Wat is het probleem met websitestatistieken?

Wat is het probleem met websitestatistieken?

Het probleem met site-analyse rapporten (copyright email-marketing-reports.com)

Ondanks de continue ontwikkeling van website-analysetools (of webanalytics), lijkt het gebruik van de tools maar vooral ook wat er vervolgens wordt gedaan met de resultaten, ver achter te lopen op de verwachtingen die we enkele jaren geleden hadden. Waar ging het fout en wat is volgens jou het grootste probleem met websitestatistieken?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Het probleem zit 'm volgens mij in het feit dat informatie niet gelijk is aan kennis.

    geplaatst op
  • Ik denk dat ook weinig mensen weten wat ze met de informatie moeten doen.
    Bijvoorbeeld, een website heeft een dalend (of juist stijgend) bezoekersaantal. 9/10 weten gewoon niet wat voor middelen er zijn om deze trends tegen te gaan danwel voort te zetten. Er zijn ook geen 'zekerheidjes' om hiervoor te zorgen. Deze zullen zich ook wel nooit ontwikkelen, gezien het dynamische element van het internet.

    geplaatst op
  • I'm with stupids :)

    Statistiekenpakketten pochen maar wat graag met het woord "analyse" maar waar een analyse zaken verklaart, zijn statistieken in de praktijk nog steeds dode cijfers waar je zelf mee aan de slag moet. Het enige dat "verbetert" is dat de hoeveelheid cijfers toeneemt waardoor de analyse achteraf beter (maar lang niet altijd sneller) kan worden gedaan.

    geplaatst op
  • Wij maken gebruik van Hitbox voor onze website's. Er is zo ontzettend veel mogelijk met dat pakket, maar ik denk dat we momenteel 30-40 % van de mogelijkheden daadwerkelijk gebruiken. Voornamelijk tijdgebrek en kennisgebrek zijn daar debet aan.

    geplaatst op
  • Michel (en anderen), waar ik vooral benieuwd naar ben is of het management er ook gebruik van maakt.

    Mijn ervaring is dat websitestatistieken wel op operationeel niveau maar niet op managementniveau wordt gebruikt. Belangrijkste reden is volgens mij dat er wel heel veel data (of informatie zoals Carl aangeeft) wordt gegenereerd, maar geen kennis. resultaten worden dan ook niet of nauwelijks gebruikt om te sturen (marketing, sales, techniek).

    geplaatst op
  • volgens mij spelen er verschillende factoren een rol:
    1. er is door het karakter van het medium heel veel te meten. dat wordt dan ook gedaan. een brei van cijfers en statistieken is het gevolg.
    2. wat willen we eigenlijk weten? dat is niet altijd duidelijk. analysedoelstellingen zijn daardoor lastig te formuleren.
    3. geen eenduidigheid m.b.t. benchmarks. in tegenstelling tot andere mediumtypen kent internet niet een eenduidige manier van vergelijken. waar de één z'n ontwikkelingen meet op basis van pageviews doet de ander het in bezoekers/bezoeken. een derde kijkt alleen maar transacties, een vierde maakt combinaties van parameters.

    geplaatst op
  • Bij ons worden de statistieken wel gebruikt in de managementrapportage. Mijn doelstellingen gaan niet alleen om uniek bereik+gebruik. Wij hebben de pagina's in een aantal categorien ingedeeld en per categorie doelstellingen gedefinieerd.

    SALES
    Daarnaast gebruiken wij het statistiekenpakket ook om salesleads te definieren: via het ip adres van de zakelijke bezoeker krijg je een aardig beeld van welke bedrijven je pagina's over de zakelijke oplossingen lezen. Dat is een van de redenen dat we voor Nedstat hebben gekozen. Naar mijn mening hebben zij een van beter onderhouden IP adressen databases.

    TECHNIEK
    Wij gebruiken het pakket ook om de laadsnelheid van de homepage in de gaten te houden en daarop te sturen. Tenslotte heeft het pakket mij ook inzicht gegeven in de 404 en 500 errors (hoeveel, op welke plekken, welke reffers). Ik heb zo een tool (onafhankelijk van de logfiles) om te sturen op het aantal foutmeldingen dat mijn bezoekers op hun beeldscherm krijgen.


    geplaatst op
  • Ik ben het met Carl eens. Al eerder heb ik op MarketingFacts de quote van Kamerlingh Onnes achtergelaten : door meten tot weten.

    Je kunt allerlei data opslaan, maar je moet vantevoren weten (en een hypothese opstellen) wat je ermee wilt.

    geplaatst op
  • Tja, wat is er mis met websitestatistieken? Op zich niets. Maar omdat alle tools zo'n enorme hoeveelheid data en rapporten produceren, voelt iedereen zich bijna verplicht er iets mee te doen. Bijna dwangmatig structuren van al die informatie tot rapportages en managementsummaries.

    Vanuit deze redenatie kun je makkelijk hele afdelingen aan het werk houden: actief opsporen van problemen, signaleren van trends in sitebezoek, herleiden van gemaakte omzet naar de inzet van online campagnes en het uiteindelijk samenstellen van die managementsummary waarin alleen algemene, weinig zeggende trends te zien zijn.

    Die managementsummery wordt snel bekeken en vervolgens ter kennisgeving aangenomen...

    Defineer van te voren eerst WAT je eigenlijk wilt weten, dat maakt het een stuk makkelijker :) Top down redeneren ipv Bottom up.

    geplaatst op
  • Ach ja, hoe ging dat ook al weer: "you've got lies, lies and statitics"

    geplaatst op
  • Ik ben het eens met Jeroen. Je kan alles meten, maar je moet eerst weten wat je wilt weten. Weten begint met doelen.

    Bijvoorbeeld:
    Doel: omzet uit het web maximaliseren.

    Situatie: de conversie is 1% en de omzet is 1000 orders a 100 euro. Vervolgens gaat een copywriter samen met een usabilty expert aan de slag. Ze maken de homepage aantrekkelijker en versimpelen de checkout. Resultaat is een conversie van 4%. De omzet uit het kanaal verviervoudigd naar 4000 x 100.

    Het is niet moelijk dit succesverhaal uit te breiden. Kern is dat dit soort gecontroleerde ingrepen alleen maar kunnen met een webanalytics programma.

    Ingrepen aan het web zonder webanalytics zijn te vergelijken met een geblindoekte slager die vlees verkoopt zonder dit vooraf te wegen. Je weet niet goed wat je doet.

    Webanalytics leek een eeuwige belofte maar de succesverhalen stapelen zich op. Dell, Hp, Amazon en Yahoo zijn doordesemd van sitestatistieken. De content op de amazon homepage wordt gerefreshed op basis van conversie. Converteer een stuk tekst met een plaatje niet of niet snel genoeg dan zakt het naar beneden om te worden vervangen door de volgende productplacement.

    Bij Yahoo heeft sinds 2 jaar een Chief Data Officer zitting in de Rvb. Op basis van dagelijks 10 terrabyte aan sitestatistieken optimaliseert bij Yahoo een heel leger aan analisten de site op continue basis. Deze mensen realiseren meer conversie, pageviews, herhaalbezoeken en activiteit. En dat weten ze omdat ze het meten.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.