Wehkamp kiest voor category management

21 maart 2003, 09:30

Wehkamp gaat de komende jaren gebruik maken van category management zodat de Nederlandse thuiswinkelaar meer keuze heeft en minder van hetzelfde zal tegenkomen in het productassortiment.

Category Management gaat uit van de vraag en de behoeften die consumenten hebben.

Wehkamp zal die behoefte met behulp van haar klantendatabases, vertalen naar categorie?n, assortimentsgroepen en deelassortimenten die ieder hun specifieke strategische rol krijgen. Die invulling op assortimentsniveau wordt beter afgestemd op de doelgroep, de trendvolgende Nederlander. De postorderaar zal de merkwaarden ?Persoonlijk? en ?Verrassen? waarmee het assortiment geprofileerd wordt, bundelen tot het begrip: ?Keuze?. Bepaalde producten worden geschrapt omdat ze onvoldoende aantrekkelijk zijn qua groei of winstgevendheid, of onvoldoende aansluiten bij het smaak- en modeniveau van de doelgroep. Dit geldt in ieder geval voor wijnen, bloemen en bloembollen, voedingsmiddelen, Do It Yourself-en schoonmaakartikelen. De grootste verandering zal zijn dat de klanten meer verschillende productgroepen en merken zullen tegenkomen. Het bedrijf verwacht hiermee de autoriteit te versterken en dat de koopvoorkeur zal toenemen door de hogere actualiteitswaarde. De consument krijgt meer keuze, met name in de breedte van het assortiment. Ook komen er meer mogelijkheden om te kopen via internet.

Bron:

http://www.adfodirect.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!