De Social Media Expert bestaat wél

13 december 2010, 09:01

Gisterochtend publiceerde Petra de Boevere (@slijterijmeisje) hier op Marketingfacts een stuk over De Social Media Expert. In het artikel wordt geclaimd dat een social media expert niet bestaat, dat we dat feitelijk allemaal zijn. Bovenal wil De Boevere zichzelf niet zien als social media expert. Laat ik nou al het hele jaar roepen dat…De reacties die er inmiddels onder staan laten al zien dat het niet helemaal waar is. De social media expert bestaat wél, maar niet zoals De Boevere denkt, en zoals velen denken. De term is misschien wat overhyped, zoals @slijterijmeisje ook al stelt, maar dat sluit natuurlijk niet uit dat ze bestaan, die experts. Ik ga het proberen uit te leggen.

Wat maakt nou een expert?

Goed, het kan kloppen dat voor een expertstatus zo’n 10.000 uur gebruik nodig is. Maar gebruik alleen definieert in mijn ogen geen expert. Ik kan me vaag herinneren dat die discussie hier op Marketingfacts al eens eerder heeft plaatsgevonden in reacties op een bericht. Men vond toen voornamelijk dat die 10.000 uur wellicht een indicatie is, maar geen richtlijn voor expertstatus. Dit omdat een expert vooral een vertaling moet maken, van doel naar strategie. Bedrijf X wil een bepaald doel bereiken, de expert wordt ingehuurd om dat bedrijf het doel helpen te bereiken. Hoe die dat doet, kan diverse dingen inhouden. De expert kan zijn kennis over de middelen delen en kijken of er mensen in het bedrijf zijn die daar op inhaken, vervolgens iedereen begeleiden. Expert kan een plan maken en daar externen bij inhuren om het uit te voeren. Bedrijf hoeft in dat geval pas op het einde iets te doen, namelijk bepalen of het doel gehaald is en eventueel helpen nadenken over vervolgstappen. Expert kan ook plan maken, en alles zelf doen, interim bijvoorbeeld. En wie weet zijn er ongetwijfeld meer manieren waarop een expert de vertaling maakt. Het feit dat hij iets 10.000 uren gebruikt heeft, kan helpen, maar misschien pikt hij het snel op en heeft maar 2000 uren nodig om te bepalen wat handig is voor wie.

Tot zover even in het algemeen over experts. Social Media Experts zijn blijkbaar een apart volkje. Tot nu toe is de term net zo’n hype als de term Social Media op zichzelf. Geen enkele zichzelf respecterende Communicatie-expert, want daar hebben we het eigenlijk over, durft zich met verve óók Social Media Expert te noemen. Ten eerste omdat hij dan over zich heen krijgt dat Social Media nog geen 5 jaar (10.000 uur à 40 uur per week) bestaan, en ten tweede omdat je dan moet concurreren met iedereen die zich na wat tweets en Facebookpagina’s zo noemt en zich zo verkoopt. En dat is vervelend, want er zijn wel degelijk Social Media Experts die met recht zich zo mogen noemen. Wie dan?

Waar komt die Social Media Expert vandaan?

Als we het hebben over Social Media Experts, dan vallen daar een aantal rollen in te onderscheiden. Laten we het begrip even los zien van alle Social Media Enthousiastelingen en Evangelisten, beiden ook beginnend met een E toevalligerwijs. Laatst genoemden hebben absoluut goed nut, ze maken individuen en bedrijven enthousiast voor een geweldig communicatiemiddel. En dat is waar we het over het hebben: een communicatiemiddel. Laat ik nou een opleiding Communicatie hebben gevolgd, waarin communicatiemiddelen en het inzetten ervan centraal staan. Social Media had daar destijds prima ingepast, ware het niet dat het toen nog niet zo heette en ook niet zo gehyped was. Pech voor mij, anders was ik nu ook met recht Social Media Expert, toch? Dus dat is hoe het werkt: Social Media zijn een communicatiemiddel, in al hun diversiteit. Het gebruik ervan maakt je net zo min een expert als dat het gebruik van e-mail, briefpapier, een website of een poster je een communicatie-expert maakt. Het maakt je een gebruiker, en misschien een bijzonder handige gebruiker. Ben je enthousiast over de gevolgen ervan voor je doel, dan word je misschien iemand die lekker mond-tot-mond reclame doet, iedereen zou het moeten gebruiken! En warempel, je kunt een aantal mensen wat tips en trucs geven over het gebruik ervan, hoe maak je een profiel aan, wat moet je wel en niet doen, wie moet je wel en niet volgen, dat soort dingen. No big deal, iedereen met gezond verstand zou dat kunnen. Maar als we het hebben over de expertise-status, dan gaat het veel dieper! VEEL dieper. Oftewel: je kunt het wel degelijk onderdeel maken van een opleiding, dat inzetten van Social Media.

Wanneer mag je jezelf dan Social Media Expert noemen?

Antonio Thonis noemde in de reacties onder het stuk van Slijterijmeisje al een paar voorbeelden van functies waarbij je jezelf toch wel ongeveer Social Media Expert mag noemen. Daar ga ik graag in mee. De opleiding Communicatie kent diverse vakgebieden waarin je je kunt specialiseren, sommige vakgebieden komen ook vanuit andere opleidingen. Social Media Marketing mag dan van mij een apart vakgebied zijn. Ik noem het expres Social Media Marketing, want dat is een vak, in tegenstelling tot Social Media Expert. In die zin heeft Slijterijmeisje wellicht gelijk dat er geen Social Media Experts bestaan, in elk geval niet wat de pure interpretatie van de term betreft. Zo kunnen we binnen dat vakgebied prima onderscheiden:

– De community manager

– De social media strateeg

– Conversion Tracking specialist

– Webcare manager

En dat zijn nog overkoepelende termen. Taskforce Social van het IAB heeft in haar Social Media richtlijnen ook een aantal van dit soort functies benoemd, meer nog de nadruk leggend op het verschil tussen een strateeg en een vlotte gebruiker. Om maar steeds te proberen iedereen door de bomen het bos te laten zien. De keizer in zijn nakie. Social Media zijn een geweldig communicatiemiddel, en om dat als middel goed in te zetten, daar zijn echte experts voor nodig, niet de veelgebruikers die Slijterijmeisje benoemt als de Social Media Experts van volgend jaar.

Bestaan sociale media niet al veel langer?

Klein dingetje nog: de meeste middelen die we nu aanduiden als Social Media bestaan al vele jaren lang, alleen in mindere mate en misschien ook heel wat minder zichtbaar. In een andere vorm ook wellicht. In combinatie met vakgebieden als Bedrijfskunde, Marketing/Communicatie, Service en IT worden die al jaren ingezet ook om acties te ondersteunen. Maar nu staren we ons volledig blind op namen, Twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn. Het is hip als je die namen kent, er iets mee doet. Terugvallen op conventionele, bekende, en werkende middelen is bijna achteruitgang tegenwoordig, maar waarom? Welkom bij de waan van de dag: Social Media. Een holle term, die boe noch bah zegt en inherent is aan de mensen die het hardst roepen. Als alle lawaai verstomd is, wat blijft er dan over? Mogen we het dan eindelijk weer gewoon Communicatie noemen? Gecombineerd met toffe marketing, bedrijfskunde en IT?

Wie mag zich expert noemen dan?

Iedereen, die een opleiding heeft gevolgd richting Communicatie, Marketing, e-business of Journalistiek en daar op strategisch niveau heeft leren nadenken over het inzetten van welke communicatiemiddelen dan ook, en dat weet toe te passen op bedrijven die specifieke wensen hebben, inclusief het gebruik van de huidige middelen die vallen onder wat we nu Social Media noemen, mag zich van mij Social Media Expert noemen. Maar dan niet al die mensen die nu net 1000 tweets hebben, 3 vriendjes op Facebook hebben, Hyves haten omdat het van TMG is en LinkedIn gebruiken om te laten zien hoe groot hun zakelijk netwerk wel niet is. En ook niet die mensen die gewoon een beroep of vak uitoefenen en daarbij al 3 jaar Twitter en Facebook gebruiken om de boel te promoten. Die hebben tenslotte al een beroep. Wel: gewoon mensen die met beide benen op de grond staan en niet pretenderen alles te weten van het sociale web. Gewoon mensen die geleerd hebben hoe ze de effectiviteit van een kanaal per boodschap kunnen meten, hard of zacht. Die weten hoe je imago inzichtelijk maakt en impact van negatieve kritieken. Die de doelgroep in kaart kunnen brengen. En ja, dat gaat allemaal voor een heel groot deel over cijfertjes, daar heet het marketingcommunicatie en bedrijfskunde voor. Tenslotte gaat het bij bedrijven nou eenmaal om geld, onder de streep, dat kun je ze niet kwalijk nemen. Dus ook de impact van het inzetten van Social Media gaat om cijfers uiteindelijk. En zelfs imago is in cijfers uit te drukken en een goede marketeer die weet dat. Als je maar goed genoeg doorrekent. Voor iedereen die Social Media gebruikt als leuke deel- en chatbox zal dit gewoonweg niet on-top-of-mind liggen. Maar newsflash: ieder communicatiemiddel was eerst voor de lieve blije consumenten om hun leven makkelijker en leuker te maken. De huidige tools gaan hetzelfde proces door. Claimen dat het maar gezellig van de consument moet blijven is helaas een utopie, waar consumenten zijn zullen ook altijd bedrijven zijn die de consumenten aldaar willen bereiken. Punt.

Dit is hoe ik erover denk, tegen de materie aankijk. Ik heb intussen wel gemerkt dat meer mensen er zo over denken. De reden dat ik dit schrijf, is dat ik zo graag wil dat iedereen gewoon eens nuchterder gaat nadenken over het hele social media. Dus niet om Slijterijmeisje weer eens in de weg te zitten (dit is dus ook geen persoonlijke aanval), gewoon om uit proberen te leggen het maar eens klaar moet zijn met alle gekheid in de markt op dit vlak. We willen allemaal zo graag dat social media iets speciaals is, wake up, dat is het niet. Nee, echt niet.

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

41 Reacties

    Roy Huiskes

    Eens. Geenstijl, Tweakers.net, Fok! de jongens van Myce allemaal mensen die een community beheren, dat ook zeker vormen van Social Media zijn. Niet zo hip als twitter of facebook, maar qua kracht minimaal net zo groot.

    Ik ben ook blij met de gemiddelde ‘social media expert’ want ik heb helemaal geen zin in workshops ‘hoe maak ik een twitter account’ of ‘wat kan ik met twitter’. Als je het niet durft of wilt proberen, moet je er misschien wel niet eens aan willen beginnen…


    13 december 2010 om 09:28
    Erik Huisman

    Wat je dus eigenlijk zegt is dat iedereen die zijn uurtjes weet te verpatsen zich “scoial media expert” mag noemen. Dan valt denk ik idd 95% van de social media experts af. Ik ben het er dus stiekem wel mee eensch.


    13 december 2010 om 09:38
    Annelies Verhelst

    Ingehuurd worden is inderdaad wel een maatstaf denk ik, maar dan nog geldt dat er diverse functies zijn waarmee dat kan. En je kunt ingehuurd worden als Evangelist of Enthousiasteling, dus helemaal een 100% dekking geeft dit criterium niet ;-).


    13 december 2010 om 09:43
    Jos

    Social media bestaan inderdaad al langer, maar onder de consument zeker niet in mindere mate. Vanuit het bedrijfsleven is het wel relatief nieuw.

    Waar nu Hyves domineert, was dat 10 jaar geleden CU2. En is ook MSN (tegenwoordig Live messenger) geen vorm van social media? Social media op internet domineren het web, al sinds het begin van internet voor particulieren. Het is alleen iets van de laatste jaren dat het bedrijfsleven zich er ook op stort.


    13 december 2010 om 09:55
    Sabine de Witte

    Goed artikel, helemaal met je eens.

    Als onderscheidend vermogen denk ik dat het noodzakelijk is dat je voor een andere partij dan jezelf (succesvol) social media in hebt gezet. Een eigen succes is snel bereikt, je bent pas expert als je dat ook voor anderen voor elkaar krijgt. En durf toe te geven dat social media niet voor iedereen werkt of interessant is.


    13 december 2010 om 10:00
    Bas Helderman

    Helemaal met je eens, Sabine! Mag ik daaraan toevoegen dat een expert niet steeds hetzelfde kunstje doet, maar voor anderen specifieke oplossingen kan aanbrengen.


    13 december 2010 om 10:10
    Annelies Verhelst

    Hee Jos,

    ik heb ze er expres uitgelaten, wilde eerst ook die voorbeelden noemen, dus ben dat helemaal met je eens. Bedrijven adverteerden vroeger meer op die netwerken, in plaats van deel te nemen, dus ze zaten er wel al, maar niet zoals nu. Dus wel anders, maar zeker niet nieuw.


    13 december 2010 om 10:38
    Vladimir

    Is het niet meer de vraag wanneer ben je een expert in iets? Een expert in iets waar je op harde feiten kan baseren (een acountant bijvoorbeeld) is makkelijker een expert te noemen dan iemand in iets wat niet meetbaar is. Hoe meet je bijvoorbeeld de expertise in sociale media? Als ik twitter als voorbeeld mag nemen, baseer je het dan op het aantal followers? aantal Tweets? Aantal RT”s? Of aan het totaal aantal uren dat je naar je twitter feed hebt lopen kijken?

    Specefiek op het toepassen van sociale media moet je kijken naar innovatie zoals hierboven geschreven door jos:

    “Waar nu Hyves domineert, was dat 10 jaar geleden CU2. En is ook MSN (tegenwoordig Live messenger) geen vorm van social media? Social media op internet domineren het web, al sinds het begin van internet voor particulieren. Het is alleen iets van de laatste jaren dat het bedrijfsleven zich er ook op stort.”

    Het is maar net wat voor naampje nu aan het beestje geeft. Toevallig heet het tegenwoordig social media. Is het zo anders dan wat jaren geleden de media deden door reacties van mensen te verzamelen en publiceren? Het enige verschil is tegenwoordig doen wij het zelf.


    13 december 2010 om 10:39
    Roy Huiskes

    @jochem Het heeft meer met de creativiteit te maken dan met iets anders. Tuurlijk is kennis en kunde van het medium ook belangrijk, maar uiteindelijk werkt het beste idee, en dat kan van een afgestuurde communicatiedeskundige komen, maar ook van een social media expert, maar zonder creativiteit komt het van geen van beide 😉

    Vaak word vergeten dat het allemaal enkel communicatie is, om een doel te bereiken of een boodschap over te brengen, de vorm is iets anders, maar nou ook weer niet zo anders als veel mensen je willen laten geloven.


    13 december 2010 om 10:50
    Bram Koster

    Hoi Annelies, ik heb het idee dat je dit artikel vanuit een bepaalde emotie hebt geschreven. Klopt dat? Er zitten voor mij nl. een paar rare gedachtenkronkels in je stuk.

    De eerste is dat het feit dat je ingehuurd kunt worden een voorwaarde is om expert te zijn? Vaak zijn mensen aan klantkant veel nauwer betrokken bij initiatieven en hebben ze een beter beeld bij de resultaten op lange termijn, etc. Het zou bijv. ook suggereren dat marketeers, netwerkspecialisten en accountants aan klantzijde geen expert kunnen zijn.

    De tweede redenatie die ik niet kan volgen, is hieraan gerelateerd. Je schrijft: “En ook niet die mensen die gewoon een beroep of vak uitoefenen en daarbij al 3 jaar Twitter en Facebook gebruiken om de boel te promoten. Die hebben tenslotte al een beroep.” Op die manier mogen alleen werklozen zich expert noemen? Sterker nog: werklozen die ingehuurd kunnen worden? Ikkeniesnappenie!

    Bovendien beschrijf je in de zin ervoor in mijn ogen juist de potentiële experts. Als je op dit moment kunt zeggen dat je al 3 jaar Twitter en Facebook inzet als promotiemiddel, dan ben je een enorm stuk verder dan veel anderen. En heb je dus wat mij betreft een terechte “claim to expertise”. Zeker als je dat kunt staven met mooie cijfers.


    13 december 2010 om 11:00
    Annelies Verhelst

    @bespaar Wat jij bedoelt is dat ik mogelijk denk dat iedereen na een studie expert is? Natuurlijk niet. Maar puur op dat voorbeeld: een Facebookpagina kunnen optuigen maak je nog geen social media expert. Hooguit Facebookpagina-expert.

    En verder wat @royhuiskes zegt.


    13 december 2010 om 11:00
    Chris Hanselaar

    Hoi Annelies, vaak ben ik het met je eens, dit keer helemaal niet. Zal uitleggen waarom:

    Het woord expert: gaat niet alleen over het aantal uren die iemand in een bepaalde situatie gezeten heeft en hoe bedreven iemand is, noch gaat het alleen over iemands kunnen om strategie naar tactiek te vertalen. Sterker nog: je zou kunnen beargumenteren dat die vertaling gemaakt moet worden door generalisten (de mediastrategen) waarbij het handwerk wordt neergelegd bij: experts.

    Belangrijker is, dat een expert iemand is die bedreven is op een vlak die een zekere hogere moeillijkheidsgraad of ontoegankelijkheid heeft, waardoor verdieping (met investering van veel tijd, geld, emoties) noodzakelijk is.

    Anders gezegd: je kan jezelf een expert in neuspeuteren noemen, maar dan ben je nog geen expert.

    De echte vraag is dus niet: bestaan Social Media experts? Maar de vraag is: is Social Media een vakgebied dat dermate complex en ingewikkeld is dat er van expertise gesproken kan worden, of is het net zo ingewikkeld als neuspeuteren?

    Wat het antwoord op deze vraag betreft kan ik me de bedenkingen van @slijterijmeisje goed voorstellen.

    Overigens: onze webmetrix analyst is er goed inzetbaar bij het doormeten van Social Media resultaten. Ik zie hem meer als een analytics expert dan als Social Media expert.

    En tsja: dat sommige kletskousen zichzelf Community Manager willen noemen, vind ik net zo veelzeggend als de term interieurverzorgster.


    13 december 2010 om 11:06
    Annelies Verhelst

    @bramkoster Nee, dit is geschreven om een punt duidelijk te maken, namelijk dat niet iedereen zich Social Media Expert kan noemen, en als tweede punt dat ze heus wel bestaan. Verder heeft het nergens mee te maken, wilde dit al heel lang schrijven.

    Ik heb al in eerdere comments aangegeven dat ik het feit dat je ingehuurd wordt EEN criterium vind, niet HET criterium. Er spelen meer factoren mee. Zoals je kunt lezen. En met ingehuurd bedoel ik ook aangenomen of werkzaam, zolang je maar voor een bedrijf iets doet op dit gebied. Een goede marketeer die er verstand van heeft mag zoals ik in mijn artikel ook zeg ook kans maken op die titel.

    Ik snap niet waarom je werklozen erbij haalt. Die mensen hebben ooit gewerkt en een vak geleerd, zijn ergens goed in, die zijn niet na intens gebruik van Twitter ineens Social Media Expert. Daar is meer voor nodig. Wat ik bedoel is dat niet iedereen die social media GEBRUIKT een expert is, ook al doet ie dat al 3 jaar.

    Je bent als je het veel gebruikt inderdaad een stap verder dan anderen, maar het zegt niets over je kennis om het bij het bedrijven in te zetten en ze ook durven adviseren om het eens niet te doen. Als jij inderdaad voor bedrijven cases hebt gedaan met succes en je kunt dat aantonen, dan kun je wat mij betreft de expertstatus claimen.

    Dus ik zie niet zo waar ik mezelf tegenspreek.


    13 december 2010 om 11:10
    Jochem Vroom

    @anneliesje

    Als jij 14.000.000 gebruikers aan een Facebook fanpage weet te koppelen ben je zeker wel een social media expert, je hebt namelijk weten te excelleren op één van de social media onderdelen. Daarbij ‘mag’ je aannemen dat iemand die dit kan (en inderdaad moet dat via creativiteit @royhuiskes) social media in zijn gehaal ver boven gemiddeld / op expert niveau onder controle heeft.

    De waarde van zo’n groep overtreft namelijk alle NL social media experts (die plaatjes kunnen toevoegen aan fanpages en weten hoe je een Hyves naar 300 man laten groeien) bij elkaar. Zonder één seconde twijfel zou ik dit persoon als expert aannemen om onze groepen in de gaten te houden. Waarom is het zo eng om iemand die een dergelijke resultaat heeft bereikt te bestempelen als een social media expert?


    13 december 2010 om 11:18
    Annelies Verhelst

    @chris je zegt:

    “Belangrijker is, dat een expert iemand is die bedreven is op een vlak die een zekere hogere moeillijkheidsgraad of ontoegankelijkheid heeft, waardoor verdieping (met investering van veel tijd, geld, emoties) noodzakelijk is.”

    Dat zeg ik toch ook? Verdieping…Expert zijn gaat dieper dan zomaar gebruiken.

    Wat dat neuspeuteren betreft: als jij een manier hebt gevonden om superefficiënt je neus te peuteren en dat kunt uitleggen aan anderen en je ook nog eens de vraagt kunt beantwoorden waarom je in godsnaam moet neuspeuteren, dan mag je je van mij expert noemen.

    De vraag of het wel dusdanig ingewikkelde business is is redelijk triviaal. Als er bedrijven zijn die claimen zo iemand nodig te hebben dan lijkt me dat bewezen. Ik vind het persoonlijk niet zo ingewikkeld en daarom zeg ik ook dat iemand die gewoon communicatie-expert is met kennis van sociale media dat ook zo kan doen. Helaas zijn bedrijven daar misschien minder van overtuigd en moet je als communicatie-expert of marketeer, of klantenservicemedewerker harder roepen dat je verstand hebt van sociale media. Maar nodig is het blijkbaar wel, gezien het feit dat er vanalles misgaat via deze kanalen en het wel nodig is dat mensen daar bovenop zitten.

    Dus mijn punt blijft: de social media expert bestaat wel, alleen anders dan jij denkt.


    13 december 2010 om 11:19
    Annelies Verhelst

    @bespaar het gaat niet om eng. Het gaat om terecht. Mag ik opmerken dat één en ander aan populariteit ook sterk afhankelijk is van de populariteit van het merk zelf? Redbull is denk ik één van de bekendste merken ter wereld, 14.000 man op een Facebookpagina krijgen is dan een eitje vergeleken met merken die minder bekend zijn. Ga jij maar eens voor een relatief onbekend merk dat voor elkaar krijgen. Het is dus allemaal behoorlijk relatief. Ik vind je gewoonweg geen social media expert als je veel mensen naar een Facebookpagina krijgt. Het zegt niets over je vermogen om ook andere kanalen in te zetten voor een bedrijf anders dan Redbull. Dit geval lijkt me erg een one-trick-pony.


    13 december 2010 om 11:23
    Roy Huiskes

    @anneliesje er zit een factor 1000 verschil tussen 14 duizend en 14 miljoen 😉 maar goed, verder is het inderdaad ook afhankelijk van het startpunt, want met iets dat populair is, of erg likeable qua merk dat gaat wel allemaal iets makkelijker. Ik heb ooit door een fanbox te laten plaatsen 24k fans op FB page gekregen, niet dat ze er iets mee doen nu, maar zoveel moeite kost het soms niet 😉


    13 december 2010 om 11:29
    Chris Hanselaar

    Tsja Annelies,

    Dan is voor mij de Social Media expert in jouw definitie voor mij toch echt gelijk aan Hoofd Bezemkast: van generlijk waarde, hoezeer een onopgevoede markt die perceptie dan ook heeft.

    PS: Er zit een denkfout in je logica: een expert is niet een expert omdat ie als zodanig wordt gezien. Een Ekster is tenslotte ook geen Arend omdat de buurman geen verstand van vogels heeft…


    13 december 2010 om 11:42
    tjans

    Waar ik me nog het meest aan erger zijn de vele workshops van de”experts”, die dan vooral een gelikte presentatie geven en je duizelen met mooie filmpjes en social mediamaps en als het er op aan komt nul informatie geven waar je praktisch wat aan hebt. Het ene na het andere social media congres popt op, voor fikse bedragen, en als ik dan een keer ga, blijft mijn notitieblokje vaak leeg omdat ik niks nieuws heb gehoord. En ik zit toch ook niet aan de 10.000 uur.. dus er zullen genoeg mensen zijn die mij wat kunnen leren hierover.

    Voor mij is een expert iemand die het succesvol heeft toegepast, dit praktisch kan maken en dit aan mij kan uitleggen, plus concreet en creatief advies kan geven voor mijn situatie.


    13 december 2010 om 11:55
    Robin Aldenhoven

    De huidige beschrijving van Social Media Expert is te breed. Social media zijn zeer gefragmenteerd waarbij iedere persoon tot meerdere groepen kan behoren. Het is juist niet de bedoeling dat we Social Media Experts gaan aanwijzen op het aantal berichten of volgers dat zij weten te krijgen. Een Social Media Expert is in staat om met behulp van Social Media voorop gestelde targets te behalen, ik durf hieraan toe te voegen dat het eigen/prive gebruik van social media er niet toe doet.

    Wanneer we dit namelijk wel zouden doen, dan krijgen we enkel Social Media Experts op het gebied van Marketing / Communicatie of Social Media zelf. Een term die nietszeggend is.

    Het gaat dus om het behalen van targets, de rol die de Social Media Expert hierin heeft is het sturen van alle Social Media Enthousiastelingen en Evangelisten die voor het bedrijf/target van toepassing zijn.


    13 december 2010 om 12:36
    Bram Koster

    @Annelies: mijn vorige reactie was wat langzaam getypt (tussen mails, e.d. door), dus de reacties vóór de mijne had ik niet allemaal gelezen voordat ik op “Plaats reactie” klikte. Sorry.

    Volgens mij zeggen we uiteindelijk hetzelfde: als je gedurende langere tijd social media professioneel gebruikt om bedrijfsdoelstellingen te (helpen) behalen en je kunt daar je expertise aantonen o.b.v. cases en cijfers, mag je je al gauw expert noemen. Al komt dat ook omdat de markt gewoon nog te jong is om veel meer te verwachten, als je het mij vraagt.


    13 december 2010 om 12:52
    Annelies Verhelst

    @Bramkoster over de basis zijn we het inderdaad eens, maar zoals her en der gezegd: de markt is helemaal niet jong. Alleen Twitter, Facebook, Hyves en LinkedIn zijn jong, maar er zijn zat andere kanalen die sociaal genoemd mogen worden. Alleen iedereen stuit ineens op die nieuwe kanalen en daar ontstaan de problemen. Er is dus feitelijk niks aan de hand, gewoon een evolutie, maar iedereen raakt ineens in paniek, en daar zien sommige mensen ineens een gat in. Op zich logisch, maar alle poeha en dat harde geschreeuw is nergens voor nodig, als we gewoon even rustig ademhalen en kijken naar wat er aan de hand is, dan zie je vanzelf dat we helemaal geen nieuwe namen en hypes nodig hebben om netjes met consumenten om te blijven gaan, waar ze ook zitten.


    13 december 2010 om 13:01
    Antonio ‘Thonis’

    Ik ben blij dat de discussie nu eindelijk gevoerd is en we nu kunnen zeggen dat de “echte” social media expert bestaat en dat deze in de werk functie gezocht moet worden. En dus niet iemand is die social media gebruikt en veel ervaring daarmee heeft. Mede door deze onduidelijkheid die is de waarde van het woord social media expert enorm gedaald en zullen de experts die met de juiste definitie van het woord hieronder vallen zich nu niet meer zo noemen. Die zullen meer de termen gebruiken die Annelies in het artikel noemt. Ook inspirators met mooie presentaties vallen buiten de eigenlijke definitie, ahoewel Chris Brogan en dergelijke hier een uitzondering op zijn natuurlijk.

    Mooie discussie op marketingfacts imo! Maakt toch wat los dit onderwerp. Op naar de volgende misvatting rondom social media op te lossen.


    13 december 2010 om 13:03
    Friso Muntjewerf

    Kunnen we niet gewoon zeggen dat er GEEN ENKELE Social Media Expert bestaat. Het begrip Social Media is niet eenduidig te definiëren en de benodigde disciplines zo divers, dat ik durf te stellen dat er geen persoon bestaat die alles in de breedte en diepte beheerst. Jammer, we moeten maar gewoon stervelingen blijven en leren leven met onze beperkingen en genieten van de 10.000 branduren.


    13 december 2010 om 13:34
    gijs

    Interessant en goed geschreven artikel!! Het leest lekker weg en ik bespeur zelfs een tikkie emotie… daar houd ik van!!

    Toch wil ik een bescheiden mening geven;

    De social media expert is in mijn optiek een persoon die het gebruik van diverse social media beheerst (social media landscape), maar ook het vervaardigen van relevante content voor het bijbehorende doel weet te vormen. Dan is het nog minstens zo belangrijk dat de expert, social media doelstellingen weet te vormen en hierbij KPI’s kan benoemen. Uiteindelijk is de Social Media expert een persoon die Social Media op strategisch, tactisch en operationeel niveau weet in te zetten, om vervolgens te beoordelen en bij te sturen, waar nodig.

    Communicatietalent is hierin zeker een vereiste, maar is slechts een onderdeel van de eigenschappen die deze persoon moet hebben…

    Al met al denk ik dat de social media expert een creatief, sociaal vaardig en vooruitziend persoon is, die met een dosis humor en integriteit de social media ‘instrumenten’ weet te bespelen met maar 1 doel: de wensen van de doelgroep vervullen. Daarbij hangt het voor een groot gedeelte ook nog af van het onderwerp waarvoor social media ingezet wordt.

    Groet


    13 december 2010 om 14:05
    Jochem Vroom

    Zou toch graag zien dat je nog ingaat in je foute vergelijking van 14.000 en 14.000.000. Daarbij mag iemand die binnen zijn vakgebied een unieke prestatie levert ( dat is 14 ‘miljoen’ fans nou eenmaal ongeacht merk) zich best expert binnen zijn vakgebied noemen. Social media kan een vakgebied zijn als het simpelweg je functieprofiel is. (wellicht ook in deze case) Maarja het zij zo, ik ga weer verder en leuk artikel overigens!


    13 december 2010 om 14:48
    Jos

    @bespaar

    Volgens jou is Justin Bieber een expert in het vakgebied.

    Met andere woorden: aantallen maakt niet uit. Als je je doelgroep op de juiste manier bediend, en daarmee je doelstellingen haalt, dan ben je succesvol.


    13 december 2010 om 15:29
    Maurice Beerthuyzen

    @ Jochem Vroom “Als jij 14.000.000 gebruikers aan een Facebook fanpage weet te koppelen ben je zeker wel een social media expert”

    Maar ligt dat dan aan de ‘expert’ of heeft ook met het merk ( volgens mij haalde je redbull aan als voorbeeld) te maken?

    Ik denk dat aantallen niet alles zeggen over de expertise van een persoon. Het is, zoals met alles, een combinatie van factoren die een actie een succes maken.


    13 december 2010 om 15:45
    Doggers

    Beste Annelies, ik ga niet ook nog een duit in het zakje doen, het valt me op dat sommigen slecht lezen en je standpunten toedichten die je helemaal niet schrijft, maar enfin, dat komt misschien omdat de mensen die reageren nogal emotioneel in dit onderwerp zitten 😉 Ik mail alleen maar om te zeggen dat ik vind dat je een heel sterk, foutloos en taalkundig fraai en goed lezend stuk hebt gepost op MF. Kom daar nog maar eens om anno 2010 met al die zelfverklaarde experts in schrijven! Een verademing een keer een goed stuk te lezen, nog los van de inhoud. Ik ga een modern middel gebruiken en je LinkedInnen, als je het goed vindt 🙂


    13 december 2010 om 18:37
    Annelies Verhelst

    *bloost* van zoveel hulde. Dankjewel! En klopt wat je zegt 😉 Iets met goede verstaanders enzo…


    13 december 2010 om 18:40
    ilse boer

    Ik vind het ook heel goed geschreven Annelies! Bovendien geef je stof tot nadenken en tot discussieren.

    Kort gezegd denk ik dat social media vooral succesvol ingezet kunnen worden door zzp’ers omdat zij zelf het gezicht van hun bedrijf zijn. Zij merken ook veel sneller wat voor effect de inzet ervan heeft zonder dit meteen in een strategisch plan te hoeven opnemen.

    Social media inzetten voor bedrijven is veel complexer Maar als je als marketeer 14.000.000 likes hebt gerealiseerd voor een bedrijf en de doelstelling was om de naamsbekendheid te vergroten, dan kun je, even kort door de bocht, toch wel zeggen dat je die doelstelling heb gerealiseerd?

    Maar of je dan meteen expert bent? Daar heb ik wel vraagtekens bij. Ik denk dat het meer waarde heeft als anderen je zo noemen dan dat je jezelf zo neerzet..

    Daarnaast nog steeds de vraag wat uiteindelijk meer effect heeft: het bedrijf zelf dat social media inzet of de mensen die er werken (ambassadeurs). Het is vrij onwaarschijnlijk dat het effect van dit laatste meegenomen wordt in de cijfers..


    13 december 2010 om 19:37
    Richard de Vrede

    Ik vind het een onsamenhangend en ondoordacht stuk tekst, passend bij een vakgebied dat veel te serieus genomen wordt.

    Aan het begin en einde van een stuk tekst kun je meestal wel aflezen of de schrijver het zelf begrijpt:

    Titel: De Social Media Expert bestaat wél

    Einde : We willen allemaal zo graag dat social media iets speciaals is, wake up, dat is het niet. Nee, echt niet.

    Laat dan die experts maar zitten, zou ik zeggen 😉

    En als ik dan tussendoor, in een bijzin, nog lees wie dit wel is en niet is, schiet ik helemaal in de lach:

    – HEAO – CE >>> JA, WEL SOCIAL MEDIA EXPERT

    – Webcare-medewerker >> NEE, ZIJ HEEFT AL EEN ANDER BEROEP

    Ik hoop dat je zelf ook iets van HEAO gedaan hebt, dan val je in iedere geval zelf een expert 😉

    Social media is een middel – waarbij je dichter bij de klant wil zijn, wilt luisteren naar de klant, problemen wilt oplossen en je boodschap wilt afstemmen op de behoeften van de klant om uiteindelijk “alleen maar tevreden klanten te hebben”.

    Hoe je dit aanpakt in de diverse kanalen is alleen maar invulling! Kortom, als je de klant centraal stelt en dit doorvertaald naar social media kom je al een heel eind. Experts heb je nodig in de uitvoering – hoe communiceer ik met een klant (bijv. callcenter agents) – op welke social media (online marketeer)

    Gr.

    Richard


    13 december 2010 om 20:07
    Annelies Verhelst

    Je wilt serieus dat ik daar op inga? Denk dat ik daar even HAHA op zeg.


    13 december 2010 om 20:13
    Annelies Verhelst

    Eh, dat zeg ik toch, dat het dieper gaat dan dat? Ik zou je willen vragen het stuk nog eens aandachtig te lezen, scheelt misschien.


    14 december 2010 om 19:19
    Erik Geutjes

    De laatste tijd zelden zo’n goed artikel gelezen als dat van Annelies.

    Voor wat betreft de zelfbenoemde social media experts komt het op mij op dit moment over als “in het land der blinden is éénoog koning”.

    Wat terecht in het artikel wordt aangehaald is dat de echte experts de marketeers zijn. De mensen die met bedrijven en organisaties bepalen waar ze staan, waar ze naar toe willen en hoe ze dat kunnen bereiken. De mensen die inderdaad continu bezig zijn met doelgroepen en hoe die te bereiken. Waarmee ze dat doen is afhankelijk van de doelgroep en vastgelegd in de strategie.

    Voor mij is de echte expert diegene die in de gaten heeft hoe de beoogde doelgroep het liefst communiceert. Dat kan via zoekmachine optimalisatie, social media, advertising, pr, etc. En dat je voor de invulling specialisten inhuurt is een logisch gevolg.


    15 december 2010 om 18:53
    Marc clement

    Goed en leuk artikel, waar ik het mee eens ben. En inderdaad er mag wel wat beter gelezen worden hier en daar 😉


    15 december 2010 om 21:03
    Gerben Busch

    Ik ben het volledig met @tjans eens. Het wemelt van dezelfde benoemde social media specialisten die op basis van een 250 pagina’s tellende powerpoint presentatie het toehoorderspubliek overdonderen met filmpjes, infographics, statistieken en het benoemen van social media platforms en wat je er eventueel mee zou moeten willen kunnen.

    Waar het vaak aan ontbreekt is goede Nederlandse cases en een praktische ‘getting started’-gereedschapskist. Wat vooral interessant is te horen, is hoe een social media strategie past binnen in een integrale marketingstrategie en een logische plek krijgen binnen je klantcontactstrategie.


    20 december 2010 om 22:25
    Sytse Kooistra

    Die 10.000 uur om expert te worden komt ook voor in het boek Outliers van Malcolm Gladwell. Het gaat daarbij om experts in het doen van iets, laten we zeggen piano spelen. Dat is heel iets anders dan op strategische en tactische wijze bedrijven adviseren hoe om te gaan met social media. Daar heb je iemand voor nodig die snapt hoe je met communicatie om moet gaan en weet hoe men tegenwoordig communiceert (ontvangen en zenden). Daarbij hoort massa media als tv, print en radio en ook internet. En door de opmars van sociale mogelijkheden via internet dus ook social networks, weblogs etc.

    Voor de uitvoering van die plannen heb je bepaalde experts nodig. In mijn ogen niet een social media expert, maar een programmeur, een interaction designer, een meet-analyst, een community manager etc. En dat zijn dan weer wel vaardigheden waar die 10.000 regel geldt.

    De crux zit ‘m in de behoefte van marketeers en zelfstandigen. Die willen het liefst een hands-on oplossing, zo snel mogelijk. Vandaar is er een enorme markt voor hoe om te gaan met twitter en hoe zet ik een corporate blog op. Los van de inhoud van die workshops en presentaties, zit dat allemaal op uitvoering. Voor veel marketeers, zzp’ers en kleine bedrijven een uitkomst. Maar voor de grotere merken (eigenlijk alle merken) is het toch essentieel om in de communicatie- en contactstrategie rekening te houden met de ontwikkeling van vandaag de dag en daarna op de uitvoering en de tools over te gaan. Met behulp van de experts, hopelijk mensen in je eigen organisatie.


    22 december 2010 om 21:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!