Weblog als proeftuin voor publicaties?

Weblog als proeftuin voor publicaties?

MarketingFacts is in samenwerking met het Reclameweekblad een experiment gestart waarbij een voorpublicatie op internet wordt geplaatst waarop lezers kunnen reageren. Op basis van de reacties wordt vervolgens het definitieve artikel geschreven.

Het betreft een artikel over weblogs voor marketingdoeleinden van Niels Schultz, redacteur bij ReclameWeek. Het verhaal wordt geplaatst in de komende uitgave van het blad, aanstaande woensdag, inclusief de reacties op het stuk. Commentaar is daarom meer dan welkom!

Weblogs interessant marketinginstrument

Weblogs zijn misschien wel het laatste restje underground op internet. Aanbieders als blogger.com ? onlangs gekocht door Google, dat zegt wel wat ? en het Nederlandse web-log.nl, verwelkomen dagelijks duizenden nieuwe webloggers. Als de kritische massa weblogs eenmaal ontdekt heeft zullen adverteerders en marketeers in rap tempo volgen. Er zijn enkele grote partijen reeds druk aan het experimenteren. Nike, Coca-Cola, Proctor & Gamble, Microsoft en Sun Microsystems voorop. De meerderheid verkent de mogelijkheden met weblogs ten behoeve van de interne communicatie. Een soort intranet nieuwe stijl, waarbij het management de dialoog aangaat met de medewerkers.

Er valt wat te zeggen voor adverteerders en merken om een eigen weblog te starten, ook naar de buitenwereld toe. En het begint er op te lijken dat het tijdperk - waar enkele vooruitstrevende marketeers het al zo lang over hebben - waarin merken willen weten wat de klanten te zeggen hebben, eindelijk aanbreekt. De grote baas van Proctor & Gamble zei het laatst treffend terwijl hij de prijs voor ?beste marketingbedrijf van de eeuw? in ontvangst nam. ?Wij hebben deze prijs gewonnen omdat we de afgelopen honderd jaar het hardst geschreeuwd hebben. Over honderd jaar winnen wij deze prijs omdat we het beste geluisterd hebben.?

Weblogs kunnen op drie manieren interessant zijn voor marketeers. Ten eerste adverteren op bestaande weblogs. Dit ligt het meest voor de hand. Blogger.com faciliteert bijvoorbeeld meer dan 100.000 weblogs dus kan het interessant zijn voor een adverteerder om banners te plaatsen op al dan niet specifieke weblogs. M?t toestemming van de blogger, die per click een
vergoeding krijgt.

Een tweede mogelijkheid is weblogs sponsoren. Dan kunnen de branded weblogs het merk laden. BNN doet dit bijvoorbeeld. Consumenten kunnen op de site van een merk een gratis weblog aanvragen. De omroep was driekwart jaar geleden daarmee de eerste.

De derde mogelijkheid lijkt de meest interessante. Adverteerders die zelf een eigen weblog beginnen. Adverteerders bouwen door het bieden van een dialoog aan een versterkte band met de doelgroep. Een blog hoeft niet per se direct op de eindconsument gericht te zijn maar kan ook zijn pijlen richten op de eigen werknemers (voor interne communicatie en kennismanagement) of de media. Maar met name blogs gericht op de eigen branche bieden veel mogelijkheden. Een succesvol b-to-b blog is makkelijker te realiseren dan een b-to-c blog. Het onderwerp van een zakelijk weblog is namelijk specialistisch van aard (een voordeel), de doelgroep is over het algemeen vaker online, weet je beter te vinden en is meer betrokken. Het merk kan bouwen aan autoriteit in de branche.

Weblogging, waarbij de doelgroep kan reageren op mededelingen, stellingen en natuurlijk ook vragen van de adverteerder, kan zich ontwikkelen tot een krachtig communicatiemiddel. Openheid en eerlijkheid spelen in het succes een cruciale rol. Alleen dan voelt de klant zich serieus genomen en kan de gewenste relatie of binding met het merk worden ontwikkeld of versterkt. De klant is klaar voor een goed gesprek, nu de adverteerder nog.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 29 reacties op dit artikel

  • Ik zie een vierde mogelijkheid die voor bedrijven interessant is en die ook reeds met succes is ingezet. Bedrijven kunnen proberen webloggers te laten schrijven over hun gebruikservaring met een bepaald product.

    Voorbeeld: Nokia heeft een groep webloggers gratis de 3650 ter beschikking gesteld - zonder al te veel verdere voorwarden. Link: http://talks.blogs.com/phototalk/2004/04/nokia_sent_a_sm.html

    Het is voor bedrijven uitermate aantrekkelijk als hun product in de blogosphere positief besproken wordt. Een bedrijf dat webloggers aanspreekt op hun rol, die van opinion leader en early adaptor kan hierin succesvol zijn. Ook hier spelen overigens de factoren eerlijkheid en openheid een belangrijke rol.

    Verder is het interessant op te merken dat het voor bedrijven steeds belangrijker wordt te lezen wat er over hun producten geschreven wordt in weblogs. Binnen Nokia wordt de weblog van Russ Beattie gelezen, bijvoorbeeld.

    Tenslotte mag de weblog als medium voor interne communicatie niet vergeten worden. Bij Google blogt iedereen intern, Coca-Cola gaat beginnen met een interne blog en dat zullen lang niet de enige bedrijven zijn. Blogs werken namelijk als middel van communicatie en dat geldt ook intern.

    geplaatst op
  • Vroeger heette een bedrijfsweblog gewoon 'nieuws', 'persberichten'. Maar een weblog is anders, het biedt reactiemogelijkheden, een kijkje achter de schermen (b.v.windows internet explorer weblog), men kan balletjes opwerpen zonder consequenties te hoeven aanvaarden of verantwoording afleggen. In deze zin biedt een echte bedrijfsweblog een meerwaarde, maar men moet wel een aantal voorwaarden scheppen. De weblog moet geloofwaardig zijn, een duidelijke frequentie van updates kennen, het moet in het bedrijfscultuur van het bedrijf passen, de weblog moet duidelijk een aanvulling zijn op het produkt of dienst dat het levert, maak duidelijk waarom je communiceert en naar wie, en om het maar in Hugo Boss termen te gooien: 'don't imitate, but innovate'. Ik hou mijn hart vast als ook de weblog commercieel een hype gaat beleven.

    Over sponsoring op consumentenblogs: Wie heeft er baat bij? Is dat 1. de adverteerder?, 2. de beheerder van de site?, 3. De bezoeker van de site?. Ik denk dat de adverteerder en de beheerder (mits een toepasselijke vergoeding) er wel oren naar heeft. En 3 (de uiteindelijke bezoeker van de site)? Tja, vraag dat maar eens aan bezoekers van populaire weblogs zoals Volkomenkut.com, GeenStijl.nl en Retecool.com. En misschien is het wel zo slim om gelijk te vragen wat het nu oplevert? En hoe denk Ilse over web-log.nl?

    geplaatst op
  • Nog een mogelijkheid? Weblogs zijn een uitstekend alternatief om nieuwe produkten / reclame uitingen te testen. Denk bijvoorbeeld maar aan de viral marketing campage van Axe en Volvo. Zorg er voor dat de advertentie / reclame filmpje op een groot weblog komt te staan, en al de kleintjes nemen het over.

    Voor de rest geloof ik niet echt in advertenties plaatsen op web-log.nl. Voor het oog hangen er misschien veel weblogs onder, echter slechts een beperkt aantal wordt regelmatig ge-update en frequent bezocht. Wederom een kat in de zak voor Ilse Media.

    Denk dat het beter is om een weblog te zoeken dat past bij je doelgroep. En vervolgens hier op te adverteren.

    geplaatst op
  • >Google is een waanzinnig mooi voorbeeld van een organisatie die een weblog inzet (http://www.google.com/googleblog) om in dialoog te gaan met haar doelgroep. Echt sprake van interactie is er helaas (nog?) niet bij.

    Alleen heeft Google in het verleden zelf censuur verricht op haar weblog. Ik vind het niet erg als er een commercieel belang zit achter een blog, maar Google wil met haar blog het idee geven dat het informeel is, en dat is het niet. Daarentegen is de blog van Yahoo meer informeel (www.ysearchblog.com).

    Ik denk dat de toekomst van Weblogs niet ligt in het via een andere manier overbrengen van een merkboodschap. Dat werkt niet. Wat wel blijft werken is het bouwen aan geloofwaardigheid van een persoon wat weer kan reflecteren op een bedrijf of merk. Een blog nodigt niet direct uit tot een dialoog.

    De genoemde Cluetrain Manifesto (www.cluetrain.com) kwam daar onder andere mee dat het aangaan van een dialoog via een website een belangrijk element is om het vertrouwen te winnen van een bezoeker, ook binnen de literatuur van Peppers is de dialoog een centraal thema: het 1 op 1 communiceren met een gebruiker.

    Bedrijven hebben meer aan een forum waarmee medewerkers een directe dialoog aangaan met gebruikers. Daar leren medewerkers van - o.m. wat er leeft, waar vraag naar is, en waar problemen liggen -. Zo zie je verschillende medewerkers van zoekmachines actief participeren op de fora over zoekmachines. Zoekmachines sponsoren dit soort fora ook. Zie bijvoorbeeld www.webmasterworld.com Een van de users is de vermaarde Googleguy.

    Een weblog daarentegen is een virtueel dagboek, er wordt een verhaal verteld en daar kan commentaar op worden geleverd. Dat is (nog) geen dialoog.

    geplaatst op
  • De derde mogelijkheid die je noemt, daar geloof ik juist NIET in. Weblogs zijn voornamelijk populair bij mensen met een mening (ook degenen die reageren). Kritische mensen die zich denk ik niet gemakkelijk laten inpakken door een grote adverteerder. Aan de andere kant lijkt het trouwens wel of we de jongeren massaal ver-tmfwebbed zijn. Als ik moest beginnen zou ik het dáár doen.

    geplaatst op
  • Marco, record aantal lezers vandaag? ;-))

    geplaatst op
  • @ Zwelgje: goed punt, dat hoort er ook zeker bij.
    @Klaus: Ik denk dat de derde mogelijkheid wel kan werken maar alleen voor bepaalde merken. Niet voor chips, bier of snoep. Maar ik kan me voorstellen dat het heel interessant is als ontwikkelaars bij Philips een kijkje achter de schermen geven.

    geplaatst op
  • Weblogs zijn een hype. Een volledig doorgeslagen hype, net als WAP dat toendertijd was.

    Voor alle duidelijkheid: weblogs bieden mogelijkheden. Sterker nog, ze bieden veel mogelijkheden. Maar het wordt op dit moment van alle kanten benaderd als zijnde het ei van Columbus, of op z'n minst een kwartelei, en dat is misplaatste hosanna.

    Om twee zaken te noemen waar het gaat om de derde mogelijkheid in het artikel ("de interessantste"):

    1. Het bijhouden van een weblog kost veel tijd.
    2. Mensen zitten niet de hele dag door nieuws te lezen op het web.

    Zelfs alle functionaliteiten rond RSS-readers kunnen niet wegnemen dat je duidelijk toegevoegde waarde moet hebben om als web-log meerwaarde te creë²¥n. Niet alleen wat de strekking van je artikelen betreft, maar ook de frequentie waarmee je het bijhoudt. Alleen de beste web-logs zijn interessant, middelmaat is er al genoeg. Wil je middels een web-log een autoriteit worden in je eigen branche, reken daarom dan minimaal op 0,5 FTE, zo niet 1 FTE, om het bij te houden.

    Mijn ervaring is dat men in Nederland nooit die tijd er aan zal besteden. Drukdrukdruk, het moet er dus maar naast gedaan worden door Theo of Thea, die het zelf al druk genoeg heeft met andere zaken. Ga eens na hoeveel campagnes interactieve mogelijkheden bieden, en bij hoeveel van die campagnes er genoeg tijd wordt besteed aan de redactie om daar daadwerkelijk wat van te maken. Dat is letterlijk zoeken naar een speld in een hooiberg. Nederlandse bedrijven begrijpt er gewoon niks van, en reclamebureaus presteren op dat gebied bijna allemaal onder de maat. Het is knulligheid troef, zover het oog reikt.

    (in tweeen gesplitst i.v.m. maximale grootte van een comment)

    geplaatst op
  • (vervolg)
    Waarom is dit zo'n groot issue? Omdat een web-log dat niet wordt bijgehouden of waar niemand op reageert, net als een forum waar geen hond in actief is, een gigantische klap kan uitdelen aan het imago van een bedrijf. Het zegt nogal wat over een campagne of een bedrijf als blijkt dat er blijkbaar niemand in is geïnteresseerd. "Hmmm... Er zal wel iets mis zijn, toch maar verder surfen dan." Bedrijven die inspelen op interactieve communicatie, spelen met vuur. Beheers je dat - en dat is zeker mogelijk - dan kan je daar de prachtigste dingen mee bereiken. Maar je kunt net zo makkelijk je eigen toko afbranden.

    Nogmaals: web-logs bieden veel mogelijkheden, ook voor zakelijke toepassingen, maar besef dat het een enorm intensieve bezigheid is waarvan de rendabiliteit allesbehalve makkelijk te realiseren is.

    Wel moet gezegd worden dat het voor kleine bedrijven of eenmanszaken, waar men nog gepassioneerd bezig is en rustig op dinsdagavond of zondagochtend met het bedrijf bezig is en wil zijn, een uitkomst kan bieden. Wanneer je de tijd er in steekt uit passie en interesse. Een vriend van mij trekt duizenden bezoekers op www.reluct.com (zelfs nog zonder dat reactiemogelijkheid is geïmplementeerd) en wordt naar aanleiding van zijn log benaderd door vakbladen. Dat kan de kracht zijn van een web-log, maar ik heb er een hard hoofd in dat het voor bedrijven waar de passie is vervangen door broodwinning, een levensvatbaar concept zal kunnen worden.

    geplaatst op
  • Anders: ik ben het zeker met je eens. Het merendeel van de bestaande weblogs ligt na een snelle opstart stil. Of het 1 FTE nodig heeft weet ik niet. Wel vergt het die passie en discipline om een weblog bij te houden. Het is dus zeker niet iets dat even licht moet worden opgenomen. Een slecht bijgehouden log heeft inderdaad een negatief effect op een bedrijf.

    Een forum is daarom veel effectiever, als je product of dienst er tenminste aanleiding toe geeft. Door bijvoorbeeld een groot deel van je support op die wijze openbaar te maken, krijg je een loyale gebruikersgroep die het leuk vindt te discussieren over je product of dienst. Hiervoor hoef je alleen maar als een soort van herder de boel in de gaten te houden, en bovendien kun je veel medewerkers input laten verschaffen zonder dat het veel tijd kost.

    Overigens wat je ziet bij het eerder genoemde weblog van Yahoo, is dat meerdere mensen iets vertellen. Op die manier wordt de druk van een weblog bijhouden verdeeld over meerdere mensen.

    geplaatst op
  • Ik vind het artikel veel te lang om online te lezen en voor opslaan en afdrukken ben ik te lui :-)

    geplaatst op
  • Allereerst dank voor alle reacties tot nog toe. Erg interessant om te zien dat het dus zeker mogelijk is om een weblog als proeftuin te zien voor een publicatie (zou uiteraard ook kunnen worden toegepast op een stelling, productidee, etc). Op ieder weblog, in dit geval MarketingFacts, zie je wel dat het een relatief kleine groep bezoekers betreft die bereid is om mee te discussieren. De meeste bezoekers lezen de berichten en reacties en zijn daarna weer vertrokken. Ik heb me altijd al afgevraagd waarom de meeste bezoekers niet reageren. Geen mening, geen tijd, alleen op zoek naar informatie? Ik heb werkelijk geen idee en kan alleen mijn eigen gedrag nagaan op andere weblogs. Als ik tijd heb en het onderwerp interessant genoeg vind, dan plaats ik een reactie. Is dat niet geval, dan lees ik het vluchtig en ben weer weg.

    Even terug naar het onderwerp. Ik heb uiteraard Niels reeds mijn mening over weblogs gegeven en veel van mijn punten zijn door anderen genoemd. Ik geloof absoluut in de mogelijkheden van zakelijke weblogs. Het succes ervan is m.i. afhankelijk van twee factoren: (i) het moet voldoen aan de 'communicatiewetten van weblog' en (ii) passie, passie en passie!

    geplaatst op
  • Als je kijkt naar GeenStijl weet ik niet of je moet spreken van weblog, maar goed. Juist in producenten die een eigen weblog willen starten zie ik helemaal niets. Dat worden al snel dode minisites, ik zie niet snel dat mensen betrokken raken bij een corporate voice die van alles over Nike of Heineken vertelt. Nike kan beter advertorial op een uitgesproken sportweblog nemen. Wij zien GeenStijl als een titel, grappig genoeg kwamen we er achter dat dit ook de manier waarop adverteerders naar je publicatie kijken. GeenStijl zet zich af tegen traditionele media, met name kranten die de groep lezers tussen heel grof genomen de leeftijd van 20 tot 40 jaar steeds minder goed lijken te bereiken. Een weblog biedt een adverteerder denk ik de segmentatie van een tijdschrift, gecombineerd met de meetbaarheid die internet biedt. Daarnaast worden we veel en veel beter bezocht en gelezen dan pakweg de papieren Nieuwe Revu. GeenStijl heeft een uitgesproken en brutaal imago dat erg aantrekkelijk is voor een kleine groep frontrunners, jonge merken etc. De samenwerking met Speurders is nu al een succes, zeker met de typerende stijlloze uitingen die goed aansluiten bij onze site, zonder dat er sprake is dat redactioneel beleid een strobreed in de weg wordt gelegd.

    geplaatst op
  • Vwb weblogs die zich richten op consumenten (b2c-markt) ben ik het helemaal met je eens Hoxha alhoewel ook daar best interessante mogelijkheden te bedenken zijn. Denk aan een Unilever die bijvoorbeeld voor Yata Yata een weblog had kunnen opzetten.

    De situatie voor de zakelijke markt (b2b-markt) ligt echter heel anders. Daar zie ik wel degelijk goede mogelijkheden voor bedrijven om een eigen weblog op te zetten. In de VS zijn al tal van successen aan te wijzen en ook in Nederland begint dit te komen. Misschien mag ik zelfs MarketingFacts inmiddels een succes noemen. Een aantal resultaten heb ik reeds eerder genoemd. Ik kan daar inmiddels aan toevoegen dat ik via dit weblog verschillende nieuwe zakelijke contacten heb. Het is moeilijk om nu al iets te roepen over de return-on-investment (ROI). Enerzijds omdat ik (bewust) geen advertentie- of andere inkomsten krijg via dit weblog en anderzijds omdat veel effecten (nog) niet in geld zijn uit te drukken. Wellicht dat ik daar binnenkort meer over kan zeggen.

    geplaatst op
  • @Hoxha: dank voor de bijdrage. Misschien is het verstandig om GeenStijl dan echt eens te positioneren als niet-weblog. Aangezien er toch duidelijk in de meta tag keywords het woord weblog voorkomt en dat de 'media' immer en altijd heeft over weblog GeenStijl. ;). Maar ik kan me helemaal vinden in je verhaal over segmentatie, en misschien tussen de regels door het bereik (meetbaarheid).
    Trouwens het schiet me net te binnen dat de meerderheid van de bekende weblogs, en dus wellicht meer interressant zijn voor de marketeer, pas echt bekend zijn geworden nadat ze door de traditionele media op een voetstuk zijn geplaatst. Recentelijk voorbeeld neukia.nl (maar ook Retecool, Geenstijl, Tonie.Net, etc). Een weblog dacht zich 'underground' manifisteert zou nooit het bereik halen van de grotere jongens. Maar is een 'underground' weblog dan nog interessant voor de marketeer?

    geplaatst op
  • Heren (waarom zijn hier eigenlijk geen vrouwen?), voor het succes van een weblog is het niet altijd noodzakelijk om een groot bereik te hebben. Als ik een bedrijf heb dat zich richt op tv-producenten (om maar een voorbeeld te noemen), dan zou ik heel tevreden zijn met een 50-100 tal bezoekers. Als er van die kleine groep 1-2 bezoekers zijn die uiteindelijk zakelijk met mij in zee gaan spring ik een gat in de lucht (bij wijze van spreken dan).

    geplaatst op
  • @Peter: ligt dat dan niet aan het product of dienst dat je verkoopt? Een flesje coca-cola staat niet in verhouding met de verkoop van de nieuwste BMW. Dan hebben we het toch over segmentatie. En dus heb je ook gewoon gelijk. Wat jouw verhaal verder betreft is Google Adsense een goed voorbeeld natuurlijk.

    geplaatst op
  • Een krachtig instrument voor bedrijven kan het weblog van de individuele werknemer zijn. Door de publicaties op het weblog geeft hij het bedrijf een persoonlijk gezicht, er ontstaat een dialoog waarbij de werknemer in staat is zijn expertise op een bepaald terrein te tonen. Hierdoor ontstaat een win-win situatie: de medewerker doet aan Personal Branding en het bedrijf profiteert van de traffic/business die het genereert. Dit soort weblogs zijn met name interessant voor bedrijven waarin kennis en expertise een belangrijke rol speelt. Denk aan verzekeraars, banken en consultants. Maar ook voor bedrijven als Philips kan het zeer interessant zijn, zie de voorbeelden van Microsoft.
    Wel zul je met elkaar spelregels moeten afspreken waar de grenzen liggen. Om te voorkomen dat er situaties ontstaan als bij Microsoft. Daar werd een medewerker ontslagen die een foto publiceerde van een pallet met Apple computers op de campus van Microsoft.
    Kortom, het bedrijf moet zijn angst overwinnen dat niet alle communicatie door de PR-afdeling wordt gecontroleerd en de medewerker moet weten waar de grenzen liggen en waar zijn mening in conflict komt met het belang van de onderneming.

    geplaatst op
  • "Weblogs zijn misschien wel het laatste restje underground op internet." sorry Niels, maar met zo'n begin krijg ik al vlekken in mijn nek. Er is meer underground op internet dan je denkt.

    Maar goed, weblogs.
    De reacties op dit artikel vind ik erg goed, weloverwogen. Ik ben het eens met Anders en Marco. De meeste Nederlandse initiatieven vallen na een betrekkelijk snelle opstart al weer stil. De genoemde tijd die nodig is, onderwerpen etc. Binnen Rhinofly hebben we deze periode ook geregeld met onze weblog Frank-ly. Het is inderdaad verdomd lastig om een weblog bij te houden als je die tijd ook kunt besteden aan simpelweg direct geld verdienen (chargeren is een grootgoed in weblogreacties ;-))

    Merken/adverteerders die zelf een weblog starten: Kan zeker boeiend zijn, mits een weblog toegevoegde waarde biedt. Met name de technologiesector is er al ver mee (de genoemde Microsoft, maar ook Macromedia en Sun). Die toegevoegde waarde kan denk ik voor alle soorten produkten en diensten gelden. Bier, chips en snoep? Het zou kunnen. Biedt als biermerk een overzicht van cafe's waar je bent te vinden en laat bezoekers "weblogstylee" over die cafe's schrijven. Op wat voor manier dan ook (Web, SMS, MMS, video, audio). Snoep: Geef aan ouders voorlichtinng over verantwoord snoepen, laat ze hierop reageren en vragen stellen. Chips: Geenstijl chips. Need I say more...
    De "bijprodukten" van weblogs zijn minstens zo interessant en verdienen volgens mij een apart artikel/discussie. Ik denk aan RSS, Podcasting, videologging, trackback..
    Uitgangspunt als je het over weblogs hebt is voor mij nog altijd het formaat en de stijl: chronologisch en open. Kun of wil je dat als merk niet, begin er dan niet aan. Zie je er wel mogelijkheden in? Ga dan eerst eens klein en simpel beginnen. Intern of vraag medewerkers of ze al prive loggen en vraag om hun medewerking. Vraag om tips, best practices. Niet alleen aan je marketing en communicatie afdeling. Maar aan iedereen in je bedrijf.
    Mocht je inderdaad niet de FTE, de drive, de mensen of de middelen hebben? Kijk dan eens naar Gawker.com van Nick Denton. Deze man is in te zetten om voor je merk te loggen, zoals hij al voor Nike heeft gedaan met The Art of Speed.
    Er is veel, heel veel over weblogs te schrijven. Maar ik denk dat er maar 1 manier is om te weten wat het nu eigenlijk is en wat het kan doen. Door een log te starten.

    geplaatst op
  • Er zijn inderdaad steeds meer bedrijven die interne weblogs hebben die sentiment trachten te peilen onder personeel of koerswijzigingen in een vroeg stadium incuberen. Dit is met name in US niet ongebruikelijk. Verder zie ik in mijn omgeving ook TV formats langs komen die een weblog extensie kennen en volgend jaar op de buis verschijnen. Dit fenomeen kan buiten de crossmediale ondersteuning die het geeft zeker helpen in het vormen van een actuele programmaconfiguratie. Bovendien kan op deze manier iets van het schier ongrijpbare kijksentiment blootgelegd worden. Mits goed geregiseerd lijken weblogs ook in dit deel van de markt toegevoegde waarde te vertegenwoordig en meer voet aan de grond te krijgen. Al moet men oppassen dat men niet in de fout vervalt zoals mediadirecteur Ton Verlind van de KRO die zijn 'persoonlijke' weblog gebruikt voor schermutslingen met derden, nutteloos. Een ander voorbeeld is het weblog van AVRO programma Antenne2. Aardig en informatief dat wel maar niet meer dan een prikbord voor media gerelateerde berichten. Ook daar zie ik de toegevoegde waarde niet. Een soort teletekst met wat plaatjes. Ondanks een aardig aantal bezoekers op beide sites weinig tot geen reacties.

    http://www.avro.nl/antenne2/index2.asp?ID=0

    http://www.kro.nl/weblog/041013_blogton.asp

    geplaatst op
  • Nutteloos? Als je het mij vraagt is juist zo'n weblog als Ton Verlind die voert, interessant omdat het dergelijke schermutselingen bevat. Het is een krent in de pap, en het feit dat je Ton's visie blijkbaar niet deelt doet daar niks aan af. Een web-log kan juist de uitgelezen plek zijn om vanuit een bedrijf een prikkelende mening te ventileren die je je in je officiële bedrijfscommunicatie niet kunt veroorloven. Johan Derksen doet dat via zijn columns, en heeft daarmee niet alleen zichzelf maar ook VI groot gemaakt. Hij is een rat, maar niet dom.

    Natuurlijk zitten er grenzen aan wat je kunt maken en is het zeker niet overal gepast, maar nutteloos hoeft het allerminst te zijn.

    geplaatst op
  • Anders Floor:

    "Dit is de nieuwe weblog van de KRO-directie. D.w.z.: het is een proef van drie maanden met een elektronisch dagboek, bedoeld om inzicht te geven in het besluitvormingsproces van de KRO en zo bij te dragen aan de transparantie van de publieke omroep. En eerlijk gezegd ook wel om een mogelijkheid te hebben om af en toe eens wat tegengas te geven aan de berichtgeving over en rond de KRO. Want wat wordt er soms onzin beweerd en geschreven in het gevecht om het behoud van prestige en imago’s. Nergens is de windowdressing tot zo’n fabelachtige kunst verheven als in en rond het Hilversumse. Een weblog kan helpen met twee benen op de grond te landen of de attente lezer opinies aan te reiken vanuit ander perspectief, waardoor er een wat meer evenwichtig beeld ontstaat van de bewegingen rond de KRO, want daarover zal het hier vooral gaan."


    Besluitvormingsproces? Transparantie? Prestige? Imago?
    Sorry ik zie 'm niet. En de vergelijking met johan derksen gaat denk ik niet op. De besluitvorming van de KRO komt vrijwel niet aan de orde, transparantie vind ik uitsluitend terug in de persoonlijke motieven van Verlind om niet in te gaan op reacties en men gebruikt het log steeds vaker om tegengas te geven aan al die boze elementen die het voortbestaan van de Publieke Omroep in gevaar lijken te brengen. Steeds vaker tilt Verlind als een reu met hoge nood de poot op tegen de besluitvorming van de Overheid en sinds kort deponeert men ook nog de behoefte op succesprogramma’s van de commerciële collegae. Ton heeft gelijk, nergens is windowdressing zo tot ‘state of the art’ gebracht als in het Hilversumse. Zelfs weblogs in het publieke domein ontkomen blijkbaar niet aan deze genetisch bepaalde ambitie, voorwaar een nieuwe Muze....maar geen weblog!

    geplaatst op
  • Ik volg je nog steeds niet. Dat een web-log niet voldoet aan de missie zoals de eigenaar/houder die heeft gesteld, wil nog niet zeggen dat een web-log nutteloos is. Dat mensen het niet met de inhoud eens zijn, evenmin.

    geplaatst op
  • Maar wat is dan het nut? Het is een log geworden dat uitsluitend om ZIJN persoonlijk falen te camoufleren en daardoor op geen enkele wijze het oorspronkelijke doel (nut) dient.

    BTW De missie van de KRO en in het bijzonder grootverdiener Verlind is het in stand houden van een publiek moloch op kosten van de belastingbetaler. Aha daar is het nut. Digitaal zand strooien in de ogen van de nietsvermoedende logbezoeker. Zou hij toch het Alter Ego van Klaas Vaak zijn?

    geplaatst op
  • Arme Niels die dit allemaal moet verwerken tot een artikel. Er is inmiddels voldoende materiaal om afstudeerscriptie mee te vullen :-)

    geplaatst op
  • Het gebruik maken van een intern weblog binnen een onderneming wordt steeds vaker toegepast. Niet alleen in de USA maar ook al in Nederland. Als ERP consultant hou ik me dagelijks bezig met dit soort ontwikkelingen, en je zou kunnen stellen dat dit soort weblogs, ook wel een "intralog" genoemd, een nieuw soort communicatie middel is geworden. Naast de gangbare communicatie middelen biedt het de mogelijkheid om binnen een georganiseerde groep (zoals een onderneming) met elkaar te communiceren, zodat er discussie kan ontstaan tussen medewerkers, die die discussie niet via telefoon of e-mail zouden voeren.

    Er ontstaat daardoor een transparantere communicatie onderling. Immers, de 3e assistent van de koffiejufvrouw kan reageren op berichtgevingen van een directeur. De assistent kan zijn ei kwijt, de directeur heeft direct contact met zijn werkvloer. Ook gezien vanuit het creeeren van betrokkenheid werkt het door. Doordat bv de backoffice de berichtgeving van Sales over mooie gescoorde orders kan lezen, wordt er een breder perspectief ontwikkeld voor alle medewerkers, wat resulteerd in een grotere betrokkenheid bij het totale bedrijf. Zeker wanneer het intralog via internet is te benaderen (via https of andere security mogelijkheden) is de toegevoegde waarde enorm. De medewerkers met buitendienst functies krijgen hierdoor de mogelijkheid effecient en effectiever betrokken te blijven bij de werkgever (denk aan salesmedewerkers, verzekeringsagenten, gedetacheerden, servicemonteurs, consultants, wijkverplegers etc. etc).

    Daarnaast is het een handig middel om vakinhoudelijke discussies of berichtgevingen te delen. Wanneer 15 therapeuten binnen een behandelinstituut hun bevindingen en ervaringen plaatsen, ontstaat een kennisdatabase waar iedereen zijn voordeel mee doet (http://www.imet.nl).

    Het gebruik van een intralog is dus al bewezen effectief en zal in de komende jaren een belangrijke rol gaan spelen in de interne communicatie van (middel)grote bedrijven!

    geplaatst op
  • @peter: zeg dat wel, misschien moet ik alle reacties bundelen en in een boek uitgeven ;-)

    Ik wil iedereen bedanken die zijn (inderdaad, geen haar) mening heeft gedeeld. Ik heb gemerkt dat er een hoop speelt. jammer genoeg heb ik maar een enkele pagina beschikbaar dus kan ik in de volgende ReclameWeek niet alle reacties laten zien.

    Wel komt er bij het artikel in het blad een link naar deze site zodat de lezers van ReclameWeek alle uitgebreide reacties nog eens rustig na kunnen lezen.

    Ook wil ik Marco Derksen bedanken voor de geboden ruimte, zijn tijd en uitleg over weblogs.

    geplaatst op
  • Evenals Hoxha zie ik weinig in corporate weblogs. En verdekt commercieel zoals Raging Cow leidde zelfs terecht tot een online boycot: http://www.bloggerheads.com/raging_cow/

    De manier waarop Speurders adverteert op Geen Stijl is identiek aan de manier waarop al anderhalf jaar adverteerders van Armani tot IBM en Jaguar bij het Quotelog op www.quotenet.nl adverteren. Maar omdat Quotelog zo nadrukkelijk het weblog is van een bekend merk, is dat model lastig te volgen voor nieuwe blogs of nichesites.

    Een gecombineerd advertising/sponsored magazine-achtige aanpak lijkt op lange termijn een aardiger model. Trust sponsorde bijvoorbeeld een aantal deelnemende teams in de Challenge, zie http://www.thequotechallenge.nl/nl/2004/09/03/220000.html Tegelijkertijd adverteerde Trust rond de redactionele verslaggeving op Quotenet met de bekende banners en met hele kleine, streamer-achtige banners in redactionele stukken: zie http://www.quotenet.nl/2004/09/04/220546.html Voor thematische en imago gerichte campagnes m.i. een hele geavanceerde en tegelijkertijd voor consumenten hele acceptabele marketingmethode.

    Een meer 'directe' adverteerder als Landrover adverteerde intussen met de reguliere rectangles in het weblog op de Challenge-site en was daar weer heel tevreden mee. Het hangt dus uiteraard zoals altijd af van de doelstelling van de campagne, maar het is duidelijk dat er door serieuze merken al heel druk wordt geexperimenteerd met de commerciele mogelijkheden van weblogs.

    Evenals Venturo (AT) zie ik een grote toekomst voor geintegreerde, crossmediale weblogs. Een simpel voorbeeld was wederom de Challenge, waarvan de video-items na online de primeur te hebben gekregen in het weblog, op televisie verschenen in o.a. RTL Boulevard en SBS AutoXperience. Met vermelding van de nieuwe site. De foto's verschenen in de Telegraaf.

    Vanaf volgende maand geeft Georgina Verbaan het goede voorbeeld met haar nieuwe site... internet, mobiel, foto's in een bekend tijdschrift ;-)

    geplaatst op
  • Misschien bekend, maar zeker een interessant artikel over het onderwerp dat hier besproken is:
    What are weblogs? Are they useful to business? What tools exist?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.