Weblogvervuiling?

21 april 2005, 03:51

Joost Steins Bisschop deze week in het Financieele Dagblad (betaalde link) (via: r-win.com):

”(…) Daarnaast zijn er – en dat zijn de meest misleidende – de gerepte blogs. Als het duidelijk is wat ‘ongerept’ betekent moet het ook voor de hand liggen wat met ‘gerept’ bedoeld wordt: aangetast, aangeraakt. Gerepte blogs zijn blogs die de aandacht trekken van een grote groep lezers maar ook van infiltranten. Zij verhullen hun afkomst, opereren zoals de meesten in de blogosphere onder een schuilnaam en proberen invloed uit te oefenen op de discussie in het belang van hun opdrachtgever. Zij worden hiervoor direct of indirect betaald, door bijvoorbeeld een biermerk, een farmaceut of een energieleverancier. (…)”

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog weinig van het fenomeen heb gehoord. Wel dat steeds meer bedrijven (vaak op een verkeerde manier) weblogs in zetten voor commerciele doeleinden. Wat te denken van de Pfizersenioren in Belgie? Bart Van Belle denkt dat het niets anders is dan een gepensioneerdenclubje van Viagra-producent Pfizer. En daar kon hij zo maar eens gelijk in hebben!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    infiltrant

    what’s new. Doen we ook al jaren in de nieuwsgroepen. Is echter een gevoelig spel want kan zich ook tegen je keren.

    Kern blijft: echte toegevoegde waarde leveren aan het artikel of discussie


    21 april 2005 om 07:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!