Wanneer besef je nou eens hoe interessant je bent (voor mijn marketing)?

9 februari 2017, 10:00

“Mijn naam is Sherlock Holmes, ’s werelds enige ‘consulting detective’. Ik leg niet uit wat ik doe, want vermoedelijk begrijp je het toch niet.” Zo begint de neppe website van Sherlock Holmes die bij de serie hoort (aanrader trouwens). Een website waarop al zijn kennis staat. Zoals informatie over alle soorten as die je kunt onderscheiden en wat je uit die as af kunt leiden. Sherlock is niet bang voor het delen van zijn kennis, want als er stront aan de knikker is, nemen ze toch contact met hem op: “Als je een probleem hebt dat ik op moet lossen, neem contact met me op. Alleen interessante problemen graag.”

Sherlock is erg zelfingenomen en arrogant in de serie, dat blijkt ook wel uit de website. Geen goede eigenschap, maar in de praktijk kom ik helaas te vaak het tegenovergestelde tegen: medewerkers die niet beseffen hoe interessant ze zijn. En dat het delen van hun kennis vooral voordelen heeft, ook voor hun werkgever.

Bescheidenheid siert je niet altijd

“Is het nou zo boeiend wat ik te vertellen heb?” Ik hoor het bijna dagelijks als ik de medewerkers van bedrijven help om hun kennis online te delen. En als ze het niet zeggen, dan zie ik het wel in hun ogen of leid ik het af uit hun reactie op bijvoorbeeld een blogpost; Ik wist niet dat ik ook de hoofdrol in dit artikel ging spelen.”

De grootste weerstand die ik tegenwoordig tegenkom bij het online ’tentoonstellen’ van (de kennis van) medewerkers is bescheidenheid, niet de angst voor transparantie. Ze beseffen steeds meer dat we in transparante tijden leven, waarin mensen reclame negeren en koopprocessen vooral bij Google beginnen. En dat je dus online kennis moet delen, ook al leest de concurrent mee. De klant van de concurrent leest immers ook mee.

Niemand beseft dat de relevante kennis van medewerkers in combinatie met hun persoonlijkheid die kennis juist aantrekkelijk maakt. In alle B2B-cases die ik voor mijn laatste boek verzamelde, hoorde ik telkens hetzelfde: “Als we onze content koppelen aan mensen, scoort deze veel beter.” En dus zijn steeds meer bedrijven bezig om hun (content)marketing vanuit de medewerker in te richten. Het is altijd leuk om daaraan bij te mogen dragen, maar de grootste hindernis blijkt toch die bescheidenheid. En dat is niet eens valse bescheidenheid.

Besef het

Daarom dus mijn oproep aan alle medewerkers van Nederland: besef nou eens hoe interessant en uniek je bent. Dat je best al je kennis online mag delen: net als bij Sherlock helpt het om mensen naar jou (en je werkgever) toe te trekken. Zodra er echt iets aan de hand is nemen ze contact met je op en kun je de teller laten lopen.

Besef dat je dingen kunt die anderen niet kunnen. Dat je net als Sherlock in staat bent om op een unieke manier een probleem (intern of extern) te analyseren. Zijn website heet niet voor niks The Science of Deduction: hij beschrijft de wetenschap achter zijn analyses, maar zodra die analyses nodig zijn voor een acuut probleem moet hij toch persoonlijk even langskomen.

Deze oproep geldt natuurlijk ook voor ondernemers die goed zijn in hun vak, maar worstelen met hun marketing. Deel je kennis. En voor al die ‘corporate communicatiemensen’, die het delen van kennis door hun collega’s tegen willen houden, omdat het niet in de huisstijl past. Of omdat ze bang zijn voor het tonen van de menselijkheid van hun collega’s en dan maar bureaus inhuren om het merk ‘menselijker te maken’. Medewerkers die op een persoonlijke manier hun kennis delen vormen de beste ‘menselijke marketing’ (en HR-recruitment). Daar kan een bureau niet tegen op.

En tenslotte natuurlijk een oproep aan al die managers die het eng vinden dat medewerkers hun kennis online delen. Laat los die Sherlocks, laat ze hun Science of Deduction online delen. Er zullen vele interessante cases op ze afkomen, de prijs is (daarbij) onbelangrijk. Goede marketing dus, maar doe het vooral voor hen. Zodra ze beseffen dat ze eigenlijk ‘consulting detective’ zijn, komt misschien ook een kinderdroom uit.

Edwin Vlems
Demand Generation Specialist bij Comaxx

Edwin Vlems is werkzaam bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe collega's. Hij spreekt en schrijft over AI, Demand Generation en Employee Advocacy.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Yannick Veys

    Leuk artikel Edwin! En helemaal eens met wat je zegt.

    2 “maren”: zit het niet een beetje in de aard van het (Hollands) beestje, die bescheidenheid?

    En ik kan me voorstellen dat er veel werknemers zijn die denken: ik blijf liever anoniem / ik wil mijn beeld niet koppelen (om wat voor reden dan ook) aan het bedrijf waarvoor ik werk.

    We zijn hier nu zelf ook mee bezig. En krijgen toch wat terughoudendheid. “Moet ik er wel met mijn hele naam op.” “Phoe, spannend.” “Niks voor mij” etc. etc.

    Desalniettemin vind ik het wel echt iets waar bedrijven meer mee zouden moeten doen. Het maakt het bedrijf veel menselijker.


    13 februari 2017 om 12:08
    Edwin Vlems

    Bedankt Yannick. Je hebt gelijk: in Europa kloppen we niet zo graag op de borst als in de VS, maar dat is dan wel een gemiste kans. Overigens is kennis delen niet hetzelfde als onbescheidenheid natuurlijk.

    En veel werknemers willen inderdaad onder de radar blijven, maar in de toekomst kan dat ze -zeker voor commerciële- problemen opleveren. Want als in 2018 het pro-actief acquireren door de Privacywet erg moeilijk wordt, is de route ‘andersom’ (klanten jou laten benaderen) de meest logische optie. Je baas zei vroeger dat je kennis voor je moest houden (“kennis is macht”), maar in de toekomst zal hij je vragen waarom je je kennis niet deelt: “Gun je ons geen klanten?”.


    13 februari 2017 om 12:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!