Wegtikkende prerolls

10 oktober 2013, 13:59

Over prerolls en ander ongemak

Tegen alle nieuw verkregen inzichten in wordt de consument weer als vanouds een boodschap opgedrongen, op een manier waarvoor zelfs Mad Men zich zouden hebben geschaamd.

In Amsterdam zit tegenwoordig op fietsstoplichten een secondenteller, die aangeeft hoe lang je nog moet wachten voordat het licht op groen springt. Het idee is dat de fietser niet door rood rijdt als hij ziet dat hij slechts een luttele 29 seconden moet wachten. Ik kan u echter uit ervaring mededelen dat deze service averechts werkt.

Je gaat als gebiologeerd naar de verspringende cijfertjes kijken en aftellen en dat heeft alleen maar tot gevolg dat die 29 seconden wel 29 minuten lijken en je al snel liever lijf, leden en rijwiel voor het aanstormende verkeer stort, dan je tijd uit te zitten.

Ik moet vaak aan die vermaledijde tellers denken als ik een filmpje wil bekijken op YouTube. Want nee, ik kan Messi’s hattrick van gisteravond of het kostelijke commentaar van Jon Stewart op een faux-pas van een vooraanstaande Republikein niet meer zomaar bekijken. Vrijwel elke clip op YouTube wordt voorafgegaan door een pre-roll, die eigenlijk maar aan één voorwaarde lijkt te hoeven voldoen: hij mag ab-so-luut niets te maken hebben met de inhoud van het opgevraagde filmpje. We mochten de gebruiker eens iets laten zien waarin hij geïnteresseerd is! Bij een recente Messi-zoektocht werd me een gehoorapparaat aangeboden en een stekelig debatje tussen Wilders en een staatssecretaris werd ingeleid door een trailer voor een gewelddadige Hollywoodfilm.

Maar er is (soms) een uitweg: in sommige gevallen kun je de pre-roll na 5 seconden wegklikken. En daar heb je het weer: die 5 seconden lijken een eeuwigheid, en het is me al een aantal keren gebeurd dat ik in die 5 tellen zo boos en gefrustreerd raakte over de onbruikbare informatie die me werd opgedrongen dat ik niet alleen de advertentie, maar zelfs het hele filmpje weg klikte. Dat is weliswaar een stuk minder riskant dan in een drukke Amsterdamse straat een rood stoplicht trotseren, maar waarom zou een bedrijf nodeloze irritatie willen oproepen in een tijd waarin het idee toch was dat reclame mensen bij een product betrekt?

Al 20 jaar werkt Vincent Mispelblom Beyer in de reklame. Dat deed hij op heel verschillende plaatsen: aan bureau- én aan klantzijde, in de reklame en ook in de PR, op de sets van film, foto en TV. Maar vooral toch als bemiddelaar van toppersoneel voor de communicatiewereld, zowel voor adverteerders als reclamebureaus. Vincent werkt bij FlexFirm, wat in 10 jaar tijd uitgroeide uit tot dé bemiddelaar van art directors, copywriters, strategen, accountpersoneel, project managers en designers. Doordat FlexFirm al zo lang actief is op de markt van de communicatie is ze in staat als geen ander een match te maken die steeds weer leidt tot blije gezichten aan beide zijden van de tafel. Meer weten? Bel FlexFirm op 06 54 79 62 51.

Categorie

5 Reacties

    Erik Hooijer

    Helemaal mee eens! Nog zo’n vervelende actie: wanneer je een zoekopdracht ingeeft op YouTube, verschijnt er direct een lijst met resultaten. Zodra je daarvan nummer 1 wilt klikken, springt er plotseling een reclamevideo voor, die de lijst naar beneden duwt. Hoezo onjuiste CTR? Behalve dat ikhet direct wegklik, verhoogt het ook de irritatiefactor.


    10 oktober 2013 om 14:21
    Philip

    Ik vind het ook irritant, maar ik heb liever iets dat wegtikt dan dan ik halve minuut moet wachten tot dat het filmpje klaar is.

    En wat betreft de stoplichten, daar vind ik het eigenlijk wel een toevoeging. Liever een teller die aftikt, maar wellicht is dat een persoonlijke voorkeur? Denk trouwens wel dat een partij als Google hier echt wel onderzoek naar heeft gedaan…


    10 oktober 2013 om 21:49
    Kinge

    Ik ben het er ook mee eens. Maar wat ik me wel eens afvraag is waarom adverteerders dan niet gelijk in die eerste vijf seconden hun merk bekend maken. Zij weten toch ook wel dat we na vijf seconden de advertentie weg kunnen klikken. Ik klik altijd na vijf seconden weg en dan is de boodschap of het merk (vaak) nog niet eens bij mij binnengekomen, dus heeft de advertentie gefaald (in mijn ogen).


    11 oktober 2013 om 13:34
    Esther

    Bovendien wil zo’n afteller nog niet eens zeggen dat het stoplicht ook echt na 29 seconden op groen springt. Nee, hij kan zo maar nog 15 seconden op 3 puntjes blijven staan, omdat er een lijnbus van de andere kant komt. Die krijgt dan eerst groen. Anticiperen op het aftellen is dus niet mogelijk, waardoor het stoplicht inderdaad averechts werkt en gevaarlijke situaties op kan leveren. Ze staan al een aantal jaren in Groningen. 🙂


    13 oktober 2013 om 15:04
    Gerard

    Wat een onzin. Door die pre-rolls kan jij gratis die content bekijken. Het is een geaccepteerd ruilmiddel. Of ga je liever betalen?


    14 oktober 2013 om 11:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!