Webanalisten als Big Data Scientists van de toekomst, TEDxUtrecht en waar te beginnen?

Nieuws van webanalisten (deel: 133)

Webanalisten als Big Data Scientists van de toekomst, TEDxUtrecht en waar te beginnen?

Voor wie dagelijks met plezier data analyseert is de opkomst van Big Data een interessante ontwikkeling. Volgens een studie van het McKinsey Global Institute is data-driven dé werkwijze van de toekomst en webanalisten zouden zomaar eens dé big data scientists van de toekomst kunnen worden.

Daarnaast deelt Martijn van Vreeden de hoogtepunten en meest leerzame notes van TEDxUtrecht, en hebben we drie tips hoe je over een 'marketeers block' heen kunt komen als je niet weet hoe je met een test moet beginnen.

Webanalisten als dé (Big) Data Scientists van de toekomst

Voor wie dagelijks met plezier data analyseert is de opkomst van Big Data een interessante ontwikkeling. Volgens een studie van het McKinsey Global Institute is data-driven dé werkwijze van de toekomst. In haar rapport voorspelt zij dat er op de Amerikaanse arbeidsmarkt over 5 jaar een tekort aan 150.000 – 190.000 Data scientists en nog een 1.500.000 extra data gedreven managers zal ontstaan.

Omgerekend naar Nederland (ongeveer een factor 18 kleiner in aantal inwoners en omvang van BNP) betekent dit een tekort van 10.000 Big Data analisten in 2018. Een uitdaging voor bedrijven… maar een kans voor analisten! Maar welk type analisten is nu het makkelijkste bij te scholen? "Wat mij betreft hebben webanalisten de beste papieren."

Het McKinsey rapport stelt bovendien dat de benodigde skills niet van de ene op de andere dag zijn aangeleerd: een voorsprong dus voor álle data-analisten. Helaas beschikt nog bijna geen enkele data-analist in Nederland over de skill-set van een échte Big Data scientist. "Toch hebben webanalisten naar mijn mening de beste papieren en wel om de volgende redenen:"

  1. Webanalisten zijn al gewend aan niet-ideale data met een ‘menselijk’ component
  2. De tools waarmee webanalisten nu werken worden uitgebreid met Big Data analytics functionaliteiten

Lees meer over Webanalisten als dé (Big) Data Scientists van de toekomst op Webanalisten.nl

TEDxUtrecht – een broodnodige creativiteitsinjectie

Webanalist Martijn van Vreeden was afgelopen toe aan een stevige creativiteitsinjectie. Het was tijd om me uit de dagelijkse strubbelingen met Google Analytics codes, data crunching, rapporten en dasboards te onttrekken. Soms is het gewoon nodig om een frisse neus te halen en het werk als webanalist even in een ander perspectief te zien. TEDxUtrecht was in staat hem van inspiratie te voorzien en weer met frisse moed in de data te laten duiken.

Voor degene die denkt: “Wat of wie is TED?”, even een korte uitleg. TED is een non-profit organisatie die zich bezighoudt met ideeën die het delen waard zijn. In 1984 begon TED als een congres in Amerika met als doel drie werelden bij elkaar te brengen. Technologie, entertainment en design. Via onafhankelijke TEDx events worden wereldwijd events gehouden met sprekers die in hun vakgebied iets onderscheidends hebben wat betreft ideeën, innovatie en creatviteit. Vaak worden niet alleen internationale sprekers uitgenodigd, maar ook lokaal talent krijgt de kans in 20 minuten zijn kennis te delen.

Lees de meest interessante inzichten van TEDxUtrecht, en hoe je hier als webanalist van kunt leren, op Webanalisten.nl

Leuk! Maar waar moet ik beginnen?

Het lijkt niet uit te maken hoeveel conferenties er worden gehouden of hoeveel webinars er worden gehost, het maakt niet uit wat het onderwerp of het aandachtspunt is; de vraag die veruit het meest gesteld wordt aan ion interactive is: “Leuk! Maar waar moet ik beginnen?!”

Of je nu nieuw bent met conversie optimalisatie of al een ervaren professional, het idee dat je niet weet waar je moet beginnen kan zeker een punt van frustratie zijn. Voor veel marketeers is het vinden van zo’n beginpunt een ontmoedigende opgave. De opties lijken dan wel overweldigend in het aantal dat er zijn, of ze zijn verborgen onder een laag data die minsten zo overweldigend overkomt.

Het goede nieuws is dat het vinden van die eerste dominosteen om het proces in gang te zetten, niet zo moeilijk is… als je weet waar je moet zoeken. Lees drie favoriete manieren om ideeën op te doen wanneer je zo’n ‘marketeer’s block’ aan voelt komen op Webanalisten.nl


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.