WK-overwinning Italië zou grootste economische impact hebben

23 maart 2006, 08:39

Dat Nederlandse deelname een groot sporttoernooi goed is voor allerlei bedrijfstakken, kan niemand meer verrassen. Zo drinkt een Nederlander in een WK-jaar mèt deelname van Oranje een liter of acht meer bier dan in een jaar zonder Oranjedeelname. Maar uiteindelijk zijn deze directe effecten op de economie vrij klein.

Het economisch bureau van ABN AMRO heeft een excuus gevonden om zich ook tijdens werktijd met voetbal bezig te houden en heeft gekeken of goede prestaties op het veld ook indirect een economie stimuleren. Resultaat is het rapport Soccernomics 2006. In het verleden is gebleken dat landen die wereldkampioen werden gemiddeld een 0,7% hogere economische groei kenden. Ook was bij de laatste drie WK’s de relatieve performance van de winnend finalist op de beurs een stuk beter dan die van de verliezer. Gemiddeld was er in absolute termen een positief rendement bij de wereldkampioen en een negatief rendement bij de nummer twee (+10% om -25%).

Bij het berekenen van de finale die de grootste economische impact heeft, hanteerde men drie criteria:

1. Wiens zege bevordert het economisch evenwicht in de wereld het meest? Overwinning van een Latijns-Amerikaans land doet weinig kwaad, maar zal ook weinig impact hebben wereldwijd.

2. Welke Europese economie doet er echt toe? Nederland is op voetbalgebied weliswaar groot, maar hoort economisch toch niet bij de reuzen van Europa.

3. Welke van de overgebleven grote economieën kunnen wel een economische impuls gebruiken? Ondermaatse presteerders in Europa zijn Duitsland en Italië dus voila: de economische droomfinale. En omdat Duitsland naast het thuisvoordeel een aanzienlijk stabielere economie heeft dan Italië, zijn de droomwinnaars… de Azzurri.

Dat voetbal ook buiten de grote toernooien een economische factor van belang is, bleek in februari al uit het onderzoek De waarde van voetbal van Ecorys in opdracht van de KNVB. Hoofdconclusie: jaarlijks wordt er in Nederland 2,5 miljard euro besteed aan voetbal.

Hugo Louter
contentstrateeg/online marketeer bij 2meter1 Analytics

Zelfstandig contentstrateeg, online marketeer en analist. 2meter1: online marketing en analytics voor organisaties met een hart.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jasper Houtman

    Dat betekent dus goede zaken voor het ABN Amro filiaal Anton Veneta 😉


    23 maart 2006 om 11:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief