Weg met de winkelstraat

17 februari 2015, 14:30

Waarom we geen reddingsplannen, maar nieuwe formules en formats nodig hebben

Het belangrijkste deel van de Nederlandse retailsector heeft de afgelopen twintig jaar nauwelijks aan innovatie gedaan. Nu veel winkels en winkelketens definitief omvallen, is er paniek. In plaats van het bedenken van kansloze reddingsplannen en publieke verontwaardigen, kan Nederland beter kijken hoe het soepel om kan gaan met deze onvermijdelijke transitie en proberen er nog iets van te maken.

De traditionele retailer in de winkelstraat is open wanneer andere mensen werken, biedt producten waar niet iedereen op zit te wachten, heeft geen idee wat de actuele voorraad van de winkel is en vertrouwt qua marketing vooral op de huis-aan-huis-folder. En doet dit al zeker twintig jaar. De grootste innovatie is de invoering van het pinnen geweest en ook dat ging bij veel ondernemers niet van harte. Internet was niet leuk, maar zou het toch niet gaan redden, op prijs concurreren is de dood in de pot en langere openingstijden zijn niet leuk, want de ondernemer doet op zondag liever iets anders.

Ondertussen koopt een steeds groter deel van het winkelpubliek via laptop of smartphone. Tegen een scherpe prijs en veelal bij online pure players. En niet alleen bij Nederlandse bedrijven, ook over de grens wordt geshopt. Denk aan Zalando of Alibaba. En ook al is het aandeel e-commerce nog maar klein, het groeit met dubbele cijfers en zal dat voorlopig ook blijven doen. Nieuwe spelers, betere en slimmere distributie (bijvoorbeeld binnen het uur bezorgen) en andere innovaties zullen dat proces ondersteunen.

Uiteraard wordt er nog wel in fysieke winkels gekocht. Maar dat zijn andere winkels. Flagship stores, superspecialisten, discounters met snel wisselend assortiment en mixformules en allemaal winkels waar de beleving een integraal onderdeel is. Het moet immers leuk of goedkoop zijn. En die winkels vind je nauwelijks in de kleinere gemeenten, die vind je primair in de steden. Want daar wonen de meeste mensen en daar gaan de meeste mensen heen als ze iets willen beleven.

Aangezien we in Nederland niet ineens heel veel meer te besteden hebben, betekent dat de omzet van deze belevingsstraten en internetaankopen ten koste moet gaan van iets anders. En dat is de traditionele winkel in de traditionele winkelstraat. En omdat de geest ook niet terug in de fles gaat, is het aannemelijk dat de winkelstraat in kleine en middelgrote gemeenten gewoon gaat verdwijnen. Inclusief alle winkels.

Is dat erg? Dat is niet de juiste vraag. Het is een keuze geweest van veel retailers om niet mee te gaan met de tijd. Dat is een ondernemersrisico. Daar hoort bij dat je soms een verkeerde keuze maakt. Er rest niet anders dan dit te accepteren.

Wat wel moet gebeuren is kijken hoe we in Nederland winkelstraten kunnen herbestemmen en herontwikkelen, hoe we een rol in de Europese e-commerce wereld kunnen spelen (zowel op het gebied van aanbod als van distributie) en hoe we nieuwe producten, merken en formules kunnen ontwikkelen die passen bij deze tijd en waar de consument wel interesse in heeft. En dat is hartstikke leuk.

Co-owner media & innovatie bedrijf Fast Moving Targets, co-founder The Innovation Station (www.tis.tv) en ervaren digitaal specialist.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!