Wat is een social media expert?

Bestaan social media experts eigenlijk wel?

Wat is een social media expert?

Het is misschien wel de meest beladen functietitel van dit moment: "social media expert". De afgelopen twee jaar verschenen al vele artikelen op diverse weblogs waarin de term centraal stond. Edial Dekker, de oprichter van de populaire startup Gidsy, noemde social media experts drie jaar geleden nog de "kwakzalvers van het internet". Er is sindsdien veel veranderd. Bedrijven hebben ontdekt hoe ze met social media naast geld stukslaan ook geld kunnen verdienen. Steeds vaker verschijnen er berichten in de pers van bedrijven die een goed rendement halen op hun investeringen in social media. 

Het lijkt erop dat het toenemende belang van social media voor bedrijven alleen maar heeft bijgedragen aan het rumoer rondom de term "social media experts". De discussie vindt vooral plaats binnen de wereld van (online) marketeers. Hoewel ik me afvraag in hoeverre het nu echt van belang is om de discussiëren over een functienaam – het gaat immers niet om de naam, maar om hetgeen de persoon in de praktijk realiseert – lever ik graag een kleine bijdrage aan de inmiddels mythische titel.

"Meer dan 3.000 social media experts"

Toen ik twee weken geleden een bericht naar buiten bracht waarin ik naar aanleiding van de verschijning van mijn boek "Social Media Expert in een Week" stelde dat Nederland 3.013 social media experts telt, ontplofte mijn inbox. Er kwamen allerlei vragen op me af, maar ook allerlei interessante emails van mensen die hun mening gaven over hetgeen een social media expert nu eigenlijk wel en niet is.

Eerst terug naar de cijfers. Toen ik het idee van het boek bedacht, ruim een jaar geleden, ben ik gaan bijhouden hoeveel resultaten een zoekopdracht op "social media expert" (en nog veel andere termen, zoals "social media consultant" en "social media adviseur") op LinkedIn opleverde. Daarbij ging het mij niet zozeer om het absolute aantal – immers, het aantal zoekresultaten op LinkedIn zegt eigenlijk maar weinig – maar vooral om de procentuele groei. Die is wel degelijk interessant. In een jaar tijd groeide het aantal resultaten met ruim 34%! Een deel komt door de groei van LinkedIn zelf, maar het grootste deel moet te maken hebben met het feit dat steeds meer mensen de woorden "social", "media" en "expert" in hun profiel plaatsen.

Alleskunners vs. specialisten

Maar wat is een social media expert nu eigenlijk? Een "expert" ben je als je heel veel weet over een bepaald onderwerp. Naarmate dat onderwerp smaller wordt, neemt de expertrol (in theorie) toe. Immers, je bent eerder expert op het gebied van "online marketing" dan op het gebied van "marketing".

De vraag is nu of "social media" smal genoeg is om een expert op dat vlak te zijn. Of is social media tegenwoordig zo breed dat je niet langer "social media experts" hebt, maar "Facebook experts" en "Twitter experts"?

Stel, we gaan ervan uit dat "social media" tegenwoordig even groot is als het "normale" internet, dan zou je kunnen zeggen dat een "social media expert" in feite op hetzelfde niveau staat als een "internet expert". Echter, wie zich tegenwoordig "internet expert" noemt, wordt nauwelijks nog serieus genomen. Het internet is nu eenmaal te groot om expert te zijn.

Dan is er nog de vraag of je een expert bent op privé of op zakelijk vlak. Sommige mensen weten heel goed hoe ze als privé-persoon moeten omgaan met Twitter. Maar als je ze vraagt hoe ze bedrijven moeten helpen met het bereiken van hun doelen via Twitter, weten ze niet altijd een goed antwoord te geven.

Je zou dus een rol kunnen definiëren als "Zakelijk Facebook Expert" of "Facebook Marketing expert". Dat is iemand die precies behoort te weten hoe bedrijven via Facebook succesvol kunnen worden. Ook daarin heb je, zoals overal, weer allerlei gradaties. Het zou zomaar kunnen dat we over een jaar een tweedeling moeten maken tussen Facebook Ads experts en Facebook Commerce experts.

Wanneer ben je expert?

Terugkomend op de vraag: ben je een expert als je op heel veel vlakken basiskennis hebt? Of ben je pas expert als je alle vlakken diepgaand beheerst? Als auteur van een boek met de titel "Social Media Expert in een Week" zou je denken dat ik een social media expert ben. Toch is het maar de vraag of die titel correct is. Ik heb goede kennis over hoe je als bedrijf social media kunt inzetten om succesvol te zijn, maar tegelijkertijd kreeg ik van diverse mensen – experts in hun niche – afgelopen week uitstekende tips over het verbeteren van mijn eigen social media profielen. En eerlijk is eerlijk, ik ben ervan overtuigd dat er in Nederland mensen zijn die op individuele sociale netwerken over veel meer kennis beschikken dan ik. Zo bezien zou het niet gek zijn om een andere term te bedenken voor de huidige "social media experts". Wie doet een voorstel?

Afbeelding: Meet The Media Guru (cc)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Interessant artikel Jeroen, herkenbaar. Ik hou me met mijn bedrijf ook bezig met social media (strategie). Op verjaardagen en borrels ontmoet ik steeds vaker een lichte vorm van minachting als ik zeg dat ik me bezig houd met social media.. 'Heb je d'r weer zo-een' hoor ik ze denken. I ik denk wel eens na over een alternatief: 'social media strateeg' zoiets? Anyway, bedankt voor je artikel. :-)

    1 voetnoot: als je zoekt binnen LinkedIn op deze 3 keywords als losse zoek-woorden krijg je er inderdaad veel, maar jouw zoekopdracht is niks waard. het gaat erom dat je boleaans zoekt naar "social media expert" (214) of "social media consultant" (222). Je punt is inhoudelijk echter helder.

    geplaatst op
  • Naarmate ook dit vakgebied volwassener en breder wordt, zal het aantal deelspecialisaties en beschrijvingen hier mogelijk ook toe gaan nemen. Net als jezelf heel generiek bijv. "financieel expert" noemen, zal het ook hier steeds meer vaker gaan over gespecialiseerd zijn in een deelonderwerp, waarbij de 'one size fits all' social media expert als net zo vreemd wordt bezien als nu de "computer deskundige".

    Andere mogelijkheid kan zijn dat door het voortschrijdend gebruik van social media door bedrijven deze "expertrol" opgaat in allerlei andere reeds bestaande functies in (veelal) communicatie- en marketingafdelingen.

    geplaatst op
  • Hey Jeroen,
    Interessante vraag aangezien het begrip “expert” eigenlijk altijd subjectief is. Mijn moeder ziet me waarschijnlijk als social media expert terwijl ik die titel nooit zou willen dragen. Een mogelijke oplossing staat al in jou titel (Online Marketing adviseur) . Gewoon objectief blijven. Geef je bedrijven advies op het gebied van social media ben je een social media adviseur, geef je vaak trainingen dan ben je een social media trainer. Als mensen maar weg blijven van “social media expert” of nog erger “social media guru”.

    geplaatst op
  • Leuk artikel.

    Ik ben 1 van die 3000+ social media experts. En ja, ook ik moet wel eens lachen om al die "experts" die plotseling als paddestoelen uit de grond schieten.
    Ik hou me al meer dan 5 jaar met social media en sociale netwerken bezig, ben Youtube Partner, blog en vlog al jaren, en kreeg 3 jaar geleden al verzoeken vanuit de VS om social media profielen op te zetten voor bedrijven.

    Ik ben nu met mijn bedrijf DigiKnowHow dagelijks bezig met en voor bedrijven en organisaties, en noem me gewoon "social media expert" omdat ik van alle meest bekende, meest populaire, en dus meestal meest effectieve sociale netwerken en platformen, veel vanaf weet. Hoe bedrijven en organisaties die in kunnen zetten. Ik train, adviseer en begeleid bedrijven en ondernemers, maar voer ook complete campagnes uit, dus om me trainer, adviseur of reclameburo te noemen vind ik te beperkt.

    Facebook marketing expert? Twitter expert? Youtube marketing adviseur? Blog marketeer? Tja... ik zal best meer van Youtube marketing afweten dan van marketing met Pinterest, maar ik weet er genoeg van om een ondernemer te trainen om Pinterest in te zetten en te gebruiken, om advies te geven hoe, en om een campagne op Pinterest op te zetten en uit te voeren. Dus expertise genoeg vind ik.

    En omdat de klanten die weinig van dit onderwerp afweten nu eenmaal waarde hechten aan de titel "expert". Dus het is ook een marketing ding.

    Ja, ik ben een social media expert. Elke keer als ik ondernemers voor het eerst vanalles vertel over wat ze met social media kunnen doen, laat ik ze hun vragen op me afvuren, ze kunnen dan mijn "expertise" testen. En tot nu toe ben ik nog steeds met vlag en wimpel geslaagd...

    geplaatst op
  • Goed artikel met een mooie vraag.

    Tja.. ik weet ook niet wat ik ben. Trendwatcher noem ik mijzelf. Da's veilig. Social Media in business is wel de grote trend tegenwoordig.. Maar video ook.

    Meestal krijg ik mijn titel doordat een of ander TV programma een titel eronder plakt :-)

    geplaatst op
  • @Renato van Bloemenhuis ik ben wel benieuwd welke klanten je op welke wijze hebt geholpen met social media. Kon geen cases vinden op je site. Ondernemers klinkt als MKB'rs. En ja, dan heb je zeker gelijk dat zij iemand die een beetje wegwijs is op YouTube, Twitter, Facebook, Pinterest etc al snel een expert vinden.

    Mijn zusje is ook Facebook expert voor een MKB'r die niet bekend is met Facebook.

    Een social media expert kan mijns inziens grote organisaties van strategisch advies voorzien. Weet welke media de klant het beste kan inzetten als het gaat om webcare/promotie/crm etc. Verstand van (online/offline)marketing/communicatie en toekomst visie zijn zaken waar een social media expert zich mee bezighoudt. En een social media expert heeft daarnaast voldoende (technische) kennis van de werking van al die socialnetwerken cq hoe deze koppelbaar zijn om content uit te wisselen.

    De echte social media toppers werken volgens mij minimaal 60-80 uur per week om "het vak bij te kunnen houden".

    geplaatst op
  • O jemig, deze discussie, dan wel vraag, is ook al zo oud als dat ie breed is. Ik kan mezelf beschouwen als goeroe in deze discussie, aangezien ik die in 2009 al opwierp en in 2010 een praatje over hield, wat er daarna voor zorgde dat IAB Taskforce Social met een stel richtlijnen kwam om het kaf van het koren te scheiden. Maar anyway, zoals ik al jaren roep (*kuch*): in het land der blinden is eenoog koning, dat geldt voor alle beroepen. En hoe je het ook noemt maakt eigenlijk ook niet, als jij als expert wordt beschouwd, op welk vlak dan ook, dan ben je het ook, als is het maar voor één persoon. Dat je daarna jezelf zo noemt is een tweede. De vraag is dus meer of je van jezelf vindt dat je die titel kunt waarmaken. En dan zeg ik uit principe: meestal niet, want in zijn totaliteit is social media nogal groot en als je daar expert in bent, dan moet je wel echt een krankzinnig uurtarief vragen en jezelf laten klonen, want dan wil elk bedrijf je nu meteen inhuren.
    Deze discussie is in zijn geheel net zo belangrijk als: wanneer ben je een e-mailmarketingexpert of zoekmachinemarketingexpert of noem het maar op. Genoeg van die brede 'beroepen'.

    Ik ben even kwijt waarom we nou met zijn allen proberen hier een punt van te maken en wat dat punt zou moeten zijn.

    </rant>

    geplaatst op
  • @Annelies misschien omdat men graag kaf van koren wil onderscheiden? Ik zeg gebruik je netwerk (mond-tot-mond) want een echte social media expert zet dit momenteel niet in zijn profiel :-)

    geplaatst op
  • Iemand die een Facebookprofielletje voor een bedrijf kan opzetten noem ik nou niet echt een expert. Maar wat Anneliesje ook zegt; dit is een oude discussie en vooral een erg zinloze. Je moet die gasten (de kwakzalvervariant, er zullen best een paar aardige tussen zitten) vooral geen lucht geven. Dan sterven ze vanzelf uit.

    geplaatst op
  • Social media zijn gewoon de online communicatiemiddelen die in toenemende mate worden gebruikt door huidige en vooral de nieuwe generaties. Zijn veel 'social media experts' niet gewoon communicatie-, marketing-, HR- professionals? (of welk vakgebied dan ook waarbij communicatie een rol speelt). Het is toch gewoon logisch dat je verstand hebt van social media of je jezelf hierin verdiept als professional? Als iemand zich expert noemt, mag hij of zij dat helemaal zelf weten wat mij betreft, maar volgens mij zegt deze 'titel' niet zoveel over hoe je succesvolle communicatieactiviteiten kunt uitvoeren voor organisaties.

    geplaatst op
  • hallo Jeroen,
    interessant artikel, goed dat je deze discussie start. Ik werk veel in en samen met het onderwijsveld en merk dat scholen ook worden bedolven door aanbiedingen van bedrijven en individuen die 'social media expert' zijn. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Want inderdaad, wanneer ben je een social media expert? En zoals jij al schrijft, ben je dan expert op een onderdeel of op alle social media? Ik houd me met name bezig met de ethiek van social media in het onderwijs. Erg interessant. Vanuit mijn achtergrond en ervaring weet ik er het een en ander van, maar of ik daarmee een social media expert ben?



    geplaatst op
  • Dank voor alle goede reacties! Uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om de functietitel van iemand, maar om de resultaten die worden geboekt. Wat dat betreft doe je er als bedrijf verstandig aan om referenties te vragen.

    @Jarno: inderdaad, het aantal resultaten met die zoekopdracht op LinkedIn zegt niet zoveel, de procentuele stijging is wel interessant. Opvallend is trouwens wel dat sinds twee dagen het percentage weer is toegenomen. We hebben er alweer "experts" bij dus :)

    @Timo en @Annelies: goed punt, de mate waarin iemand "expert" is hangt af van degene door wie hij beoordeeld wordt en in welke organisatie hij actief is.

    @Vincent: jij hebt in de loop der jaren tientallen titels toegewezen gekregen in de media, maar ik vermoed dat de meeste mensen je zien als gadgetguru.

    @Alexandra: goede toevoeging: je kunt "experts" ook onderverdelen in verschillende bedrijfstakken. Zo heb je ook HR social media experts en dus ook social media experts in het onderwijs. Dan heb je het al meer over een niche, waardoor de titel expert wellicht eerder van toepassing is.

    geplaatst op
  • Wat is dat toch ook een verschrikkelijke term, en een verschrikkelijke discussie.

    Iedereen interpreteert het anders, dus dit zal altijd blijven doorgaan.

    Mijn P.o.V. -> Er zijn geen experts. Je hebt mensen die bedreven zijn in bepaalde aspecten van een werkveld (bijvoorbeeld Social media campagnes, of content, of webcare via sociale kanalen, etc), maar ook dat zijn geen experts. Dat zijn mensen met (geringe, gemiddelde of uitgebreide) ervaring, geen experts.

    Een expert ben je in mijn ogen als je ALLE hoeken en gaten van een werkveld kent. Niets is voor jou een verassing, alles is bekend.

    Die zijn er niet veel, en al helemaal niet bij Social Media.

    geplaatst op
  • Leuke lectuur. En ook leuke reacties.

    Persoonlijk vind ik het niet boeiend om iemand een expert te noemen en ik geloof dat iedereen kundig genoeg kan zijn. Het is m.i. wel een kwestie van ervaringen opdoen. En dan noem ik mezelf gewoon ervaringsdeskundg. ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.