Wereldwijd onderzoek naar data-driven marketing onthult eensgezinde visie

5 november 2014, 10:30

Global DMA, het internationale orgaan waar ook het Nederlandse DDMA onderdeel van uitmaakt, publiceert vandaag de resultaten van een internationale onderzoek (n=3.000) naar de rol, inzet en invloed van data-driven marketing en advertising. Niet onverwacht geeft het grootste deel van de respondenten (80 procent) aan dat data een belangrijke rol spelen bij het behalen van de doelstellingen. Bijna iedereen (92,2 procent) verwacht dat data de komende jaren substantieel meer zullen bijdragen aan hun marketing- en advertisingactiviteiten.

Meer dan driekwart van de marketeers wereldwijd (77,4 procent) heeft er vertrouwen in dat data-driven marketing en advertising ook in de toekomst zijn waarde laten zien. Hoewel dit optimisme in alle landen redelijk gelijk wordt gedeeld, is het optimisme bij de marketeers in de opkomende landen (waaronder India, Brazilië en Zuid-Afrika) hoger dan in andere landen. Over de gehele linie valt op dat de verschillen in antwoorden tussen de onderzochte landen erg klein is.

Targeting belangrijkste toepassing

Data-driven marketing wordt het meest ingezet voor het targeten van aanbiedingen, communicatie en creatieve content. Meer dan tweederde (68,5 procent) van de respondenten geeft aan data-driven marketing in te zetten voor targeting. Ook het opbouwen van audiences (44,4 procent) wordt vaak genoemd.

Kenmerkend is dat meer dan de helft aangeeft wat data-driven marketing betreft de peilen te richten op het ontwikkelen van een data-driven marketingstrategie. Een bevinding die minder logisch lijkt in de prille fase waar big data zich in bevindt, is dat 43,8 procent zegt data in te zetten voor ‘predictive analytics/segmentation‘.

Budgetten gaan omhoog

Wereldwijd geeft 63,2 procent van de marketeers aan dat de uitgaven aan data-driven marketing en advertising het afgelopen jaar zijn gestegen. Ook voor het komende jaar blijven de uitgaven stijgen (bij 73,5 procent van de marketeers). De wil om relevanter te communiceren met klanten (52,7 procent), de marketingefficiency optimaliseren (49,3 procent) en meer inzicht krijgen in wie de klant is (33,2 procent) zijn de belangrijkste drivers om meer te investeren in data-driven marketing.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie.

Bestaande structuren bemoeilijken adoptie

Naast de budgetten (47,1 procent) zijn het de bestaande structureren die verdere adoptie van data-driven marketing bemoeilijken. Verouderde interne businessprocessen worden door 31,2 procent van de repondenten als een blokkerende factor ervaren. 3 op de 10 respondenten geven aan dat het gebrek aan kennis over data-driven marketing eveneens de adoptie verstoort.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie.

Over het onderzoek

De resultaten van het onderzoek zijn vandaag gepubliceerd in het rapport ‘The Global Review of Data-Driven Marketing and Advertising’. Dit onderzoek is een initiatief van de Global DMA en is uitgevoerd door Winterberry Group. The Global Review is mede mogelijk gemaakt door MediaMath. DDMA vertegenwoordigt de Global DMA in Nederland en heeft samen met NIMA aan de verspreiding van de enquête gewerkt.

Aan dit onderzoek hebben 3.053 marketeers, adverteerders en service providers middels een online enquête deelgenomen. Samen vertegenwoordigen zij 17 landen: Argentinië, Australië, België, Brazilië, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Ierland, India, Italië, Nederland, Nieuw-Zeeland, Singapore, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Zuid-Afrika en Zweden. Het onderzoek is tussen juli en september 2014 uitgevoerd.

Het rapport is te downloaden via: www.globaldma.com/survey. Ook is er een infographic.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!