Yahoo! bouwt ‘iTunes for News’

Online lezen we geen kranten meer, maar artikelen. Persoon A leest bijvoorbeeld een artikel over de Irak-oorlog en een analyse van Bush’ winst daarop, terwijl persoon B zich liever vermaakt met een stukje over ‘total makeovers’ en een stripverhaal. En dat gedrag is natuurlijk veel beter in een iTunes-achtig betaalmodel te vangen, dan in een abonnement per krant.
Hmmm, ik weet dat zo net nog niet. Ik heb het idee dat mensen ook wel een beetje zekerheid willen. Dus een vast bedrag voor je nieuws (overigens wel zoveel mogelijk op maat) of gratis. Zeker met de huidige betaalmodellen zijn echte micropayments nog steeds niet mogelijk. Dus praat je al snel over substantiele bedragen (in het artikel over 2 dollar, daar heb je een hele krant voor).
Investeren in een aanbod op maat lijkt me daarom veel beter. Ik zou het mooier vinden als er een Amazon achtige nieuwsdiens komt. Waarbij je ziet ‘degene die dit artikel las, las ook dit artikel’ en dan op abonnementsbasis, liefst vanuit bestaande media, daar is de betaalgewoonte er al veel beter ingesleten.