Hoe divers en inclusief is de marcombranche in 2023?

Vervolgonderzoek van WFA naar diversiteit en inclusie in de marcom bedrijfstak. Ja: jij moet ook meedoen!

17 maart 2023, 07:00 1361 x gelezen

Twee jaar nadat wereldwijd de stand van zaken op het gebied van diversiteit en inclusie binnen de marketing- en communicatiebranche in kaart is gebracht, maakt de World Federation of Advertisers (WFA) gisteren bekend het vervolgonderzoek te starten.

Doel van de D&I Monitor is om inzichtelijk te maken hoe de sector ervoor staat op het gebied van diversiteit en inclusie, discriminatie en ongewenst gedrag en in welke mate mensen zich thuis voelen in het vak.

De resultaten zullen vergeleken worden met de D&I Monitor van 2021, die in 27 landen plaatsvond. De WFA verwacht dat in de komende vier weken miljoenen mensen uit 34 landen hun ervaringen met D&I in het vak gaan delen.

>>> De D&I Monitor kan tussen 15 maart en 15 april aanstaande worden ingevuld op wfanet.org/census. De resultaten zullen in juni 2023 bekend worden gemaakt.

Als het aan de Nederlandse initiatiefnemers bvA en VIA ligt, komt een groot deel van deze respondenten uit Nederland. Henriette van Swinderen, directeur bvA: “Want hoe meer mensen hun ervaringen delen, des te beter kunnen we de situatie in kaart brengen en initiatieven ontwikkelen waarmee we een werkomgeving creëren waarin iedereen zich erkend en gewaardeerd voelt. Diversiteit, gelijkheid en veiligheid zijn meer dan ooit van belang in deze tijd waarin het vinden en behouden van talent voor iedereen een uitdaging is. Daarom is dit onderzoek zo belangrijk.”

Steun uit de sector

Het hoge aantal respondenten hopen de initiatiefnemers te halen door de hulp van veertien andere verenigingen en bedrijven die hebben aangegeven het vervolgonderzoek te steunen. Dit zijn onder andere NIMA, DDMA, RA*W, JCDecaux Nederland, Effie Awards, Embassy of Dutch Creativity, GVR, IncludeNow, Data & Insights Network, MWG, Orange Lions, SIRE, ADCN en Logeion. Deze organisaties gaan in de komende weken ook hun netwerk oproepen om aan het onderzoek deel te nemen.

Stand van zaken MOET in kaart

De steun van de andere verenigingen en bedrijven is volgens Saskia Baneke, directeur VIA een duidelijk signaal dat de sector inziet hoe belangrijk het is dat de huidige stand van zaken in kaart wordt gebracht. Baneke: “De resultaten van het onderzoeksrapport uit 2021 hebben ons toentertijd als sector enorm geholpen om te bepalen op welke gebieden we het beter konden doen. Als brancheverenigingen zijn we daar, samen met vele anderen uit het vak, voortvarend mee aan de slag gegaan. Maar was het voldoende? Is er een significante vooruitgang geboekt? We hopen dat met behulp van de steun van onze partners ook dit keer veel Nederlandse vakgenoten aan het onderzoek deelnemen. Het invullen van het onderzoek duurt maximaal vijftien minuten. Een kleine moeite als je het mij vraagt, want de impact is enorm.”

Werken in een marketingbaan

Om vast te stellen of professionals in marketing misstanden ervaren op terreinen als gendergelijkheid, kleur, etniciteit, seksuele oriëntatie is in 2021 een enorm onderzoek opgezet en een 0-meting gehouden. Het onderzoek is een idee van de World Federation of Advertisers (WFA). Daaraan namen 537 Nederlandse respondenten deel, waarvan 166 afkomstig waren uit ‘marketingbedrijven’ of merken. De overige deelnemers waren afkomstig van bureaus of werkzaam als zelfstandig ondernemer. Het bleef om die reden wat onduidelijk hoe marketingprofessionals ‘werken in een marketingbaan’ ervaren. Dát terwijl deelnemende respondenten met een niet-Nederlandse achtergrond aangaven veel vaker zijn of haar organisatie te willen verlaten vanwege gebrek aan inclusie en aanwezigheid van discriminatie op de werkvloer: 22% ten opzicht van 9% bij respondenten met een Nederlandse achtergrond. Daarbij voelt slechts 59% van deze groep zich wezenlijk onderdeel van de organisatie waarvoor hij of zij werkt (87% bij mensen met een Nederlandse achtergrond).

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!