Windowdressing van Endemol

11 oktober 2005, 17:36

Mobiele telefoon fabrikant Nokia weet te melden dat sedert augustus dit jaar meer dan 50 miljoen mensen over de wereld, echter voor het grootste deel in Azi?, gebruik maken van derde generatie mobiele telefoons. Deze telefoons kunnen onder meer streaming videobeelden aan die over meerdere infrastructuren (UMTS, DRM, DVBH) geleverd kunnen worden.

Grote spelers in de media-industrie kijken derhalve steeds meer naar de extrapolerende mogelijkheden van mobiele content. Ook Endemol, een van de eerste partijen die experimenteerde met mobiele content is met wisselend succes actief in deze nu snel ontluikende markt. Het blijft echter allemaal nog een beetje pielen in de mobiele marge.

In een interview met Variety magazine liet de Britse Endemol topman Peter Bazalgette zich recent ontvallen dat ‘grote successen’ geboekt werden met streams van Big Brother in Nederland over de 3G (UMTS) netwerken van Vodafone en KPN. Bij Vodafone is 10 minuten BB content verkrijgbaar voor ‘slechts’ 50 eurocent. Ook de eerder met veel bombarie ge?ntroduceerde mobiele soap FanTESStic zou inmiddels veel traffic veroorzaken over de datanetwerken van mobiele providers. Zeker ??nderde van alle 3G traffic zou in Nederland echter door afnemers van Big Brother content tot stand komen.

Enfin, dit gegeven trekt deze weblogger ernstig in twijfel om meerdere redenen maar vooral omdat Talpa een dergelijk succes in Nederland van de daken zou schreeuwen. Het zou Endemol sieren als het met harde cijfers zou komen en deze boude beweringen waarmaakt. Volgende week spreekt Endemol CCO Peter Bazalgette een ‘keynote speech’ op de Mipcom over ondermeer dit onderwerp. Wellicht zet hij dan dit misverstand een beetje recht al zal deze publicatie alles te maken hebben met de aanstaande IPO van Endemol.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!