Wat weten wij nou écht van marketing?

Geen idee. Dus, we gaan een experiment aan: Op 7 december is er een NIMA B in one Day. Die gaan we redactiebreed volgen. Gewoon één dag, één meetmoment, één manier om erachter te komen.

26 september 2023, 11:30 960 x gelezen

Het interessante van het marketingvak, als je dat al een vak vindt, is dat het steeds groter wordt naarmate je er meer van begrijpt. Dat kan de vraag oproepen waar je zelf staat. En daar kun je ook achter komen.

Stel je voor dat je een aantal van je middelbare-schoolexamens nú zou mogen (of moeten) afleggen. Onvoorbereid en puur leunend op de kennis die na al die jaren was blijven hangen. Voor verschillende mensen veroorzaakt het idee alleen al een ware nachtmerrie, en het schijnt zelfs één van de meest gedroomde boze dromen. Nóg een keer wiskunde of economie 2? Badend in het zweet wakker worden, dat werk.

We wagen ons zeker niet aan de mogelijke ‘droombetekenis’ van het fenomeen, voor zover die betekenis echt bestaat, maar jaren geleden had NIMA een zogeheten ‘MQ-test’ om professionals uit te dagen eens te duiken in hun marketingkennis. Je Marketingquotiënt meten. Stuk of dertig vragen op het niveau van zoiets triviaals als ‘NIMA B’. En niet alleen de fancy vragen als ‘wat is het verschil tussen CTA en een CTR’, maar ook over ‘het verschil tussen marktpenetratie en diversificatie’ of tussen ‘Category Entry Points en Reasons to Buy’.

Daar deden een stuk of 200 marketeers aan mee en het opvallendste was: bijna iedereen die deelnam had zelf ooit al NIMA A, B of C gehááld. De check achteraf dus.

Stadions vol online marketeers

Heb jij enig idee wat je zou scoren als je er volkomen onvoorbereid aan deelnam? Ik wel. Een mager zeventje en die sleepte ik vooral binnen omdat we meer dan gemiddeld verstand hadden van marktonderzoek en ‘basic online marketing’. Vooral op ‘the meat of marketing’ ging het mis: segmenteren, positioneren, branding, strategie. Sales & commercie was ook vrij mager. Het hele punt ‘distributiestrategie’ zat er niet in. Daar was het echt een bloedbad geworden.

Test is weer offline gehaald, was ook maar een traffic generator, maar het idee is leuk en kneiterrelevant: Als er 250.000 Nederlanders in marketing werken, hebben de personen die héél marketing begrijpen een leidende rol. Er werken hele stadions aan online marketeers, maar wat weten online marketeers (echt) van marketing? En in de andere richting: Je wil niet weten hoeveel mensen wekelijks bezig zijn met de productie en verspreiding van huis-aan-huis-folders (die werken heel goed, in sommige sectoren zoals retail), maar wat weten de mensen die ze laten maken van online? Of althans: wat weten ze er écht van? Heel veel marketingprofessionals weten maar een beetje van marketing.

The proof of the pudding

Dat blijft toch fascineren: De grootste oude Griek der oude Grieken Socrates legde ooit uit dat naarmate je meer van iets leert of weet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat je feitelijk maar heel weinig weet. Je eigen beperking wordt steeds meer duidelijk en als je dat érgens op van toepassing kunt laten zijn is het marketing. Dat onmogelijke en ronduit waanzinnige vak dat dus niet draait om reclame, en ook niet om ‘steeds meer spullen verkopen’, en al helemaal niet om ‘purpose’ maar om dat alles bij elkaar. En nog veel meer. Marketing is een complexe en in sommige gevallen slecht begrepen functie. ‘Marketingfacts beschouwt marketing als een wetenschappelijk vakgebied dat gebruik maakt van wiskunde, economie, econometrie, psychologie, sociologie en communicatiewetenschap. Veel marketeers zijn om die reden zowel alfa áls beta, creatief én exact, denkers én doeners.’ (letterlijk in onze missie).

Onze voorganger Marketingfacts-hoofdredacteur Bram Koster was/is trouwens echt goed in marketing. Deed NIMA B én NIMA C, verzorgde de Marketing Pubquiz op de NIMA Marketing Day en was jaren  Chairman Exam Committee NIMA Online Marketeer. He knows marketing.

Wij weten dat oprecht niet zo. Dus, we gaan een experiment aan: Op 7 december is er een NIMA B in one Day. Die gaan we redactiebreed volgen. Gewoon één dag, één meetmoment, één manier om erachter te komen of je genoeg weet of niet. De training NIMA B in one Day is een manier om een beter inzicht te krijgen over de strategische en tactische aspecten van het marketingvak. (meer daarover) De training roept vast en zeker ook nieuwe vragen op en biedt zodoende een mooie methode om erachter te komen of zo’n ‘volledige NIMA B Opleiding’ ergens goed voor zou zijn. We krijgen een broodje – is ons beloofd – deelname kost niks en je wordt ook niet kapot-gespamd ofzo na afloop. We zijn dus ook oprecht benieuwd, want wij schrijven wel marketings, maar weten we het ook echt? En het allerbelangrijkst: wat weten we niet?

Mocht je ‘B in one Day’ óók mee willen doen of er meer over willen weten: je kunt je aanmelden. Mag ook bij ons, geven we het door aan SRM. 7 december, dus geen surprisestress meer tegen die tijd.

Samen met Marketingfacts naar NIMA B in One Day

C in 1 Day?

Ja, bestaat ook. De training NIMA C in One Day is de ideale manier om je in korte tijd te verdiepen in een aantal belangrijke thema’s op NIMA C-niveau. Donderdag 23 november 2023, 10:00 – 16:00, eveneens kosteloos te volgen.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!