Zelfs de overheid weet het nu: visual storystelling heeft véél meer kracht

28 april 2021, 09:00

Heb je ze gezien, de bordjes bij de paar laatste persconferenties over corona? De overheid is er na een jaar wel wat laat mee, maar het is wel meteen duidelijk. Het effect van visuele ondersteuning is groot. Dat geldt niet alleen voor mensen die bijvoorbeeld de Nederlandse taal niet machtig zijn. Visuele ondersteuning blijft simpelweg veel langer hangen.

Het is niet voor niets dat wanneer je een boek leest, je een hele wereld in je hoofd creëert, zonder dat de auteur elk detail hoeft te omschrijven. Dat is de kracht van verbeelding. Wanneer je terugdenkt aan het boek, denk je dan aan de letters en de zinnen, of denk je aan die wereld die je destijds voor je zag?

De boodschap overbrengen

Hetzelfde geldt voor het overbrengen van welke boodschap dan ooit. Je kunt als NS zijnde een bord maken met de regels: geen luide muziek of telefoongesprekken in de stiltecoupé, niet aan de noodrem trekken wanneer er geen nood is en niet met de voeten op de stoelen. Maar je onthoud lappen tekst veel minder goed dan iconen. Juist als die iconen ook nog een grappige kwinkslag bevatten, dan is de kans groot dat je ze onthoudt.

Wanneer je terugdenkt aan het boek, denk je dan aan de letters en de zinnen, of denk je aan die wereld die je destijds voor je zag?

Hoewel de overheid met hun iconen bij de persconferentie een goede start heeft gemaakt, zien we graag meer. Waarom geen visuele ondersteuning bij het verhaal zelf? We zien het ook veel in het NOS Journaal en bij de actualiteitenprogramma’s op RTL4: beeldschermen met afbeeldingen en video’s, aanraakschermen met statistieken en infographics. Een verhaal komt hierdoor veel meer tot leven. Een taartdiagram zegt zoveel meer dan platte tekst.

Sommige mensen zeggen na een schunnige grap: “Niet doorgaan graag, ik ben visueel ingesteld!” Natuurlijk is de één meer visueel ingesteld dan een ander, maar uiteindelijk zijn alle mensen het. Het Jeugdjournaal doet het, omroep Max doet het en alles daartussenin zou het ook moeten doen. Visual storytelling is niet kinderachtig of bedoeld voor mensen die de taal niet machtig zijn of minder intelligent zijn. Visuele verhalen vertellen een ingewikkeld verhaal in het kort op een manier die wél blijft hangen.

Uitlegcommunicatie

Vertaal dit door in je (interne) communicatie, want ons brein kan plaatjes beter consumeren dan teksten. Zeker als het gaat om uitlegcommunicatie, zoals bij grote veranderingen in je bedrijf of een wijziging in regelgeving. Visual storytelling is schaalbaar, relatief goedkoop, duidelijk, past helemaal in jouw identiteit en huisstijl en bovenal: effectief. Stel je voor: je missie, je verandering, je beleid of je strategie in 75 seconden uitgelegd, in plaats van dat mensen lange lappen tekst moeten doorakkeren (spoiler alert: wat ze niet doen).

Niet alleen in je interne communicatie, ook in je jaarverslag zijn animaties een geweldige manier om snel in kaart te brengen in welke richting je bedrijf slaat, of welk gedrag er is veranderd bij klanten. Plaatjes blijven plakken. Heb je al bedacht waarom er in godsnaam een vrolijk plaatje van gele rubber eendjes in dit artikel staat? Precies, je hebt hem wel gezien, zelfs al had die eigenlijk geen enkele relatie met dit onderwerp. Bij dezen dus wel, want geheid dat je je dit artikel herinnert en dan denkt aan.. precies!

Onno Rompa Rompa
General Manager bij Funk-e

Onno Rompa is Sales- en Marketingmanager bij Funk-e. Hij heeft +15 jaar ervaring op het gebied van marketing en sales. In de afgelopen 7,5 jaar was hij verantwoordelijk voor een netwerk aan blogs waaronder DutchCowboys en Travelvalley. Onno zet nu al zijn ervaring en kennis vanuit de externe communicatie in om juist interne communicatie bij bedrijven te professionaliseren. Bij Funk-e helpen we jouw grote interne verandering effectief te communiceren. We zijn gespecialiseerd om een complexe boodschap zo eenvoudig mogelijk aan de verschillende interne doelgroepen uit te leggen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!