Welke boeken neem jij mee op vakantie?

Welke boeken neem jij mee op vakantie?

Over een paar dagen begint voor een deel van Nederland al weer de zomervakantie. Voor mij altijd een moment om in een paar weken tijd weer eens helemaal bij te lezen. Net als in 2006, 2007, 2008, 2009, 2010 en 2011 heb ik ook dit jaar weer een lijstje met boeken klaarliggen die ik de komende maanden wil gaan lezen of al heb gelezen en iedereen kan aanraden. Het zal duidelijk zijn dat mijn focus op dit moment vooral ligt op social business:

 
  • Voor de meeste lezers van Marketingfacts is Brian Solis geen onbekende. Solis, analist bij de Altimeter Group en auteur van de best-seller Engage! kwam dit jaar met het boek The End of Business as Usual. Daar waar Solis in Engage! vooral ingaat op engagement, gaat hij in The End of Business as Usual veel verder in op wat we ook wel social business noemen, een volledig klantgerichte en holistische marketingbenadering.
  • Ook Steven Van Belleghem is geen onbekende voor de lezers van Marketingfacts. Van Belleghem is managing partner bij InSites Consulting en was met zijn eerste boek Conversation Manager in 2010 winnaar van de PIM-literatuurprijs. Dit jaar volgde het boek de Conversation Company over de bedrijfscultuur van organaisaties van de toekomst, over het herverbinden van medewerkers met klanten en over hoe sociale media daarbij kunnen helpen. Een uitgebreide review van Conversation Company verscheen eerder op Marketingfacts.
  • Minder bekend voor marketeers maar meer dan de moeite waard is het boek Nieuw Europees Organiseren van Jaap Jan Brouwer en Jaap Peters. Beide auteurs schrijven regelmatig over de tegenstellingen tussen de Anglo-Amerikaanse en Europese wijze van organiseren. In dit boek hebben zij hun krachten gebundeld en staat de vraag hoe Europese organisaties er nu precies uitzien centraal. De oplettende lezer zal al snel merken dat het nieuw Europees organiseren grote overeenkomsten heeft met wat wij social business noemen.
  • Een boek dat al een tijdje op mijn iPad staat is The Social Organization van Anthony Bradley en Mark McDonald, Gartner's visie op social business en de sociale organisatie in bijzonder.
  • Tot slot kwamen vorige maand Dion Hinchcliffe en Peter Kim (beiden Dachis Group) met het langverwachte boek Social Business By Design Transformative Social Media Strategies for the Connected Company. Heb het boek zelf nog niet gelezen maar volgens kenners is dit het definitieve managementboek voor en over organisaties in het social media tijdperk.

Verder kwamen ook dit jaar weer vele andere boeken op de markt die meer dan de moeite waard zijn zoals Simpel (Jan Willem Alphenaar), Verdiende Aandacht (Klaas Weima), De Realtime Revolutie (Erwin Blom) en natuurlijk niet te vergeten ons eigen Marketingfacts Jaarboek 2012!

Iemand nog aanvullende tips voor boeken die ik absoluut moet lezen deze zomer?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 20 reacties op dit artikel

  • Zal de reacties op Twitter, Facebook en andere media via Storify verzamelen:
    http://storify.com/marcoderksen/welke-boeken-neem-jij-mee-op-vakantie/

    geplaatst op
  • The Lean Startup
    Too big to know
    The intention Economy

    En twee boeken die zaken in een ander perspectief zetten:
    Alone together
    Digital vertigo :).

    Social business by design is een afrader wmb. De blogs van de auteurs zijn zoveel beter dan de verzameling open deuren en standaard voorbeelden in het boek. Het boek was waarschijnlijk een stuk beter geweest met minder tekst en meer illustraties.

    geplaatst op
  • Dank voor de aanvullingen Rick en ook dank voor de tip vwb Social Business by Design. Heb/had daar eerlijk gezegd wel hoge verwachtingen van!

    geplaatst op
  • Na tip van @corinejansen neem ik in ieder geval Het sociale dier van David Brooks mee. Op basis van nieuwe wetenschappelijke inzichten in het onderbewustzijn legt Brooks uit hoe wij opvoeden, onderwijzen, zakendoen, liefhebben en politiek bedrijven.

    De mens is geen rationeel dier en ook geen werkdier. Wij zijn sociale dieren, wij ontstaan uit relaties en leven om een band met elkaar te krijgen.

    geplaatst op
  • @Emile: heb net even gekeken maar Het sociale dier van Brooks is helaas niet op iPad te krijgen :(

    geplaatst op
  • Recentelijk heb ik Brand like a Rockstar van Steve Jones gelezen. Echt een aanrader en heel leerzaam.

    http://www.amazon.com/Brand-Like-Rock-Star-Business/dp/1608321959

    geplaatst op
  • @JanWillem dank voor de tip!

    Heb jij trouwens in de voorbereiding voor jouw boek Simpel nog specifieke boeken gelezen om inspiratie op te doen?

    geplaatst op
  • @Marco. Vooruit dan. Omdat je het zo lief vraagt. Vanuit Parijs en op een onmogelijk tijdstip.

    Belangrijkste boek voor mij dit jaar was:

    1. Race against the Machine van McAffee en Brynjolfson

    Verder lezen:

    2. Biopunk - Marcus Wohlsen
    3. Abundance - Peter Diamandis
    4. Bunch of Amateurs - Hitt
    5. Connectonome - Seung
    6. Too Big to Know - Weinberger
    7. Epic Win for Anonymous - Stryker
    8. Always On - Chen
    9. The Information - Gleick (nog een keer lezen)
    10. Patient Zero - Maberry (voor de fun)

    geplaatst op
  • - 20% Doctrine van Ryan Tate
    - $100 Startup van Guillebeau
    - Humanize, Notter & Grant
    - Killing Giants, Stephen Denny
    - The daily you, Turow
    - Dark market, Glenny

    En wellicht wat 'off-topic', maar veelzeggend over hoe innovatie werkt: "Civilization, the West en the Rest" van Ferguson. En "Abundance, the future is better than you think" van Diamandis om met een positief gevoel de vakantie in te gaan.

    Geniet!

    geplaatst op
  • Sander en Menno dank voor de aanvullingen!

    Opvallend is dat zowel op internet als hier in de reacties Humanize van Notter en Grant vaker wordt genoemd, blijkbaar een aanrader die ontbreekt op mijn lijstje:
    http://www.humanizebook.com/

    geplaatst op
  • @marcoderksen The Social Animal, Das soziale Tier en El animal social kun je gelukkig wel voor de iPad kopen ;-)

    geplaatst op
  • Ik moet er zelf nog aan beginnen, maar heb er hoge verwachtingen van: "Velocity: The Seven New Laws for a World Gone Digital".

    De auteurs zijn Stefan Olander, Vice President of Digital Sport van Nike en Ajaz Ahmed oprichter AKQA.

    geplaatst op
  • Op dit moment lees ik simultaan het Marketingfacts Jaarboek 2012 (tip) ;-) en Ogilvy on Advertising (uit 1982 ofzo).

    Maar ik hoop ze beide uit te hebben voor ik naar de zon vertrek. En dan zal ik dus waarschijnlijk een paar boeken uit deze reading list halen: http://www.goodreads.com/review/list/3903510?shelf=to-read

    geplaatst op
  • Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action door Sinek

    Verandermanagementbox - serie audio boeken

    The Ultimate Question 2.0: How Net Promoter Companies Thrive in a Customer-Driven World door Reichheld

    geplaatst op
  • sowieso boek van Van der Gijp!

    geplaatst op
  • @marco Leuk zo'n lijst! Ben zelf ook net begonnen aan Understanding Michael Porter, door Joan Margretta, the essential guide to competition and strategy; Ik heb er hoge verwachtingen van. Zal tzt wel iets schrijven over het boek.

    geplaatst op
  • Op dit moment liggen op de to-read list een aantal (te verschijnen) e-books:
    * Amos Oz & Fania Oz-Salzberger -Jews & Words
    * Jeremy Goldman - Going Social: Excite Customers, Generate Buzz, and Energize Your Brand With the Power of Social Media
    * John Smolens - Quarantine
    * Worldwatch Institute - State of the World 2012
    * J. Keith Murnighan - Do Nothing!: How to Stop Overmanaging and Become a Great Leader
    * Craig Odanovich - Hanging by a Thread
    * Tim Chester - Everyday Church
    * Philip Lee Williams - Archaeological Evidence of Noah'S Flood
    * Don Bruns - Hot Stuff
    * Joe Kissack - The Fourth Fisherman

    E-book gelezen, maar deze zomer zeker nog op papier nogmaals:
    Mark C. Layton - Agile Project Management for Dummies

    En van de bieb verwacht ik nog de gereserveerde boeken:
    * Amos Oz - Jeruzalem Trilogie
    * Tatiana de Rosnay - Het appartement
    * Helle Helle - Dit zou in de tegenwoordige tijd geschreven moeten worden

    geplaatst op
  • Gijp! en om voor een tweede keer te lezen de biografie van Steve Jobs

    geplaatst op
  • Ik ben in mijn zojuist genoten vakantie in 'Brainfluence: 100 Ways to Persuade and Convince Consumers with Neuromarketing!' van Roger Dooley gedoken!

    Vol leuke, interessante en vooral praktische tips over de werking van het brein van de consument.

    geplaatst op
  • Mijn lijstje

    De Real time Revolutie
    Hoe Twitter (bijna) alles verandert
    Door Erwin Blom

    Storm in de media
    Tony van der Meulen

    The Thank You Economy
    Gary Vaynerchuk

    De Wereld in 2100
    Voorspellingen voor de komende 100 jaar
    George Friedman

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.