Wat is viral marketing?
Virale marketing is nog steeds een populaire manier om video’s onder de aandacht te brengen. Door gebruik te maken van de kracht van sociale netwerken bij de verspreiding van de video, is de kans groter dat de video viraal wordt.
De manier van verspreiden bij virale marketing kan gezien worden als een epidemie, de video verspreidt zich razendsnel en gedraagt zich als een niet te stoppen virus. Wij vinden dat virale marketing een interessant onderdeel is van online videomarketing. Hieronder plaatsen wij twee definities van virale marketing, waarvan wij vinden dat ze het begrip ‘virale marketing’ het beste omschrijven:
“Virale marketing is een marketingtechniek die probeert met behulp van bestaande sociale netwerken de bekendheid van een merk te vergroten (of positieve associaties te bewerkstelligen) op een manier die te vergelijken is met een virale epidemie. Het lijkt op mond-tot-mondreclame versterkt door het internet, waardoor snel en goedkoop een groot aantal mensen bereikt kan worden” (Wikipedia, 2013).
Virale marketing is een marketingstrategie die zich focust op het verspreiden van informatie en meningen over een product of service van mens op mens, door onconventionele methodes te gebruiken zoals het internet of e-mail (Dictionary.com Unabridged, 2013).
Onze definitie van het begrip is als volgt:
Virale marketing is het verspreiden van informatie via het internet en dit zo promoten dat het zich online als een virus verspreidt via verschillende online media, om zo positieve aandacht te creëren voor je product of merk.
Volgende week delen we tips&tricks over het starten van een viral marketingcampagne.
Kijk voor leuke voorbeelden van viral video's alvast naar de blog serie Viral Friday.
GESCHREVEN IN SAMENWERKING MET CASPER OVERKLEEFT