Zo omzeil je de nieuwe Facebooktijdlijn

Zo omzeil je de nieuwe Facebooktijdlijn

Facebook testte in zes landen een nieuwe tijdlijn, de Explore-tijdlijn. In de test werd er een onderscheid gemaakt tussen een tijdlijn voor familie en vrienden enerzijds en een tijdlijn voor organisaties anderzijds. De gebruiker wil natuurlijk zien wat zijn of haar vrienden doen en niet die tijdlijn-vervuilende berichten van organisaties. Eerlijk gezegd snappen wij dat. Mensen praten immers met mensen, niet met organisaties. Het is ook een nieuwe manier van Facebook om de kassa te doen rinkelen. Maar er is de mogelijkheid om die kassa te omzeilen.

Tijdlijn

De Friends & Family-tijdlijn laat wel betaalde reclames door - het moet natuurlijk niet te gek worden. Organisaties kunnen betalen om op die tijdlijn zichtbaar te zijn. Hierdoor kun je niet meer simpelweg leunen op online populariteit om volgers te bereiken. Behoorlijk jammer van al die likes die je door de jaren heen hebt vergaard.

Volgens Facebook is het alleen een proef. De eerste resultaten over het effect van de splitsing laten zien dat er voor organisaties een terugloop was in de engagement. Als je een groot marketingbudget hebt, kun je natuurlijk de hoofdprijs betalen om in die F&F-tijdlijn zichtbaar te zijn. Maar als dat geldt ontbreekt, is er ook een andere, zeer effectieve oplossing.

Employee advocacy

Het is namelijk relatief makkelijk om zonder megabudget toch een groots online bereik te genereren, dankzij employee advocacy (EA).

Er zijn verschillende manieren waarop een EA-strategie kan bijdragen aan je onlinemarketingdoelen. Het stelt je in staat op een organische manier content, nieuwsupdates en kennis te verspreiden via social media. Het enige dat je nodig hebt, zijn werknemers die actief zijn op social media en bereid zijn expert- en bedrijfscontent te delen. Op deze manier kun je je werknemers omtoveren tot micro-influencers.

Officieel zijn micro-influencers mensen met minimaal duizend volgers of contacten. Niet elke werknemer zal zo’n aantal mensen in zijn netwerk hebben, maar niet getreurd. Employee advocacy is effectief door het opgetelde bereik van al jouw werknemers. Daarom spreken we van samengesteld bereik.

Het bereik van de netwerken van 150 werknemers is hetzelfde als dat van een bedrijfspagina met een miljoen likes.

Dit bereik wordt versterkt door netwerkeffecten. Zo is het bereik van de netwerken van 150 werknemers hetzelfde als dat van een bedrijfspagina met een miljoen likes. Dàt is de kracht van employee advocacy. Dit netwerkeffect wordt door de socioloog Granovetter de kracht van zwakke relaties genoemd. Informatie verspreidt zich van het ene naar het andere netwerk via de zwakkere relaties tussen mensen die zich in verschillende netwerken begeven, de relatie is in feite een brug.

Een recent onderzoek van Koen Pauwels in het Journal of Marketing toont ook aan dat mensen meer vertrouwen hebben in content die door vrienden wordt gedeeld dan in content gedeeld door bedrijven. Deze earned content wordt simpelweg meer vertrouwd dan owned content, omdat mensen hun vrienden meer vertrouwen als het gaat om het aanprijzen van een product of organisatie. Zoals gezegd: mensen praten met mensen. Elke extra 10 procent earned content leidt tot een toename van 12 procent in brand awareness, drie procent toename in klanttevredenheid en zes procent meer koopbereidheid.

Bedrijfscultuur

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de socialmediapagina van werknemers een reclamebord wordt voor jouw organisatie. In dat geval zouden vrienden, familie en andere contacten er vrij rap genoeg van hebben en werkt employee advocacy averechts. Op Facebook is het van belang dat de content die jouw werknemers delen tot betrokkenheid leidt in hun netwerk. Dit komt omdat Facebook anders wordt gebruikt dan LinkedIn of Twitter: het gaat om updates van persoonlijke aard.

Wij adviseren daarom voor Facebook content te produceren die gericht is op het tonen van de bedrijfscultuur. Dit is namelijk leuk voor werknemers om te delen. Het opent ook de deur voor mensen van buiten om te zien hoe het er binnen je bedrijf aan toegaat. Het cultiveren en delen van een positieve bedrijfscultuur kan een groot positief effect hebben op de bedrijfsreputatie en leidt tot meer betrokkenheid bij zowel werknemer als volgers. Een recent onderzoek naar klantloyaliteit van Capgemini toont ook nog eens aan dat een emotioneel betrokken klant vijf procent meer uitgeeft.

Een recent onderzoek naar klantloyaliteit toont ook nog eens aan dat een emotioneel betrokken klant vijf procent meer uitgeeft.

Aanvullend kan op kennis gerichte content ook succesvol zijn op Facebook. In dit eerdere artikel ga ik dieper in op het promoten van de expertkennis die jouw werknemers bezitten. Een Facebooknetwerk is bijvoorbeeld wel geïnteresseerd in content als "Top tien tips bij het kopen van een tweedehands auto". Zulke content is relatief simpel te produceren en leuk voor werknemers om te delen. Het voordeel van deze aanpak is dat het positief uitpakt voor zowel werkgever als werknemer als netwerk.

Maar het belangrijkste voordeel van deze strategie is dat Facebook deze content niet kan tegenhouden via een aparte tijdlijn, het wordt immers gedeeld door de gebruikers zelf. Deze content voldoet volledig aan de Facebook-filosofie dat gebruikers op de hoogte willen zijn van wat hun vrienden en familie bezighoudt. Het voldoet ook aan onze filosofie dat mensen met mensen praten.

Betrokkenheid

Facebook zal nooit ophouden zichzelf te ontwikkelen en manieren te bedenken hoe ze aan hun netwerk kunnen verdienen - en dat is logisch. Voor organisaties die niet in staat zijn altijd de hoofdprijs te betalen om vooraan in de rij te staan, kan dit gevolgen hebben voor hun socialmediastrategie. Daar komt bij dat de aard van Facebook anders is dan die van andere netwerken en om een andere strategie vraagt.

Employee advocacy biedt dé uitkomst met de potentie om via enthousiaste werknemers een groot online bereik te genereren. Zeker wanneer dit bereik wordt gecombineerd met een strategie om de juiste content op Facebook te delen, kun je een veel hogere mate van betrokkenheid creëren onder zowel je werknemers als je online publiek.

Credits afbeelding: Pxhere, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
3


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Helder artikel Anthony! Het is soms best vervelend voor organisaties om zich constant aan te moeten passen aan de grillen van Facebook. EA is zeker een mooie strategie om erop in te spelen, hoewel het natuurlijk sterk afhangt van de grootte van je organisatie, bereidheid van werknemers en hoeveelheid relevante content die je kan verspreiden.

    geplaatst op
  • Ik hoop dat Facebook zich gaat realiseren dat mensen niet voor niets een pagina zijn gaan volgen. Dat verschil kun je al maken: alleen liken of echt volgen. Dan wil je toch ook de berichten van die pagina voorbij zien komen. Bovendien worden pagina's niet alleen aangemaakt door commerciële bedrijven, maar ook door verenigingen die vaak weinig of geen budget hebben om te adverteren.

    geplaatst op
  • Dankjewel Thijs!

    Het kan inderdaad een flinke uitdaging zijn om Facebook bij te houden, zeker voor kleinere organisaties. Het mooie van EA is dat het ook in staat om met kleinere groepen grote effecten kan hebben. Dat is het mooie van het achterliggende netwerk effect. Een paar werknemers hebben door hun samengesteld bereik een groots bereik.

    Bereidheid van werknemers is natuurlijk wel belangrijk, dat kan het beste door mensen vanaf het begin te betrekken bij het programma en in eerste instantie alleen echte social media sterren te vragen en hen vervolgens als interne ambassadeurs te laten fungeren. Ook is het erg belangrijk dat leiders meedoen en so het goede voorbeeld geven.

    Als laatste draait het inderdaad om de content. Het kan moeilijk en tijdrovend zijn om zelf allerlei content te creëren. Maar dat is precies wat wij bij Nine Connections oplossen met de content van derden in onze handige app ;)

    geplaatst op
  • Klopt helemaal Karin!

    Volgen is inderdaad een stap beter dan alleen liken als je van die organisatie updates wilt zien in je tijdlijn. Maar uiteindelijk willen mensen toch vooral praten met andere mensen, en dat geldt nog sterker voor Facebook dan bijvoorbeeld LinkedIn of Twitter.

    Voor non-profit organisaties, zonder groot budget kan employee advocacy daarom ook echt van toegevoegde waarde zijn. Het is laagdrempelig en kan relatief goedkoop. Vaak bij dergelijke organisaties is er ook heel veel relevante content om te delen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.