Werner Vogels (Amazon) zet de trends in cloudcomputing op rij

16 december 2013, 08:59

Amazon-CTO Werner Vogels eindigt het gesprek bij Top Names met een oproep: Amazon is op zoek naar personeel voor het pas geopende ontwikkelcentrum in Rijswijk waar aan (nieuwe) cloudtoepassingen wordt gewerkt. Belangstellenden kunnen mailen naar werner@amazon.com. Na het zien van de uitzending kun je je alleen maar voorstellen dat het stormloopt. Want de cloud heeft op vele vlakken de toekomst, schetst Vogels. En die toekomst is al begonnen.

Dit artikel gaat over het tweede deel van het interiew dat Fast Moving Targets had met Werner Vogels – dat deel start rond 20:53. Het artikel dat Vogels schreef voor The Guardian en waarover gesproken wordt aan het begin van dit deel van het interview, vind je hier.

Vogels zet de trends op het gebied van cloudcomputing op een rij. Bijvoorbeeld dat content met je meereist. Dat je dankzij de cloud overal de beschikking hebt over muziek, films en online krantenabonnementen. Je hoeft de inhoud niet langer te laden op een apparaat, maar door opslag in de cloud is de inhoud beschikbaar op elk apparaat waar je je op aanmeldt. En dat wordt steeds makkelijker, omdat steeds meer apparaten internetverbinding hebben. Of dat nu een Kindle is, de loopband in de sportschool of een huurauto. En gemak dient de mens, dus de content volgt je waar je ook maar bent. Je begint met lezen op je tablet op de bank, zodra je in de auto stapt, wordt je verder voorgelezen en in de rij voor de kassa van de supermarkt lees je verder via je telefoon.

“De hoeveelheid sensoren en apparaten met een internetverbinding verdubbelt op dit moment elke drie maanden”

Het feit dat meer en meer apparaten, maar ook plekken, een verbinding krijgen met het internet, opent nog meer mogelijkheden. Zeker wanneer je daar ook sensoren aan koppelt. Al die plekken en apparaten worden dan meetapparatuur. En de data die ze verzamelen, worden via de internetconnectie gedeeld met de cloud. En dankzij realtime analyse van al die data ben je ook in het echte leven in staat om passende acties te ondernemen.

Zo heeft Tata Motors sensoren ingebouwd in de 200.000 trucks die zij in India op de weg hebben rijden. Via die sensoren worden preventieve metingen verricht. De gegevens worden realtime geanalyseerd met de bedoeling om de uitval van vrachtwagens tegen te gaan. Dat uitval bedraagt nu gemiddeld 10 procent. “Wanneer je dat met een paar procent kunt terugbrengen, kun je veel besparen.” Een mooi voorbeeld hoe realtime analyse van big data het ‘echte leven’ kan ondersteunen en helpen. De hoeveelheid sensoren en apparaten met een internetverbinding verdubbelt op dit moment elke drie maanden.

“Plotseling gaat de concurrentie om inhoud niet om resources”

Een derde trend heeft te maken met het bereiken van een publiek. Vandaag de dag kan iedereen dankzij goedkope productiemiddelen, maar ook dankzij de cloud een mediabedrijf worden. Denk bijvoorbeeld aan de voetbalclub Manchester United, met wereldwijd 250 miljoen fans. Vroeger was het verkopen van de uitzendrechten van de wedstrijden van de club de enige optie om daar geld mee te verdienen. Maar vandaag de dag kan Manchester zelf uitzenden. En wanneer miljoenen van haar fans bereid zijn maandelijks 30 euro te betalen, levert dat de club een kapitaal op. Natuurlijk moeten daar de kosten nog af. Maar die bedragen tegenwoordig een fractie van wat het ooit was. En het kan via Amazon: “Niet alleen het streamen, wij doen rechten, pre- en post production, encoding, decoding.”

Een dergelijke verstoring van de orde zoals we die kenden, zie je breed terug. Über in de taxiwereld, Airbnb in de hotelwereld en ga zo maar door. Met dank aan de cloud, maar ook met dank aan het internet. “Airbnb had aan het begin van het jaar 4 miljoen overnachtingen en nu zitten ze op 9 miljoen. Ze hebben 1.000 servers en maar 5 mensen die voor hun hele infrastructuur zorgen. In het verleden had je daar miljoenen, zo niet miljarden dollars voor nodig. Dat is over. Zij kunnen concurreren met de grootste hotels ter wereld, omdat ze niet meer hoeven na te denken over hun infrastructuur.”

Die disruptie zie je overal terug. Gevestigde bedrijven zijn niet langer zeker van hun bestaan. Dat geldt ook voor Amazon. Reden om altijd scherp te blijven “We zijn niet gefocust op de competitie, maar ze zijn wel belangrijk natuurlijk. Want er zijn redenen waarom een klant naar iemand anders toegaat, dat moet je goed begrijpen.”

“Schaal, veiligheid en betrouwbaarheid zullen ook in die toekomst zwaar blijven wegen”

Tot slot constateert Vogels dat de cloud steeds sneller wordt. “Realtime wordt benaderd. Vroeger werd veel met big data geanalyseerd wat er was gebeurd, maar je bent niet meer geïnteresseerd in wat er gisteren is gebeurd, je wilt weten wat er nu gebeurt.” Daar is Netflix een mooi veerbeeld van. “Eén van de cloudarchitecten bij Netflix heeft ooit gezegd: we zijn geen videostreamingbedrijf, we zijn een ‘data generation company who happen to do video streaming’. Ze hebben 100 biljoen datapoints per dag die ze analyseren. Aan de ene kant om operations te doen en aan de andere kant om aanbevelingen te draaien: wat zijn op dit moment de bewegingen? Wat gebeurt er echt op dit moment?”

Dan nog even een blik iets verder in de toekomst: wanneer er overal glasvezel ligt en iedere computer een server wordt. Betekent dat het einde van Amazon? Vogels maakt zich nog niet direct zorgen. Schaal, veiligheid en betrouwbaarheid zullen ook in die toekomst zwaar blijven wegen. “Het gaat niet alleen maar om hardware. Ik denk dat de operationele kant van de cloud minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker is. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de hoeveelheid geld die wij investeren in veiligheid….” Voorlopig zit Amazon goed.

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!