Wordt dit de opvolger van TikTok?

8 juni 2020, 11:00

Maar ook in de week van Koot: hoe nieuws er straks misschien uitziet en adverteren zonder cookies

#BlackLivesMatter, de update van Alexander Klöpping, Marleen Stikker, cookies, content, podcast, AI en nog veel meer. Al het interessants van afgelopen week voor je op een rij gezet.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. The Daily

Het nieuws van de afgelopen week staat bijna geheel in het teken van de wereldwijde protesten tegen racisme. Dan voelt het maken van een weekupdate als iets totaal onbelangrijks in relatie tot waar het echt over zou moeten gaan. Dus de eerste post van deze week een verhaaltje dat voor mij alles zegt. Het is een post van The Daily op Instagram. Meteen een mooi kijkje in de keuken hoe het nieuws er straks misschien wel uit gaat zien. Maar kijk, luister en beleef vooral het verhaal dat je hier ziet. Het vertelt eigenlijk alles.

2. Zynn

TikTok krijgt competitie. Ben je misschien net gewend aan het gegeven dat er zoiets is als TikTok, komt de volgende er al weer aan. Zynn is de naam en het is een 100 procent kloon van TikTok. Wat zij heel slim doen om nieuwe gebruikers naar binnen te harken is daarvoor te betalen. En dat is voor mensen natuurlijk altijd een interessante reden. Daarom stonden ze de afgelopen week boven TikTok in de downloadlijst. So be aware!

3. Journalistiek in 2020

Hier is weer de jaarlijkse update met de mijmeringen en observaties van Alexander Klöpping. Inzichten over Blendle, bundelen en ontbundelen, een uitknop voor bijvoorbeeld corona, de podcast en een Blendle voor journalisten.

4. Marleen Stikker

Over bijzondere mensen gesproken. Marleen Stikker is niet alleen een van de allereerste pioniers van het internet, het is ook iemand die precies in de gaten heeft wat er momenteel allemaal speelt. In deze podcast van Pakhuis de Zwijger bespreekt ze huidige stand van zaken. Heel interessant om haar visie te horen over de toekomst en de rol van de technologie. Als eindbaas van De Waag (een leidend Europees onderzoeksinstituut voor technologie en maatschappij) bespreekt zij ook de Routekaart Digitale Toekomst. In normale Nederlandse taal. “Technologie is dus niet neutraal, maar het product van talloze onderliggende beslissingen.”

“Technologie is niet neutraal, maar het product van talloze onderliggende beslissingen”

Daar ligt ook de sleutel tot het verkrijgen van meer grip op deze ontwikkelingen: we moeten niet alleen kijken naar het topje, maar met elkaar de hele ijsberg zien en ontwerpen. Wil je meer weten over deze Routekaart dan kan je op Maandag 8 juni om 15.00 uur kijken naar de Livecast van Pakhuis de Zwijger of, als dat niet in de agenda past, op een later moment via de on demand player.

5. Adverteren zonder cookies

De Ster heeft deze week de resultaten gepubliceerd van een onderzoek naar de effecten van met cookies en zonder cookies adverteren. De conclusie, volgens Ster, is dat je heel goed zonder cookies kunt adverteren. Sterker nog: op paramaters als bounce rate, sessieduur, doorklikratio en landingspercentage worden af en toe betere resultaten gehaald zonder cookies dan met cookies. Bij de Ster hebben ze inmiddels de tracking cookies verwijderd omdat nog maar 10 procent van onze bezoekers toestemming gaf voor gepersonaliseerde advertenties bij de video’s. Vandaar het alternatief van contextual advertising. “Met deze nauwkeurige manier van contextual targeting valt een talkshow als Op1 dus niet meer alleen in het contextkanaal ‘Nieuws en actualiteiten’, maar kijken we op afleveringsniveau naar welk onderwerp aan tafel wordt besproken. Dit kan de ene keer bijvoorbeeld politiek zijn en de andere keer gezondheid.”

6. Contentmarketing

Nu we het toch over context en content hebben, dan meteen maar even doorpakken met dit overzicht van het Content Marketing Institute. De 25 antwoorden op de meest gestelde vragen als het over contentmarketing gaat. Wat het is, hoe het werkt, wat je wel en niet moet doen en al die andere vragen.

7. Beeb

Als je contentproducent bent, zoals bijvoorbeeld de BBC, wil je wel graag controle houden over je eigen content. En met de komst van de voice-assistenten die door het gebruik inzicht krijgen in het kijk en luistergedrag van de bezoekers van jouw omgeving, wil je niet dat zij die informatie gaan gebruiken om deze bezoekers hun eigen franchise in te trekken. Dus ontwikkelt de BBC een eigen voice assistent, Beeb. Deze week was, in beperkte setting, de introductie van Beeb. In dit verhaal van de BBC geven ze een klein kijkje in de keuken en via deze Twitter-post kan je de stem ook beluisteren.

Gaat straks iedereen zijn eigen voice assistent ontwikkelen?

Is dit een voorproefje van het idee dat straks iedereen zijn eigen voice assistent gaat ontwikkelen?

8. Resono

Wat kun je allemaal doen als je toegang hebt tot de locatiegegevens van bijna één miljoen smartphones? Heel veel. Het Nederlandse bedrijf Resono heeft de toegang tot deze data en in dit interview van Vincent Everts met de oprichter van Resono, Ronald van Woensel, presenteren ze een demo van het platform en krijg je een beeld van de mogelijkheden. En dat gaat behoorlijk ver. Zo kun je op lokaal niveau zien hoeveel mensen en wanneer zij in een specifieke Albert Heijn in Gouda komen en hoeveel procent daarvan volgens ook nog een Aldi of een Lidl bezoekt.

9. Videonieuws door AI

De trend van de afgelopen tijd is dat kunstmatige intelligentie de rol van journalisten aan het overnemen is, door met behulp van AI-software op basis van informatie nieuwsartikelen te laten schrijven. Maar we zijn alweer een stap verder want Baidu, de Chinese zoekmachinegigant, doet datzelfde nu ook in video. Je geeft het systeem een URL, die ‘leest’ dat verhaal, gaat via het internet op zoek naar aanvullende informatie en produceert in twee en halve minuut een volledige video.

10. Spotify

Met de uitbreiding van alleen muziek naar ook audio is het interessant om van de Spotify’s CEO Daniel Ek te horen wat het verhaal is van deze nieuwe strategie. In dit video-interview met Bloomberg gaat Daniel in op muziek en covid, podcasting en wat er op de wereldwijde pandemic playlist zou moeten staan.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!