Week 16/2012 Viral Friday: Tipp-Ex, ESPN & IKEA
Viral Friday Week 16 / 2012
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met SocialMedia8, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week campagnes van Tipp-Ex, ESPN en IKEA. Heb je een tip? Stuur 'm op!
Hunter and bear's 2012 birthday party
Het is alweer bijna twee jaar geleden dat Tipp-Ex met een interactieve video op YouTube kwam, ‘A Hunter Shoots a Bear’ heeft tot vandaag bijna 20 miljoen views weten te krijgen. Nu zijn ze terug met een gloednieuwe video, de ‘2012 birthday party video’. Is het interactief? Zeker weten dat het interactief is. Ik zal niet teveel prijsgeven, bekijk de video maar gewoon! Denk je dat deze video weer een virale hit wordt? Zeker weten, sinds 11 april heeft deze video al meer dan 5,5 miljoen views gegenereerd. Het is zeker bewonderenswaardig om te zien hoe Tipp-Ex een simpel product voor op kantoor zo mooi kan verkopen. Ik kan één ding zeggen: goed werk Tipp-Ex, veel bedrijven zouden hiervan moeten leren.
De last van een bekende naam
Een BN-er of een andere bekend persoon in een reclame gebruiken kan voor een viraal effect zorgen. ESPN, de wereldwijde sportleider, snapt dit principe precies maar heeft het op een compleet vernieuwende manier in hun nieuwe reclamespotje gebruikt. In plaats van de legendarische Michael Jordan als persoon te gebruiken, hebben ze alleen zijn beroemde naam gebruikt. Bekijk deze video om de verwarring te ervaren die opgewekt wordt als je een gewone man zichzelf Michael Jordan hoort noemen. De video was op 15 april online en heeft al binnen een week ongeveer 2 miljoen kijkers. Zie je wat bekende mensen, of alleen hun bekende namen, met je video kunnen doen? Bekijk hier andere ESPN videos.
IKEA UPPLEVA
Deze virale video, gemaakt door IKEA, is binnen vier dagen tijd al meer dan 1 miljoen keer bekeken. Het is een informatief filmpje over een nieuw meubelstuk dat een TV, Blue-Ray speler en sound systeem integreert in het meubel. Het is een oplossing voor het probleem van teveel kabels achter je televisie hebben. Het sound systeem dat je erbij krijgt is draadloos dus makkelijk overal te plaatsen. Ikea heeft de aankondiging van hun ‘vernieuwing’ mooi weten te verwerken in deze mooie video. Bekijk deze blog om UPPLEVA iets beter te leren kennen. De video heeft sinds 16 april al meer dan 1,1 miljoen views gegenereerd.
Domino's Pizza Safe Sound
Een menselijk motorgeluid uit je scooter. Hoe ingewikkeld wil je het hebben? Deze pizzabezorger van Domino’s weet goed de aandacht te trekken in Amsterdam. De scooters zijn eigenlijk elektrisch en maken daarom geen geluid. Een goede manier om deze stille scooter in de drukke straten van Amsterdam op te laten vallen is door ‘m een customized sound te geven. Het is een kleine verandering in de scooter maar de impact is groot. Deze viral van Nederlandse bodem is gelanceerd op 16 april en heeft al meer dan 600.000 views gegenereerd. Het is in ieder geval goed voor de verkeersveiligheid.
Hologram Tupac
Een van de grootste virale sensaties van afgelopen week was de wederopstanding van Tupac. De legendarische vermoorde rapper: Tupac maakte zijn terugkeer op het Coachella muziekfestival. Hij is weer opgewekt in de vorm van een hologram, net als de nu zeer populaire hologram concerten in Japan. De lopende en pratende projectie heeft ongeveer 400.000 euro gekost en is gemaakt door Dr. Dre en Digital Domain van James Cameron. De Video kreeg mega veel exposure op diverse blogs en Twitter. Het zorgde ervoor dat Tupac Hologram een internet meme blijft voor de komende maanden. Het enige minpuntje is dat Coachella de videos op YouTube blijft deleten. Begrijpen ze het internet wel?
De top 5 is altijd weer leuk om te zien. Toch wel bijzonder dat je toch nog dingen kunt missen terwijl je 18 uur per dag online bent.
Hi Bas! Thx voor je bericht. Wel wakker blijven hè haha, de VF mag je niet missen iedere vrijdag tussen 15/16u!
Gr. Steven