Wil je als marketingland inspireren, begin dan klein

23 oktober 2018, 11:00

Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) wil van Nederland het meest inspirerende marketingland van Europa maken. Maar hoe doen we dat? Die vraag levert ten minste drie antwoorden op. Heb lef, zeg vaker ja en werk meer samen.

Op een veel te zonnige 9 oktober kwamen zo’n honderd marketeers erachter dat een stamppottenbuffet ook met warm weer verrassend goed smaakt. Een paar centimeter rookworst, een bal gehakt, een slootje jus. Onder het dak van LVT Group in Bunnik was er deze avond aan een stevige bodem geen gebrek. Na de maaltijd volgde nog meer stevige kost in de vorm van een PIM-themasessie. De centrale vraag: hoe groot is onze Nederlandse marketing-footprint?

The revenge of offline

Dagvoorzitter Remy Ludo Gieling, hoofdredacteur van Sprout, start met drie verse trends die goed illustreren hoe je als merk of bedrijf lef toont. Als eerste noemt hij ’the revenge of offline’. Bedrijven als WeTransfer en Sprs.me gaan terug naar offline en verrassen zo met inspirerende offline campagnes.

Ondernemingen als Ticketswap en Swapfiets verrassen met een andere aanpak. Zij maken gebruik van een netwerkeffect, door klanten iets onderling op te laten lossen. De laatste trend komt grofweg hierop neer: een brutale marketeer heeft de halve wereld. De Picnics en Vandebrons van deze wereld hebben dat goed begrepen.

“Brutale marketeer heeft halve wereld”

Gewoon doen dus? Ja. Innoveren kan alleen met die mindset. Dat is ook het standpunt van spreker en auteur Cyriel Kortleven. De Vlaming introduceert een nieuwe term in de Nederlandse taal: de ‘rakeling‘. Initiatieven zijn altijd waardevol, ook als ze niet direct leiden tot het gewenste resultaat. Succes komt vaak na een serie mislukkingen waar je van leert. Dat zijn rakelingen, kleine bouwstenen die alleen ontstaan als je vaker ja zegt en dus risico’s neemt. Als we willen innoveren, moeten we vaker ja zeggen: “Ja, en…”

Niet innoveren is een risico

Frank Ardesch, directeur Klantinnovatie en Strategie bij de Nederlandse Spoorwegen, heeft een interessante toevoeging aan de mindset van Kortleven. Waar kleine risico’s volgens Kortleven juist ruimte geven aan inspiratie, is het volgens Ardesch belangrijk om één risico in ieder geval te vermijden. Niet innoveren is volgens hem het grootste gevaar.

“Waar kleine risico’s juist ruimte geven aan inspiratie, is het belangrijk om één risico te vermijden: niét innoveren”

Daarom riep de NS er zo’n anderhalf jaar geleden een speciale afdeling voor in het leven. Het is een plek waar alle innovatieve ontwikkelingen binnen het bedrijf samenkomen en waar NS samen met partners nieuwe initiatieven ontwikkelt die zorgen voor blije reizigers. Ardesch noemt Hely, een app die inspeelt op de veranderende manier waarop mensen zich verplaatsen. De start-up, bewust niet onder de vlag van NS, laat je kiezen uit al je favoriete vervoersmiddelen vanuit één simpele app. Ook verrassende partnerships met bijvoorbeeld de Dutch Design Week gaat Ardesch met zijn afdeling niet uit de weg.

Begin in het klein

Samen. Dat komt tijdens deze PIM-sessie vaker terug. En hoewel het misschien een open deur is: inspireren gaat het beste als je elkaar opzoekt. Het is feitelijk de reden dat PIM zo’n achthonderd leden heeft en dat deze honderd mensen bij elkaar zijn gekomen in Bunnik. Zoek elkaar op, heb lef en vertel over ‘rakelingen’.

Wil je als marketingland inspireren, dan begint dat in het klein. Als collega’s binnen vier muren, maar ook buiten tijdens seminars, workshops en sessies zoals deze. Want juist daar ontstaat de mix die je nodig hebt voor innovatie. Heb lef, zeg ja en werk samen.

Evelien Reijnoudt
Junior PR Consultant bij FNKE

Junior PR Consultant bij FNKE, data-gedreven PR-bureau in Arnhem. Is een in het PR-vak gerolde, YouTube verslindende taalnazi met journalistieke achtergrond, maar ook import-Arnhemmer, Westlandse van origine (pluk 'ie al?), vrouw van Maurits, christen. Leest graag, maar schrijft het allerliefst.

Categorie
Tags
pim,

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!