Winkelinrichting op basis van Feng Shui stimuleert aankoopgedrag

Winkelinrichting op basis van Feng Shui stimuleert aankoopgedrag

Winkelinrichting heeft grote invloed op het koopgedrag van de consument. Het Chinese Feng Shui-concept bijvoorbeeld, maakt van de winkelruimte een harmonieuze omgeving die de consument aanzet tot kopen. Alles hangt hierbij af van de plaatsing van bepaalde winkelelementen en de indeling van de ruimte.

Zo moet de ingang in het verlengde van de menselijke blik liggen en bezoekers naar binnen trekken. Klanten moeten bij binnenkomst bovendien een totaaloverzicht van de winkel krijgen, waardoor de binnenkomende energie (van de klant) direct door naar achteren stroomt. Natuurlijke elementen in de winkel kunnen deze energie langer vasthouden. Dramatische en onverwachte vormen zien er aantrekkelijk uit, maar veroorzaken onrust. De binnengekomen energie schiet als een boomerang door de winkel heen en weer en heeft chaos tot gevolg. Ook andere psychologische factoren kunnen het koopgedrag stimuleren. Zo blijken mensen bij het betreden van een ruimte de neiging te hebben eerst rechtsaf te slaan. Daar moeten dus de opvallendste producten en aanbiedingen geplaatst worden voor maximaal effect.

Bron:
Direct Marketing p. 34, 2 p.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Graag zou ik t.a.v. "winkelinrichting op basis van Feng Shui stimuleert aankoopgedrag" nadere informatie willen.
    Uit bovenstaand stukje maak ik op dat er een boek is. Klopt dit? En heeft het boek dan ook deze betreffende titel.

    Kunt u mij verder helpen?

    Met vriendelijke groet,
    Brenda Schreuders
    Rabobank Amsterdam en Omstreken

    geplaatst op
  • Het Chinese Feng Shui-concept is, voor zover ik weet, een algemene filosofie dat niet alleen (of juist niet alleen) voor winkelinrichting is gebruikt maar ook voor bijvoorbeed de inrichting van je huis, tuin, kantoor or whatever. Ik weet niet of er in dit geval een boek van is uitgegeven specifiek over winkelinrichting. Er zijn wel artikelen verschenen waarin de Feng Shui filosofie is toegepast op winkelinrichting. Je zou het tijdschrift Direct marketing eens kunnen benaderen voor meer info. Uiteraard kun je mij altijd een email sturen, wellicht kan ik je verder helpen

    geplaatst op
  • Is deze ''energie'' verschillend voor vrouwen en mannen? Wat beinvloed vrouwen om te kopen en wat beinvloed mannen?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.