• Mobile
    wordt gesponsord door

Welk type app is geschikt voor jouw merk?

Welk type app is geschikt voor jouw merk?
, SWOCC.nl
@SWOCC_NL

Bijna ieder merk biedt tegenwoordig wel een eigen mobiele applicatie (app). Maar wat kan een app betekenen voor je merk? Hoe ziet een succesvolle merk-app eruit? En welk type app zorgt voor de meest positieve merkresponsen?

Dit artikel werd geschreven door Eva van Reijmersdal, universitair hoofddocent bij de afdeling Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, en verscheen eerder op SWOCC.nl.

Voor het beïnvloeden van merkpercepties is een merk-app met daarin productinformatie het meest geschikt. Voor het versterken van merkrelaties en positievere merkattitudes is een merk-app met een game-element een goede keuze. 

Merk-apps

Het internetgebruik verschuift van desktops naar mobiele apparaten. Daarom ontwikkelen steeds meer merken eigen apps, denk aan de NS-app waarin je je reis kunt plannen of actuele reisinformatie kunt vinden, of aan de kerst app ElfYourself van Office Depot waarin je een grappig filmpje kan maken van jezelf als kerstelfje.

Onderzoek

Om te onderzoeken of een merk-app met productinformatie andere effecten heeft op gebruikers dan een merk-app met een game element, heb ik samen met Guda van Noort een experiment uitgevoerd onder 122 mensen tussen de 18 en 50 jaar. Aan de deelnemers werd willekeurig gevraagd om één van de twee typen apps (beide voor hetzelfde automerk) te gebruiken en hierover vervolgens vragen te beantwoorden. De informatieve app bood productspecificaties, foto’s van verschillende producten en locaties van garagebedrijven. De vermakelijke app bestond uit een game, een schuifspel waarin andere auto’s verschoven moesten worden om je eigen auto uit een parkeervak te krijgen.

Informatief of vermaak?

  • Een informatieve merk-app zorgt ervoor dat mensen meer aandacht besteden aan de app en meer nadenken over de informatie dan een vermakelijke app
  • Doordat men meer aandacht besteedt aan de informatie in de app worden merkpercepties zoals kwaliteit, relevantie en betrouwbaarheid versterkt
  • De merk-app met de game zorgde voor meer vermaak dan een informatieve app
  • Doordat de app vermakelijker was, werd de gebruiker positiever over het merk (merk attitude) en werd de merkrelatie versterkt

Het volledige artikel van Van Noort & Van Reijmersdal is getiteld 'Branded Apps: Explaining Effects of Brands' Mobile Phone Applications on Brand Responses’ en verscheen in Journal of Interactive Marketing (2019), 45, 16-26. Je vindt het artikel hier (betaald).


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Goed artikel! Ik was zelf heel lang aan het twijfelen wat voor app voor mijn bedrijf (startup) het meest effectief zou zijn. Ik heb het uiteindelijk toch maar laten uitbesteden: https://coffeeit.nl/app-marketing/. Na lang overleg heb is besloten om voor een merk-app met game element te gaan, maar wellicht laat ik het nog uitbreiden met meer informatieve insteek. Kan het ook gecombineerd worden?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.