Verwachtingen verkopen WebTV naar beneden bijgesteld

31 januari 2013, 06:16

In de toekomst kan alles een display zijn. Zo ver zijn we echter nog lang niet. Voorlopig blijft het nog bij het voorzichtig doorontwikkelen van connected cars of smart wearables en displays in spiegels en ramen. Dichter bij huis is de connected TV. Het was al weer een flinkte tijden geleden sinds ik voor het laatst wat cijfers had gezien. Daarom klopte ik afgelopen week aan bij GfK aan voor een update van de (verwachte) verkopen van WebTV's.

(Verwachte) verkopen WebTV's

GfK verwacht dat er dit jaar bijna 1,5 miljoen televisies zullen worden verkocht. Drie kwart van die toestellen zijn Connected TV's. Afgelopen jaar was die verhouding nog ongeveer gelijk.

Als we de cijfers vergelijken met de vorige zien we dat de verwachte verkopen naar beneden zijn bijgesteld. Wel is het aandeel van met internet verbonden TV's hoger.

GfK onderschrijft het feit dat de tv markt sneller daalt qua aantal verkopen dan in 2011 gedacht werd. Dit wordt o.a. geweten aan de economische tegenwind. Ook de val van 3D TV zal hier ongetwijfeld mee te maken hebben. Zowel Philips als Samsung geven aan dat de consumenten met name op zoek zijn naar features die vallen in onder het mom van WebTV's, zoals catch-up tv en video-on-demand, en hebben zodoende hun marketingstrategie hier op aangepast. Zie ook “It's official: 3D is dead“:

Samsung: “Surprisingly (and thankfully), nobody has handed out any 3D glasses.”

Sony: “This is way better than that time Sony made us watch a 3D video of Taylor Swift playing live in front of us.”

Adoptie WebTV's

GfK verwacht dat dankzij de verkopen het adoptiecijfer dit jaar zal groeien tot 42%.

In 2011 zagen deze cijfers er zo uit:

Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.

Afbeelding: LG (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief