Websites in 2017 – de hoogste tijd voor extra creativiteit #adv
Webdesign heeft in 2017 weer oog voor details en geeft daarmee meer ruimte voor creativiteit. De gebruikerservaring gaat in veel gevallen hiermee hand in hand. 2017 belooft een interessant jaar te worden op het gebied van webdesign.
Hoe 2017-proof is jouw website eigenlijk? Met de webcheck checken onze experts jouw website op 70 punten. Na het uitvoeren van de check krijg je een advies op maat waarmee je direct aan de slag kunt. Geheel gratis en vrijblijvend.
Ga subtiel de diepte in met material design
De afgelopen jaren was ‘flat design’ de trend. De schaduwkant van deze designtrend is het gebrek aan diepte en gelaagdheid. Wat effect heeft op de gebruikerservaring: ‘Is dit een button waar ik op kan klikken?’ Om dit probleem op te lossen introduceerde Google material design.
Buttons met subtiele schaduw-effecten vallen beter op, waardoor de websitebezoeker makkelijker te begeleiden is. Dit is een trend die zich in 2017 verder zal ontwikkelen.
Breng statisch beeld tot leven met cinemagraphs
Een cinemagraph is een foto met een bewegend element dat zich steeds herhaalt. Hiermee voeg je dynamiek toe aan je website. Een beeld dat de aandacht van je bezoekers trekt. Cinemagraphs bestaan uit GIF-animaties. Doordat de beweging binnen de afbeelding ononderbroken is, creëer je een realistisch effect. Hiermee leg je de focus op een specifiek onderdeel in de foto, waardoor je het verhaal van het beeld (product of dienst) subtiel versterkt.
Trek de aandacht met achtergrondvideo’s
In 2016 zagen we veelvuldig gebruik van hero images: beeldvullende foto’s bovenaan een website. In 2017 zullen deze foto’s vaker plaats maken voor filmbeelden. Door video in webdesign te integreren neem je je bezoekers mee in je wereld en houd je de aandacht langer vast. Wat een positief effect heeft op de SEO-waarde en het bounce-percentage van je website. Let er wel op dat het geluid van de video uitstaat als de video automatisch afspeelt. Of geef je bezoekers de optie om de video te pauzeren.
Verleiden tot de klik met opvallende knoppen
Een bestelling plaatsen, informatie opvragen of een offerte aanvragen? Je wilt dat je bezoekers overgaan tot actie. Door het gebruik van goede, opvallende call-to-action-buttons help je je websitebezoekers een handje op weg. Een trend binnen webdesign is de omvang van de cta-knop. Een grote button, in combinatie met goede content, brengt je bezoeker in verleiding om door te klikken.
Schotel het complete menu voor met fullscreen-navigatie
Navigatie en gebruiksvriendelijkheid zijn niet van elkaar te scheiden. Als je niet prettig navigeert, en daardoor niet vindt wat je zoekt, is de kans groot dat je de website verlaat. Een nieuwe trend is het fullscreen-menu. In een oogopslag zie je wat je op de website kunt verwachten. Het is ook mogelijk om de fullscreen-navigatie te verbergen achter het uitklapbare hamburgermenu. Dit vraagt van je bezoeker een extra klik en heeft daarom zo zijn voor- en tegenstanders.
Geef een retro twist met geometrische vormen
Retro sneakers, radio’s en scooters. Alles wat retro is lijkt een instant succes te zijn. Dit retrogevoel wordt ook steeds meer naar websites vertaald. Driehoeken, ruiten en cirkels. Je ziet het op verschillende sites terugkomen. Bijvoorbeeld bij Wehkamp en Case 3D.
Focus niet op home
De homepagina is niet de enige toegangspoort tot de rest van de content. Bezoekers landen steeds vaker op een andere pagina van de website. Via zoekmachines, blogs en social media. Daarom is het belangrijk dat elke webpage een volwaardige pagina is die voorziet in de informatiebehoefte van de bezoeker.
Win laadtijd met ‘lazy loading’
Lazy loading is een trend die je op de Facebook-tijdlijn tegenkomt: content wordt pas geladen als de gebruiker naar beneden scrolt. Doordat het laden in delen gebeurt, gaat de laadsnelheid van de website omhoog. Wat een positief effect heeft op SEO, omdat Google snelle websites hoger rankt dan langzame sites. Staat er op jouw website ook ‘zware’ content waardoor de laadtijd vertraagd? Dan kan ‘lazy loading’ de oplossing hiervoor zijn.
Website die past bij jou en je doelgroep
We hebben je in dit artikel slechts een greep uit de websitetrends voor 2017 gegeven. Onze online specialisten kunnen je hierover meer vertellen. Ook in hoeverre deze passen bij het imago van je onderneming en je doelgroep en de bijdrage aan de gebruikerservaring. Laat één van onze experts een blik werpen op je site voor vrijblijvend advies met onze gratis webcheck en ontvang vrijblijvend een rapport met verbeterpunten.