Weblog & RSS Trends voor 2006
Terwijl een groot deel van de Nederlandse businessbloggers zit te ‘lanterfanten in Parijs’, heb ik op basis van Alex Barn’s overzichtslijst de belangrijste trends op gebied van weblogs en RSS op een rijtje gezet:
- We’re all publishers in 2006 (Robert Rose, iMedia)
- The number of bloggers worldwide will exceed 150 million (Shel Israel)
- Consumer-generated media will become increasingly attractive to advertisers (24/7 Real Media)
- The end of blogs as we know them (Gary Stein, Jupiter Research)
- By the end of 2006, all content on the web will be available in a subscribable format (RSS, Atom, whatever) (Scott Gatz)
- OPML will ride the RSS slipstream (Alex Barnett)
- Podcasting (both audio and video) explodes in 2006 (Robert Rose, iMedia)
Wellicht kunnen de heren (en dame) tijdens de presentaties van Les Blogs deze lijst aanvullen met de trends die op het congres worden genoemd. Ik ben vooral benieuwd naar de samenwerking van Skype en SixApart (zie ook i-wisdom). Krijgen we straks standaard (video- en audio) chatfunctionaliteiten in weblogs?
Terwijl ik hier zit te lanterfanten vang ik flarden op die tot de volgende gedachte leiden:
Msschien is de belangrijkste trend wel dat alles vermensd gaat worden. met andere woorden: het is nu nog een wereld voor nerds/geeks. zolang iedereen het nog heeft over rss, xml, opml, etc zal de massa afhaken. pas als de tools dermate gebruiksvriendelijk worden incl terminologie dat de non geeks het volgen zal het exploderen. dus mijn trend is: get human!
Helemaal met je eens Eduard! Alhoewel ik dagelijks in deze materie zit word ik af en toe helemaal gek van al die termen. Kan me voorstellen dat de massa al afhaakt voordat ze er uberhaupt aan beginnen.
Is dit ook een van de discussiepunten geweest op les Blogs?
Yep, Marc Canter was vrij duidelijk daarover. Stop met de term RSS….
Het hele panel was er eigenlijk van overtuigd dat de naam RSS zou verdwijnen. De andere belangrijke ontwikkeling die het panel volgens mij zag was dat er betere technieken zouden komen om de enorme massa aan informatie beter te rangschikken op een manier die iedereen kan behappen. Er werden voorbeelden als Digg.com en Shadows.com genoemd.
marc canter zei het aardig: als we willen dat de humans mee gaan doen moeten we stoppen met het jargon 🙂
Weblogs verdwijnen in 2006
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!