Wegener start pilot met burgerjournalistiek

Wegener start pilot met burgerjournalistiek

Wegener start pilot met burgerjournalistiekWegener Dagbladen begint deze maand een pilot met regionale internetportals onder de werktitel ‘digitale dorpspleinen’. De portals moeten per regio uitgroeien tot ‘zeer lokaal gerichte nieuws- en informatieplatforms’, zo meldt Adformatie dat zich baseert op gelekte interne stukken van Wegener Dagbladen.

Enschede en Haaksbergen zijn de eerste twee steden waar de pilot onder de vlag van De Twentsche Courant wordt getest. De twee nieuwe sites in de genoemde regio’s moeten een soort dorpspleinen zijn met ‘nieuws en informatie van dichtbij voor en door de regio ge?nteresseerden’. De inhoud van de sites moet tot stand komen in samenwerking met de bezoekers. Zij kunnen zelf nieuws toevoegen en delen met andere bezoekers. Naast het toevoegen van onder meer artikelen en foto’s kunnen bezoekers een eigen ‘clublog’ aanmaken voor bijvoorbeeld hun buurt of voetbalelftal. Met een punten- of beloningssysteem wil Wegener de medewerking van bezoekers bevorderen.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Ik ben erg benieuwd, maar ook sceptisch. De huidige Wegener-krantensites zijn per slot van rekening ook stuk voor stuk een drama; verder heb ik onlangs een voorlopige samenvatting van het plan gelezen, waaruit blijkt dat Wegener vooral hard op zoek is naar een winstgevend businessmodel voor online-activiteiten, dus ik verwacht niet dat het beloningssysteem veel voorstelt.
    Nou maar hopen dat die clubblogs over fatsoenlijke weblogfunctionaliteiten zullen beschikken...

    geplaatst op
  • Ilse Media sponsort al een tijd de digitale wijkkrant van de Amsterdamse buurt hier in Haarlem. Twee journalisten van het Haarlems Dagblad runnen de site sinds september 2004. En elke twee weken valt bij elke buurtbewoner een printversie op de mat. Ik hoop dat er snel zoiets bij ons in de Bomenbuurt komt, vind het een erg leuk initiatief. De deelname van vakredacteuren borgt de kwaliteit, een belangrijke voorwaarde voor succes m.i..

    geplaatst op
  • Ik zal het hier vanuit enschede in de gaten houden en ben benieuwd wat het zal opleveren.

    geplaatst op
  • Hier is een link naar de editie van Haaksbergen: http://www.haaksbergen.tctubantia.nl/

    Nou, over fatsoenlijke weblogfunctionaliteiten gesproken: geen permalinks. Geen rss-feeds (!). Geen trackback. Dit is echt heel, heel erg.

    geplaatst op
  • Zoals Adformatie ook al schreef heeft Wegener met CityOnline al eens eerder een dergelijk intitiatief gehad. Ben voor de aardigheid eens in de archieven gedoken van CityOnline, het concept van Wegener voor regionale websites met regionaal nieuws uit, jawel 1996:

    Planet, september 1996:

    (...) Zojuist is City Online officieel van start gegaan. De eerste stad met een regionaal webdomein is Utrecht. Tilburg volgt dit jaar nog, en in 1997 en 1998 enkele tientallen andere steden. City Online is een joint-venture van de uitgevers VNU en Wegener Arcade. (...)

    Portfolio Bajazzo:

    (...) CityOnline is een grootschalig project opgezet door Maurice de Hond / Wegener Arcade. In het begin zijn we intensief betrokken geweest bij de vormgeving en het opzetten/bedenken van de structuur. Bijzonderheden: Is inmiddels uitgegroeit tot een van de grootste en populairste sites van Nederland. (...)

    NRC, maart 2000:

    (...) In een grijs verleden was ook CityOnline onderdeel van Wegener, het geesteskind van de voormalige directeur Nieuwe Media, Internetgoeroe Maurice de Hond. CityOnline - inmiddels vervangen door de websites van de afzonderlijke Wegenerkranten - had een soort digitale gemeenschap moeten worden, de spil in het web van Internet-gebruikers in een stad of streek. "CityOnline was in feite een van de eerste portals, de toegangspoorten tot het Internet die nu zo populair zijn. Maar CityOnline was voor het moment te futuristisch", zegt Koos Bloemsma achteraf. "Het concept was aardig, maar de mogelijkheden waren te beperkt. Tegen de tijd dat we alles technisch op orde hadden, had de markt ons ingehaald." (...)

    Wel aardig is deze uitspraak van Jan Houwert, bestuursvoorzitter Wegener, in de nieuwjaarstoespraak van 2000:
    (...) Wegener ziet Internet-diensten als kernactiviteit. "In de markten waarin Wegener actief is, wil het concern leidende posities innemen, zowel op de traditionele wijze als gebruikmakend van nieuwe, interactieve technieken" (...)

    Uit een interview met Maurice de Hond:

    (...) Ik was bijvoorbeeld echt te vroeg met Cityonline. (...)

    Ben benieuwd naar dit nieuwe initiatief van Wegener!

    geplaatst op
  • Dank voor de link Jaap, wist niet dat de sites al online stonden! Inmiddels de link ook opgenomen in de tekst.

    geplaatst op
  • Ik heb even ingelogd (met mijn standaard-registratie-account voor regionale kranten, Sjors Frohlich, 75 jaar, uit Doetinchem - wanneer gaan ze die honderdduizenden accounts nu eens inzetten voor gerichte marketing?), en je kunt dorpspleinen toevoegen aan je 'interesses'.
    Of Wegener is dom dat ze geen RSS-feeds of permalinks hebben, of ze doen het opzettelijk uit kortzichtig protectionisme. Hoe dan ook zijn dit gecentraliseerde portals die naar binnen linken ontmoedigen, de bestaande lokale webloginfrastructuur dus doodleuk negeren, en gebruikers moet aanzetten daarwerkelijk naar de site te komen i.p.v. het nieuws via RSS te lezen.
    Ik ben er nog niet over uit of dit domheid of conservatisme is. Ik heb op basis van de eerste indrukken op mijn eigen blog trouwens ook een korte review geschreven.

    geplaatst op
  • Ik denk dat het nog te vroeg is om te oordelen Jaap. Vraag me uberhaupt af of ze dit nu al naar buiten hadden willen brengen. Ze zitten immers in een testfase.

    geplaatst op
  • Testfase of niet, het is uitgesloten dat er over een paar dagen 'opeens' rss-feeds en permalinks bijzitten, of dat het niet langer is gebaseerd op het bestaande registratiesysteem. Dit is het ontwerp, dat is gebaseerd op keuzes die te analyseren en te bekritiseren zijn.
    Maar goed, elke organisatie kan leren, en het feit dat ze zich zo openstellen voor lezersgegenereerde content kan een mentaliteitsverandering teweegbrengen. Ik hoop vooral op een vruchtbare kruisbestuiving tussen professionele journalisten en burgers; zo las ik ergens op die site dat een journalist een bericht naar een burger (die een persoonlijke site beheerde met geschiedenis over zijn buurt o.i.d.) en voorstelde om samen te werken. Dat kan natuurlijk prima, en zolang die dingen kunnen plaatsvinden is het ontbreken van een ideale technische werkomgeving hooguit lastig. Ik blijf de pilots in elk geval met interesse volgen...

    geplaatst op
  • Hoewel ik zelf weinig tot geen interesse heb in regionaal/lokaal nieuws, geloof ik wel in het concept. Er is vraag naar, zie ook de oplages van de regionale kranten die inhoudelijk vaak toch niet van het hoogste niveau zijn.

    De enige manier om het financieel haalbaar te houden is door middel van 'burger journalistiek' en dus weblogs. Ik kan me heel goed indenken dat er hier ook mooie businessmodellen te bedenken zijn. Immers, regionale activiteiten zijn voor heel veel bedrijven van groot belang.

    Toch moet je je bij een mega partij als Wegener altijd afvragen of het niet per definitie teveel kost. Zo'n initiatief moet je low cost opzetten, uitbreiden door enthausiasme, en een natuurlijk plek in de wereld laten veroveren. Misschien dat je een link kan maken met de krantenredacties, maar door het meteen onder deze kranten te laten vallen geeft ineens ook een grote overhead mee (meestal dan).

    En de kritiek die Jaap al heeft, is natuurlijk ook niet mis. Opgezet zonder er echte kenners bij te betrekken?

    Maar het is gewoon een kwestie van afwachten lijkt me. Hoe gaat zich dit ontwikkelen.

    Trouwens, was er op het eerste NL bloggers dinner ook niet iemand die regionale weblog portals opzetten? Jan Glas toch? http://janglas.blogtalk.nl/

    geplaatst op
  • Misschien was Wegener te vroeg met CityOnline, ik denk toch echt dat ze nu te laat zijn. Kijk maar eens naar de lange lijst op www.nieuwsvoormij.nl En lees de voorwaarden goed: als je een bericht je wilt posten teken je ervoor dat je reclame van Wegener en van 'zorvuldig geselecteerde bedrijven' ontvangt. Dat lijkt me niet handig als je het van het enthousiasme van de lokale bevolking moet hebben

    geplaatst op
  • Nu zie ik dat het ook niet mogelijk is om een link te plaatsen. Testfase of niet, als uitgerekend de hyperlink zijn bestaansrecht bij Wegener nog niet bewezen heeft dan geef ik die dorpspleinen weinig kans.

    geplaatst op
  • Beste,

    Nu, 2 jaar later, ben ik benieuwd naar de resultaten van al deze initiatieven... heeft iemand hier meer informatie over?

    bvd Maria

    geplaatst op
  • Hoi hoi,

    Ben net bezig met onderzoek naar burgerjournalistiek. Las gisteren iets over Dorpspleinen.nl. In tussen zijn het al 15 steden en gemeentes. Als student communication & multimedia design kijk ik ook meer naar de functionaliteiten en opmaak en moet helaas zeggen, dat daar niet veel aandacht aan besteed wordt. Zelf zien ze zich misschien ook al stoppen in vijf jaar. Bron: Rethinking Media.

    Misschien schrijf ik later nog wat over mijn bevindingen en heb meer informatie.

    Groeten,
    Maikel

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.