Webanalytics steeds meer mainstream (#wac13)

Webanalytics steeds meer mainstream (#wac13)

Op het Webanalytics Congres 2013 viel me na het bezoeken van enkele sessies één ding op: webanalytics gaat steeds meer mainstream. Een groeiend aantal organisaties begrijpt dat analytics niet iets is dat een webanalist ergens vanuit een achterkamertje doet, maar dat het hele bedrijf doordrongen moet zijn van het belang van data. Deze data kan vanuit webanalytics komen, maar wordt pas echt krachtig als deze gecombineerd wordt met andere data (marktgegevens, CRM-data, meteodata, etc.) zodat er context toegevoegd kan worden. De context is noodzakelijk voor een goede interpretatie.

Dat analytics weboverschrijdend is, is nu al breed waarneembaar. Zo heeft de Web Analytics Association vorig jaar haar naam veranderd in de Digital Analytics Association. Tijdens deze editie van het Webanalytics Congres ging het dan niet zozeer over scripts en pakketten, maar vooral hoe data gebruikt kan worden om complete ondernemingen te optimaliseren.

Ben Yoskovitz: Turning data into dollars

Ben Yoskovitz, schrijver van het boek Lean Analytics, vertelde over de valkuilen van data-interpretatie. Maar ook over hoe data gebruikt kan worden om een start-up snel te finetunen na de launch. Op deze manier kan vlug onderzocht worden in welke richting de kansen liggen en kan er een gezond bedrijf ontstaan.

Key hierin is dat er geen stappen worden overgeslagen - wat in de praktijk nogal eens gebeurt - en dat dit proces zo snel mogelijk wordt doorlopen en herhaald. Op deze manier krijg je snel resultaten en ontstaat er een proces waarin de business steeds verder wordt geoptimaliseerd. Ook ontdek je zo steeds nieuwe richtingen die al dan niet werken en kun je zo steeds opnieuw positie kiezen.

Voor het maken van een businessplan deelde Ben nog onderstaand grid vanuit Lean Canvas. Door dit grid voor de start in te vullen, wordt snel duidelijk waar goed over is nagedacht en waar de gaps liggen. Daarnaast ging Ben uitgebreid in op het belang van effectieve metrics en de valkuilen van webanalytics. Daarover heeft Danny Oosterveer al eerder verslag gedaan.

Manu Raja: Webanalytics bij TomTom

Manu Raja, Web Analytics Specialist bij TomTom, illustreerde de evolutie van data binnen TomTom en hoe deze de afgelopen jaren een centrale rol hebben gekregen. De website van TomTom gaat niet om het verkopen van devices (dat verloopt m.n. via retailers), de focus van de site ligt op het verkopen van uitbreidingen zoals updates van plattegronden, extra kaarten (voor bijvoorbeeld vakanties) en notificaties voor snelheidcontroles.

Lag binnen het webanalytics team van TomTom voorheen de focus nog op traffic, sales en het creëren van conversiefunnels, tegenwoordig is deze scope veel breder. Anno 2013 wil TomTom te allen tijde een relevant aanbod kunnen doen aan websitebezoekers en naast de standaardfunnels ook alternatieve conversiepaden aanbieden. Binnen TomTom wordt hard gewerkt om de verschillende datasilo's te koppelen: customer data, servey resultaten, order management systemen, online acitivity date, etc.

Manu deelde ook nog wat concrete aanpassingen op de website aan de hand van webanalytics data. Zo bleek de mapsectie slecht vindbaar: 25% van de bezoekers is geïnteresseerd in maps, terwijl slechts 13% de sectie kon vinden. Dit hebben ze opgelost door meerdere ingangen naar de sectie te creëren.

Ook hebben ze geconstateerd dat mobiel verkeer minder converteert. Het probleem zit hem in de stappen waar gegevens ingevuld dienen te worden en mobiele bezoekers doen dit (relatief) minder op een smartphone dan op een tablet of computer. TomTom zoek uit hoe de stappen eenvoudiger gemaakt kunnen worden voor mobiele gebruikers, bijvoorbeeld door het mobiele device te koppelen aan de klant, zodat de uitbreidingen met een druk op de knop besteld kunnen worden.

Manu's hele presentatie is hier te bekijken.

Maurits Kaptein

Maurits Kaptein, auteur van het boek ‘Digitale Verleiding’, vertelde uitgebreid over personalisatie op internet middels de inzet van persona's. Maurits illustreert de zes beïnvloedingsprofielen van Robert Cialdini (zie hierover bijv. ook deze blogreeks van Martin van Kranenburg) en hoe mensen hierop reageren. Zo vertelt hij bijvoorbeeld hoe het geven van complimenten een positief effect heeft op hoe de ontvanger over de gever denkt (de ontvanger vindt de gever slimmer dan wanneer deze geen complimenten geeft).

Alhoewel concrete cases tijdens zijn sessie ontbraken, gaf Maurits aan met zijn bedrijf, Persuasion API, een algoritme te hebben ontwikkeld om persona's op websites te identificeren en de content aan te passen. Op deze manier zou de conversie toenemen.

Terugblik

Ik kijk terug op een aantal interessante sessies. De meeste presentaties zijn hier terug te vinden.

Credits afbeelding: Left Coast Bound (CC)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.