Yahoo! verbiedt bieden op merknaam concurrenten

Yahoo! verbiedt bieden op merknaam concurrenten

Adformatie (print) meldt dat Yahoo! Search Marketing (voorheen Overture) sinds deze week adverteerders niet meer toestaat om te bieden op merknamen van concurrenten bij paid listings (gesponsorde koppelingen in de zoekresultaten). Google ontmoedigt al een tijdje het bieden op merknamen van concurrenten.

Moet eerlijk zeggen dat ik dit bericht deze week zelf gemist heb en omdat Adformatie geen bron noemt is het mij ook niet duidelijk wie of wanneer dit is gepubliceerd. Iemand? Adformatie maakt overigens een behoorlijke misser door in het betreffende artikel de recente BMW-case aan te halen als voorbeeld. Een case die helemaal niets te maken heeft met paid listings maar met organic listings.

De afgelopen jaren is regelmatig het misbruik van merknamen in paid listings een punt van discussie geweest, zie o.a. Douwe Egberts verliest koffieruzie op internet, Hoe merkmisbruik in AdWords bestrijden en Google verliest Adwords rechtzaak. Terecht?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Marco op 22 februari heeft Yahoo het volgende bericht naar haar klanten gestuurd:

    On March 1, 2006, Yahoo! Search Marketing will modify its editorial guidelines regarding the use of keywords containing trademarks. Previously, we allowed competitive advertising by allowing advertisers to bid on third-party trademarks if those advertisers offered detailed comparative information about the trademark owner’s products or services in comparison to the competitive products and services that were offered or promoted on the advertiser’s site.
    In order to more easily deliver quality user experiences when users search on terms that are trademarks, Yahoo! Search Marketing has determined that we will no longer allow bidding on keywords containing competitor trademarks.


    Google heeft haar policy nog niet aangepast http://www.google.com/tm_complaint_adwords.html#2

    geplaatst op
  • Google geeft instructies betreffende het melden van ongeoorloofde advertenties op merknamen. Is er al bekend hoe je dit bij Yahoo het best aan kan pakken?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.