Webdesigner magazine: Mobile-first of desktop-first? #adv

4 juli 2014, 07:30

Er is geen kant-en-klaar antwoord op deze vraag. Uit de cijfers blijkt dat gebruikers met mobiele apparaten desktopgebruikers voorbijstreven, dus Webdesigner magazine laat dit onderwerp niet links liggen. Echter alleen rekening houden met schermformaat is niet genoeg, hoge resoluties zorgen ervoor dat je content er verschrikkelijk uit kan komen te zien. En dat wil je natuurlijk voorkomen! Webdesigner bespreekt maandelijks dergelijke onderwerpen en houd je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom webdesign en usability. In samenwerking met Marketingfacts kun je nu tegen een aantrekkelijk tarief een abonnement nemen op Webdesigner Magazine. Daarnaast ontvang je het Marketingfacts jaarboek cadeau.

Maar wat is nu wijsheid: mobile-first of desktop-first?

Mobile-first

Wanneer je eerst voor mobiel ontwerpt, houd je de lay-out simpel. Het design moet namelijk niet te ingewikkeld zijn en de leesbaarheid optimaal. Omdat je je richt op overwegend touchscreen-apparaten, ontwikkel je functionaliteiten die hiervoor bestemd zijn. Dan bouw je een mobielvriendelijke product. Het nadeel van deze aanpak is dat je design op grote schermen erg simpel overkomt en weinig creatief of interessant is. Ook heb je waarschijnlijk bepaalde informatie links laten liggen, omdat het anders te druk wordt. Dit kunnen juist de elementen zijn die de site op grote schermen impact geven.

Desktop-first

Wanneer je start met een ontwerp voor grote schermen, word je niet gelimiteerd in creatieve uitspattingen of de te bouwen functionaliteiten. Bijna alles is mogelijk en je kunt ervan uitgaan dat bezoekers hetzelfde zien als jij, daar kun je althans ruim op testen. Het is echter een bekende valkuil om touchscreens te vergeten en later touch-functionaliteiten te moeten integreren, wat dan een stuk lastiger is.

Wat dan wel?

Heel verrassend, beperk je niet tot één aanpak. Ze hebben allebei hun voordelen en gelukkig kun je ze zo samenvoegen dat je het beste uit beide kunt halen. Zet alle functionaliteiten op een rij en bepaal wat je per apparaat nodig hebt. Zo lever je niet in op gebruiksvriendelijkheid. Maak ook gebruik van de mogelijkheden van de apparaten. Denk aan touch-interacties (zoals swipen) of geolocatie. Vergeet in ieder geval nooit de eindgebruiker. Bezoeken zij je website voornamelijk via je iPad, ontwerp dan zoveel mogelijk voor een medium formaat scherm.

Webdesigner magazine

Webdesigner magazine is het magazine voor webdesigners en -developers. Het magazine biedt informatie voor alle groepen, van enthousiaste beginners tot en met professionals. Naast praktische workshops bevat iedere editie inspirerende cases, en interviews met vooraanstaande bedrijven. Zo ben je altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Als opdrachtgever, marketeer of productmanager geeft Webdesigner magazine je inzicht in de ontwikkelingen en nieuwste mogelijkheden van het web. Technische onderwerpen worden op een begrijpelijke manier uitgelegd, wat je kan helpen bij het verder verbeteren van de communicatie met de webdesigner of -developer van jouw website.

Voor bezoekers van Marketingfacts heeft Webdesigner nu een speciale aanbieding: een half jaar Webdesigner Magazine + het Marketingfacts jaarboek voor slechts €35 (in plaats van €69,90).

Bekijk de aanbieding >>

Webdesigner is hét magazine voor webdesigners. Het magazine biedt informatie voor enthousiaste gevorderden en professionals. Iedere uitgave staat bomvol nuttige artikelen en tutorials van specialisten.

Categorie

1 Reactie

    Evert Albers

    Een voordeel van mobile-first wat in dit stukje niet wordt genoemd is dat deze methode beter werkt als ‘feature-bloat-preventie’.


    4 juli 2014 om 09:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!