Yahoo! verbiedt bieden op merknaam concurrenten
Adformatie (print) meldt dat Yahoo! Search Marketing (voorheen Overture) sinds deze week adverteerders niet meer toestaat om te bieden op merknamen van concurrenten bij paid listings (gesponsorde koppelingen in de zoekresultaten). Google ontmoedigt al een tijdje het bieden op merknamen van concurrenten.
Moet eerlijk zeggen dat ik dit bericht deze week zelf gemist heb en omdat Adformatie geen bron noemt is het mij ook niet duidelijk wie of wanneer dit is gepubliceerd. Iemand? Adformatie maakt overigens een behoorlijke misser door in het betreffende artikel de recente BMW-case aan te halen als voorbeeld. Een case die helemaal niets te maken heeft met paid listings maar met organic listings.
De afgelopen jaren is regelmatig het misbruik van merknamen in paid listings een punt van discussie geweest, zie o.a. Douwe Egberts verliest koffieruzie op internet, Hoe merkmisbruik in AdWords bestrijden en Google verliest Adwords rechtzaak. Terecht?
Google geeft instructies betreffende het melden van ongeoorloofde advertenties op merknamen. Is er al bekend hoe je dit bij Yahoo het best aan kan pakken?