Welk zoekmachine marketing bureau kan u het beste helpen?

13 juli 2004, 04:03

Zoekmachine marketing maakt inmiddels ruim 35% uit van het budget voor online advertising. Veel adverteerders schakelen daarvoor een bureau in dat is gespecialiseerd in zoekmachine marketing. De vraag is welk bureau je moet kiezen. Alleen in Nederland zijn er ruim 50 bureaus die deze dienst aanbieden.

Een aardig criterium is de positionering van het bureau in de zoekmachines. Want als het bureau haar eigen website niet goed weet te positioneren, is het maar de vraag of het voldoende capaciteit in huis heeft om haar klanten te helpen.

Op basis van de web ranking tool zijn de Google PageRank, Yahoo Backlinks en Alexa Visits berekend voor de websites van 24 zoekmachine marketing bureaus. Met name de Google PageRank is een belangrijke indicatie of het bureau haar eigen zaakjes in orde heeft. De resultaten voor de Yahoo Backlinks en Alexa Visits moeten met enige voorzichtigheid worden geinterpreteerd.

Opvallend is dat er slechts ??n bureau is met een PageRank van 6, ie Traffic Builders. Drie bureaus hebben een PageRank van 0 (PR0) hetgeen te denken geeft. Van Onetomarket is bekend dat het uit Google is verbannen wegens vermeende spampraktijken. Over Searchkings en Bloosem is mij niets bekend maar dat sluit niet uit dat ook deze bureaus uit Google zijn verbannen. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat deze bureaus pas recentelijk zijn gestart.

Als we de lijst verder doorlopen dan vallen een aantal zaken op. Ten eerste is het mij een raadsel hoe Traffic Builders tot een PageRank van 6 is gekomen. Het heeft namelijk een opvallend lage score vwb Yahoo BackLinks. Zijn er wellicht nog andere methoden dan backlinks om de PageRank te verhogen tot 6? Het bureau ProSEO daarentegen heeft weer een opvallend hoog aantal Yahoo BackLinks.

Het eerste bureau dat een “normale” score laat zien is eGate. Het bureau is niet gespecialiseerd in zoekmachine marketing, maar biedt deze dienst wel aan voor haar klanten. Op de vierde plaats Jeroen.com van zoekmachinemarketing wizard Jeroen van der Wiel. Naast het beheer van de Google en Ilse-startpagina’s, biedt hij zijn diensten de laatste jaren aan als freelancer. Vanaf plaats vijf komen we de eerste echte zoekmachinemarketing bureau’s tegen, ie Checkit uit Nijmegen en Traffic4u uit Groningen. Het zijn eigenlijk ook de enige zoekmachinemarketing bureaus die we regelmatig tegenkomen in de vakbladen en op online marketing events. De websites van deze bureaus zijn volgens Alexa ook de best bezochte op de lijst. Op de zevende plaats AlterNET i-Marketing, een bureau dat in omvang iets kleiner is dan zijn voorgangers maar zich ongemerkt toch aardig weet te positioneren. Op de achtste plaats het eerste Belgische bureau, ie MSG webpromotions. De lijst met bureaus die minimaal een PageRank van 5 scoren wordt gecomplementeerd met Metatagspro, eFocus en Gladior.

Welk zoekmachine marketing bureau kan u het beste helpen?

Het zal duidelijk zijn bovenstaande lijst slechts is gebaseerd op een drietal criteria. Te beperkt om een goed oordeel te kunnen geven over een bureau. Het is een eerste indicatie, niet meer dan dat.

Staat uw bureau niet op bovenstaande lijst? Meldt deze dan aan via deze link.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

14 Reacties

    Hans-Peter Harmsen

    Oberon Medialab staat niet in de lijst en wij hebben toch ook een PageRank van 6.

    PageRank 6/10, Alexa Visits: 452, Yahoo BL: 380

    Ik heb Oberon meteen maar even aangemeld op de Recommend Link pagina.


    13 juli 2004 om 10:28
    Paul de Beer

    Nou, dan hier ook maar ‘ze vooots’ voor WebSyndicate:

    PageRank 6/10,

    Alexa 1297,

    BL 11.000

    WebSyndicate richt zich voornamelijk op organische SEM en heeft een sectie waar gratis kennis over dit onderwerp te vinden is, zonder te vervallen in illegale praktijken.


    13 juli 2004 om 11:33
    Jos

    Interessant, maar welke criteria moet je nog meer meenemen in de selectie van een bureau? Wij zijn toevallig op zoek naar een partij die dit voor ons kan gaan doen.


    13 juli 2004 om 11:41
    media

    Hans-Peter en Paul, heb jullie beide links toegevoegd aan de lijst van bureaus. Volgende keer neem ik ze ook mee in de evaluatie!


    13 juli 2004 om 12:12
    JanJaap

    Hoeveel bedrijven blijven er nog over als je diegene gaat wegstrepen die (o.a.) doen aan de spam praktijken?

    Ik denk niet veel….


    13 juli 2004 om 14:09
    JanJaap

    Onestat doet ook aan google spamming. Bekijk de source van de google cache maar eens van de google backlinks van traffic-builder. Al die linkjes staan er niet al ik de pagina rechtstreeks bekijk.


    13 juli 2004 om 14:57
    Paul de Beer

    Tsja, hoe een bureau op terzakedoende merites te beoordelen is niet simpel. Misschien eens een voorzet:

    – Welke opdrachtgevers heeft het bureau?

    – Welk type site moet hier geoptimaliseerd worden:

    – een marketingsite met weinig content

    – of een kennisachtig systeem met veel inhoud en updates

    – Welke verhouding organisch/betaald is gewenst?

    – gaat het om een nieuw domein of een bestaand domein?

    – is reeds eerder een hoop ellende veroorzaakt door ‘altijd-bovenaan-voor-20-euro optimalisatie?

    – mag/kan het bureau ook over techische uitvoering meepraten, van mod-rewrites tot script-gedoe?

    – welk commitment wil de opdrachtgever zelf aangaan m.b.t. optimalisatie, een hoop tijd zit in uren bij klant zelf?

    – Op welke termijn moet resultaat geboekt worden, binnen een maand top op een specifiek keyword, of een langere termijn strategie ter positionering op meervoudige keywords?

    – welk kostenmodel wordt door het bureau gebruikt? Een no-cure-no-pay basis zou averechts kunnen werken.

    – Welk afbreukrisico bestaat er voor de huidige site/sites/domeinen/of wellicht volledige c-klasse ip-ranges?

    Wie volgt?


    13 juli 2004 om 16:05
    Paul de Beer

    @marco: we stonden al sinds september in je link-sectie, blijkbaar niet voldoende aan de eigen communicatie gedaan om in je overzicht te belanden… Ik denk dat er minimaal 5 bureaus missen die allemaal zeker in de top 5/10 terecht zouden komen. Misschien toch een aanpassing van de huidige lijst een idee?


    13 juli 2004 om 16:17
    media

    @paul: link stond inderdaad in het overzicht maar niet in de categorie zoekmachine marketing bureaus. Er staan inmiddels een kleine duizend links in het overzicht dus ik heb me beperkt tot de websites in de juiste categorie.

    Ik zal binnenkort eens kijken of ik met een periodieke lijst kan komen waarin ik uiteraard de nieuw aangemelde bureaus ook meeneem. Wellicht moet er wel onderscheid worden gemaakt in bureaus die zich specifiek richten op zoekmachine marketing en bureaus die het als aanvullende dienstverlening bieden.


    13 juli 2004 om 19:45
    rob

    Ik weet niet van wanneer deze lijst is maar traffic buildrs heeft nu een PR van 4 ( als het al wat zegt).

    En Waarom zou het vreemd zijn dat ze maar een paar links hebben bij Yahoo en toch een PR van X. Google en Yahoo zijn nu eenmaal niet hetzelfde en gebruiken ander criteria…


    27 juni 2005 om 16:23
    Vinden.net zoekmachinemarketing

    Eigenlijk zou er eens een nieuw onderzoek naar moeten worden gedaan. Er zijn diverse nieuwe partijen bijgekomen, hebben een andere naam gekregen of hebben inmiddels veel linkbuilding gedaan.

    Het beste onderzoek zou eerder de score op bepaalde termen moeten pakken en de reden moeten achterhalen waarom die volgorde zo ligt.

    Alexa visits zegt niets omdat de toolbar weinig in Nederland gebruikt wordt. Pagerank heeft enigszins iets te maken met populariteit, maar zegt niets over thema. En backlinks in Yahoo toont in dit verslag alleen het aantal, terwijl daar juist het aantal gerelateerde links uit gehaald kan worden.

    Wie voelt zich geroepen een nieuw onderzoek te doen?


    27 juli 2006 om 06:50
    S. Arduin

    WSI Internet Consulting & Education. Onze Internet Consultants kunnen voorzien in een betaalbare Internet oplossing die tegemoet komt aan de behoeften van uw MKB bedrijf. Wij verzorgen uw website, zoekmachine optimalisatie, internet marketing etc.


    14 augustus 2006 om 08:32
    Orangedotcom

    Mooi om te lezen hoe er 12 jaar geleden werd gekeken naar het selecteren van een zoekmachine marketing bureau 🙂

    Dat is inmiddels (gelukkig) wel iets veranderd met de Emerce 100, Google Partners, Dutch Search Awards, etc. Maar ik kan mij nog steeds voorstellen dat het een redelijke klus is om het beste bureau uit te zoeken voor een bepaalde klant of campagne. Dat zal ook erg afhankelijk zijn van het type opdrachtgever, doelstellingen, budgetten, en de kennis binnen de organisatie.


    12 december 2016 om 14:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!