Weblogs: kansen voor dm?

Weblogs: kansen voor dm?

In het juni/juli-nummer van Adfodirect is dit keer het thema online communicatie. Peter Olsthoorn gaat in een van de artikelen in op de mogelijkheden van weblogs als dm-instrument. Volgens Olsthoorn is de aanvankelijke gekte en daaropvolgende scepsis over weblogs inmiddels geluwd en blijkt dat we te maken hebben met een volwassen responsemedium waar dm’ers op den duur profijt van kunnen hebben.

Volgens Jos Birken, columnist over internet in Nederland en Singapore en succesvol direct marketeer in Azie moet de dm’er daarvoor wel een mentaliteitsverandering ondergaan. “Om blogs als direct responsemedium te zien, moet je als dm’er wel de knop omzetten. Van het denken in vastomlijnde structuren voor databases naar verwerking van ongestructureerde response.”

Olsthoorn verwijst in zijn artikel naar DirectMarketingMBA.com, de weblog van de Amerikaanse Susan Heywood. Heywood benadrukt dat het creeren van response en het gebruik ervan met een weblog wezenlijk verschilt van de strakke datawetenschap die dm is geworden. “Het gaat niet om de aantallen verzonden berichten, je hebt daar ook geen kosten van, maar in feite is elke posting op een blog een zending die response genereert. Maar niet op naam, en niet strak te verwerken in databanken.”

Als dm wordt gezien als dialoogmarketing, zoals verwoord in bijvoorbeeld de naam van de branchevereniging DDMA, dan bieden weblogs een perfecte poort naar meer dialoog. En juist daar ligt de grote kans van weblogs voor dm!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Vreemd. Waarom? Omdat er eind juni (onderzoek TNS NIPO) nog werd aangegeven dat 85 procent van de marketeers momenteel helemaal niets doet met weblogs. Ze lezen de digitale gedachtenuitwisselingen niet en reageren ook niet op blogs. Anderen zijn zelfs totaal onbekend met het verschijnsel. Nu wordt kennelijk oor Peter Olsthoorn (?) aangegeven dat de gekte voorbij is, de scepsis geluwd en zijn we volwassen bezig. Zeg het maar!

    geplaatst op
  • Ik ben eerder geneigd om grote vraagtekens te zetten bij het eerdere onderzoek van TNS NIPO en Olsthoorn gelijk te geven.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.