Weekendje weg? Doe het met zorgverzekeraar Agis VandaAgis
Het overstapseizoen voor zorgverzekeringen komt er weer aan. Aan het einde van elke jaar kunnen Nederlanders overstappen naar een andere zorgverzekeraar als de premie ze bijvoorbeeld niet aanstaat. De nieuwe zorgverzekeringspremies voor 2009 werd traditioneel als eerste gemeld door DSW. Deze is 1 euro lager dan voor 2008: € 87,75 euro per maand.
Alle zorgverzekeraars willen tot het einde van het jaar graag de publiciteit halen. Dit lukte Agis zorgverzekeringen voorgaande jaren aardig met bijvoorbeeld de vegapolis. Een polis voor vegetariërs met allerlei voordeeltjes ontwikkeld door stichting preventiepolis. Dit jaar waren ze al in het nieuws over de sponsoring van ‘hallo wereld’, André Rouvoets hoekje op internet, al was deze PR niet echt de bedoeling.
Omdat overstappen volgens Agis steeds minder een issue wordt onder Nederlanders zoals ook blijkt uit onderstaande Google Insight trend, richt zorgverzekeraar Agis zich steeds meer op het vasthouden van bestaande klanten.De Ohra meegroeiservice is hier ook op ingesteld. Deze service werd op een verrassende wijze met een Bassie reclame en buzz voor het voetlicht gebracht: De clown zou een kleine bassie clowns baby hebben verwekt bij een 30 jarige buurvrouw. Deze buzz werd ondersteund door een tv reclame.
Google insight: het zoekwoord zorgverzekering wordt steeds de laatste maanden van het jaar het meest gezocht. Dit wordt elk jaar minder.
Als klant van Agis kan ik op Vandaagis allerlei voordeeltjes behalen. Weekendje weg? Doe het met Agis. Gratis kaartje sturen? Doe het ook met Agis. Natuurlijk, ontspanning is gezondheids bevorderend maar dit doet toch wel een beetje vreemd aan.
Al iets meer core business is te vinden in de Vandaagis webshop Daar kan ik gezondheidsartikelen met korting bestellen als lichtwekkers, hartslagmeters, allergievrije dekbedden en thermometers.
En nog iets meer core business: ik kan zien waar bij mij in de buurt gecontracteerde zorgverleners zich bevinden voor als ik een naturalis zorgverzekering heb waarbij ik niet vrij ben een zorgverlener zelf te kiezen. Zo’n verzekering is vaak goedkoper maar beperkt je keuzevrijheid. Op Vandaagis kun je dus zien voor welke hulpverlener in de buurt die beperking geldt.
De marktwerking onder de zorgverzekeraars lijkt zich dus naar de defensieve kant van klantbehoud te verplaatsen.
Ik mis het woordje advertorial …
Hi Keesjan,
Mooi artikel! Verder misschien niet een echt reclamisch gedachtegoed, maar waar ik me als ex marketeer verschrikkelijk over blijf verbazen, destijds in eigen organisies flink voor gevochten:
minder geld pompen in geschreeuw en beter luisteren. Niet 99% van de marketeers alleen betrokken willen zijn bij het maken van TV commercials, ook eens op de helpdesk gaan zitten: om te horen wat bestaande klanten vinden van je merk, servixce, producten, diensten, website en meer.
Ook eens een customer challenge doen in de retil outlets: om eens te kijken wat klanten nou echt ervaren.
Een onsje minder merk beloftes en een kilootje meer merkbeleving. Merkbeloftes waarmaken.
Niet loyale klanten wegjagen door je product of dienst goedkoper aan te bieden aan nieuwe klanten, want dat stimuleert loyale en winstgevende klanten om een jaartje weg te gaan en dan tegen een lager tarief/prijs opnieuw in te stappen.. of helemaal weg te blijven.
We maken marketing soms zo ingewikkeld, terwijl een beetje nuchter denkend mensen met z’n boerenverstand echt wel weet hoe het werkt. Alleen vinden we mooie commercials maken waarschijnlijk sexier en coller dan tevreden klanten, goede service, snelle helpdesk etc.
Afijn in het tijdperk van online reviews en social commerce koopt 62% van de Nederlandse consumenten (recent onderzoek, ff zoeken welk…) alleen producten en diensten waar zijn “peers” tevreden over zijn middels psotieve ratings en reviews. Dus we komen gelukkig aan in het tijdperk waarbij niet meer reclame maar postieve feedback de doorslag geeft in de aankooporientatiefase!
Dus eCRM, loyalty, goede service, goede prodcuten, luisteren en (digitale) mond-tot-mond aanbevelingen zijn bepalender dan mooie praatjes.
Kan me herinneren dat mijn oma dat ooit al vaak tegen me zei: “ja jongen, maar mooie praatjes vullen geen gaatjes, laat eerst maar eens zien”. Misschien gaan brand managers en hun stakeholders die “oude maar wijze lessen” ook eens inzien 😉
Cheers
Keesjan: als je hier inderdaad iets mee te maken hebt, dan heeft Jacobien helemaal gelijk.
Waarom geen overzicht van het aanbod van alle zorgverzekeraars? Waarom niet gekeken welke zorgverzekeraars het wel en niet goed doen in Google? Je noemt heel kort de campagne van OHRA maar vergeet te linken naar de discussie die hier eerder op Marketingfacts heeft plaatsgevonden. En dan komt ineens Vandaagis uit de lucht vallen!? Had een beter verhaal in gezeten imho!
@Marco: ik meen me te herinneren dat Agis klant is (of was) van Internet Effect. Om die reden sluit ik me dus volledig aan bij Jacobien…
Jacobien, slaat ook naar mijns inziens, de spijker op zijn kop.
@Keesjan: dank voor aanvullende reactie!
Misschien even mijn reactie verduidelijken. Ik heb al vaker aangegeven dat het schrijven over eigen producten of eigen klanten geen enkel probleem is mits het maar transparant is en geen glad PR-verhaal is. Wees duidelijk over je evt. betrokkenheid. Vwb de inhoud, dat blijft een lastige omdat die grens niet voor iedereen hetzelfde is. Mijn persoonlijke mening is dat als een stuk inhoudelijk is onderbouwd en voorzien is van objectieve vergelijking met concurrenten, het prima kan op marketingfacts.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!