Wat is de definitie van marketing ROI?
De Association of National Advertisers (ANA) en Forrester Research presenteerden deze week de resultaten van een enquete over marketing accountability. Het zal niemand verbazen dat er nog steeds geen concensus is over de definitie van marketing ROI. Oftewel, wat en hoe meet je het succes van een marketing campagne?
De resultaten op de vraag wat de definitie is van marketing ROI:
Incremental sales revenue generated by marketing activities – 66%
Changes in brand awareness – 57%
Total sales revenue generated by marketing activities – 55%
Changes in purchase intention – 55%
Changes in attitudes toward the brand – 51%
Changes in market share – 49%
Number of leads generated – 40%
Ratio of advertising costs to sales revenue – 34%
Cost per lead generated – 34%
Reach/frequency achieved – 30%
Gross rating points delivered – 25%
Cost per sale generated – 23%
Post buy analysis comparing media plan to actual media delivery – 21%
Changes in the financial value of brand equity – 19%
Increase in customer lifetime value – 17%
Other – 4%
None of the above – 2%
Bron:
Interessant in dit verband is het dossier accountability in NieuwsTribune. Een van de meest opzienbarende citaten in dit dossier: “Ik zit al vijftien jaar in het mediavak, en ik heb het nog nooit met een adverteerder over accountability gehad”. Wordt het niet eens tijd dat deze persoon met pensioen gaat?
Bron:
Nieuwstribune, #13, 29 juni 2004, p.21-41.