Yahoo! Search Marketing (Overture) op de schop
Er staan een aantal ingrijpende veranderingen op stapel bij Yahoo! Search Marketing (Voorheen Overture). Begin 2006 zal het huidige Direct Traffic Center plaatsmaken voor een geheel nieuw systeem dat, net als Google AdWords, rekening gaat houden met de factor ‘relevantie’. De CTR gaat dan ook mede bepalen op welke positie een advertentie komt te staan. Inzicht in biedprijzen van concurrenten verdwijnt daarmee.
Verder lijkt de afhankelijkheid van redacteurs van Yahoo! grotendeels te verdwijnen (Nu worden campagnes eerst gechecked, wat enkele dagen vertraging oplevert) en komt er een extra niveau in de campagnes (net als AdWords) wat het managen makkelijker maakt.
In de tussentijd staan een aantal verbeteringen van het huidige systeem gepland die de snelheid en betrouwbaarheid van het systeem moeten vergroten en de rapportagemogelijkheden uitbreiden. Dit weekend zal een deel daarvan al doorgevoerd worden.
Het huidige systeem van Yahoo! krijgt de nodige kritiek vanwege de traagheid en onderhoudsproblemen. Verder is de factor relevantie voor zowel gebruikers als adverteerders een belangrijk verbeterpunt.
Ook MSN adCenter lijkt de structuur van Adwords te gebruiken. Straks zijn deze drie systemen dus in grote lijnen het zelfde, wat het managen van campagnes vergemakkelijkt. Elk systeem heeft wel zijn eigen extra’s. Zo bied MSN demografische gegevens en biedt Yahoo! straks een tool waarmee sites van concurrenten gespiderd kunnen worden op zoek naar keywords.
Bronnen:
Search Engine Watch Forums (Kijk bij ‘YahooSearch’)