Over een paar dagen begint voor een deel van Nederland al weer de zomervakantie. Voor mij altijd een moment om in een paar weken tijd weer eens helemaal bij te lezen. Net als in 2006, 2007, 2008, 2009, 2010 en 2011 heb ik ook dit jaar weer een lijstje met boeken klaarliggen die ik de komende maanden wil gaan lezen of al heb gelezen en iedereen kan aanraden. Het zal duidelijk zijn dat mijn focus op dit moment vooral ligt op social business:
- Voor de meeste lezers van Marketingfacts is Brian Solis geen onbekende. Solis, analist bij de Altimeter Group en auteur van de best-seller Engage! kwam dit jaar met het boek The End of Business as Usual. Daar waar Solis in Engage! vooral ingaat op engagement, gaat hij in The End of Business as Usual veel verder in op wat we ook wel social business noemen, een volledig klantgerichte en holistische marketingbenadering.
- Ook Steven Van Belleghem is geen onbekende voor de lezers van Marketingfacts. Van Belleghem is managing partner bij InSites Consulting en was met zijn eerste boek Conversation Manager in 2010 winnaar van de PIM-literatuurprijs. Dit jaar volgde het boek de Conversation Company over de bedrijfscultuur van organaisaties van de toekomst, over het herverbinden van medewerkers met klanten en over hoe sociale media daarbij kunnen helpen. Een uitgebreide review van Conversation Company verscheen eerder op Marketingfacts.
- Minder bekend voor marketeers maar meer dan de moeite waard is het boek Nieuw Europees Organiseren van Jaap Jan Brouwer en Jaap Peters. Beide auteurs schrijven regelmatig over de tegenstellingen tussen de Anglo-Amerikaanse en Europese wijze van organiseren. In dit boek hebben zij hun krachten gebundeld en staat de vraag hoe Europese organisaties er nu precies uitzien centraal. De oplettende lezer zal al snel merken dat het nieuw Europees organiseren grote overeenkomsten heeft met wat wij social business noemen.
- Een boek dat al een tijdje op mijn iPad staat is The Social Organization van Anthony Bradley en Mark McDonald, Gartner's visie op social business en de sociale organisatie in bijzonder.
- Tot slot kwamen vorige maand Dion Hinchcliffe en Peter Kim (beiden Dachis Group) met het langverwachte boek Social Business By Design Transformative Social Media Strategies for the Connected Company. Heb het boek zelf nog niet gelezen maar volgens kenners is dit het definitieve managementboek voor en over organisaties in het social media tijdperk.
Verder kwamen ook dit jaar weer vele andere boeken op de markt die meer dan de moeite waard zijn zoals Simpel (Jan Willem Alphenaar), Verdiende Aandacht (Klaas Weima), De Realtime Revolutie (Erwin Blom) en natuurlijk niet te vergeten ons eigen Marketingfacts Jaarboek 2012!
Iemand nog aanvullende tips voor boeken die ik absoluut moet lezen deze zomer?