Willemijn van Hussen (Tambr): ‘Audio is de lijm tussen al je content’

Willemijn van Hussen is co-founder van Tambr Sonic Branding. Op dinsdag 1 november 2022 is ze een van de sprekers tijdens The Dutch Podcast Conference.

3 oktober 2022, 11:03 1786 x gelezen

Willemijn van Hussen combineert een achtergrond in muziek met marketing. Als pianist en econoom richtte zij samen met Niels de Jong in 2018 sonic branding bureau Tambr op: ‘Met een unieke combinatie van data en creativiteit vertalen wij de mooiste merken in audio.’ Voor hun werk voor Auping wonnen zij onlangs de International Sound Award. Een kort vraaggesprek met Van Hussen. Hier lees je meer over The Dutch Podcast Conference.

Waarvoor leent een podcast zich in zakelijke communicatie?
‘Het laden van je merk/merkpurpose op een heel directe en intieme manier zonder afleiding van beeld – je zit lange tijd letterlijk tussen de oren van je publiek – en een podcast leent zich zeer goed voor inhoudelijke diepgang.’

Hoe zet jijzelf podcasts in binnen de marketingmix?
‘Wij hebben de podcast Earopeners die we gebruiken om marketeers te inspireren en snel wegwijs te maken in de wereld van muziek, brein en branding. Hij is alweer wat ouder, maar nog steeds zeer informatief. We werken op dit moment aan een nieuwe serie met de laatste inzichten.’

Welke drie podcasts beluister je zelf?
‘Zakelijk podcasts over media en CMO Talk. Privé muziekpodcasts, maar ook een podcast zoals De man met de Rammelaars. Ik vind het leuk om nieuwe dingen te leren door middel van podcasts of boeiende verhalen te horen.’

Maken jullie je podcasts met een externe partij?
‘De eerste serie hebben we zelf gemaakt, maar de tweede met een partner, en het verschil zul je zeker gaan horen. Het is echt een vak, dus we laten ons daarbij graag helpen. De audiovormgeving doen we natuurlijk zelf! We hebben zelf ook onze eigen sound.’

Kun je een tip van de sluier oplichten met betrekking tot je verhaal op The Dutch Podcast Conference?
‘Jazeker! Als je nadenkt over een podcast, dan moet je eerst een stapje terug: hoe klinkt je merk eigenlijk en hoe zorg je dat jouw podcast aan jouw merk gekoppeld wordt met de juiste associaties?

Sonic branding is onontbeerlijk, niet alleen voor je podcast, maar het maakt al je content beter. Denk aan radio, tv, online campagnes, maar ook muziek op de winkelvloer of in je lobby. Een investering in je eigen sound verdien je dubbel en dwars terug in de verbetering van je merkherkenning, tijdsbesparing – niet meer zoeken in die suffe stockdatabases – en voorsprong op je concurrentie.’

Sinds 2009 werk ik voor MarketingTribune als redacteur, eindredacteur en beeldredacteur voor blad, site en events.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!