Waarom zou je als bedrijf een eigen weblog moeten starten?

Waarom zou je als bedrijf een eigen weblog moeten starten?

Waarom zou je als bedrijf een eigen weblog moeten starten?Naar aanleiding van de column op Emerce afgelopen week, heb ik dit weekend een aantal discussies gevoerd over waarom je als bedrijf eigenlijk een weblog zou moeten starten. Want laten we eerlijk zijn, weblogs zijn toch een soort van gratis homepages van studenten met teveel vrije tijd. Toch?

Nee dus! Het is niet voor niets dat bedrijven als Nike, Amazon en Microsoft (om er maar een paar te noemen) experimenteren met weblogs. Toeval of niet, maar juist de afgelopen weken is er ook in de VS een discussie ontstaan over de toegevoegde waarde van weblogs voor bedrijven. En dan heb ik het niet alleen over het plaatsen van advertenties op veel bezochte weblogs (de meest eenvoudige manier om er direct commerciele waarde mee te genereren), maar veel meer over de rol van weblogs in de dagelijkse werkzaamheden van bedrijven (opbrengsten zijn niet direct zichtbaar maar zijn op langere termijn evident).

De belangrijkste argumenten waarom je als bedrijf een weblog zou kunnen/moeten starten:

1. word de expert;
2. gebruik tbv relatie met klanten;
3. gebruik tbv relatie met media;
4. gebruik tbv interne samenwerking;
5. gebruik tbv kennismanagement;
6. gebruik bij werving nieuw personeel;
7. testen van ideeen;
8. positionering in zoekmachines.

1. Expert
Positioneer jezelf en het bedrijf als kennisleider op het vakgebied waarin je als bedrijf opereert. In mijn geval is dat interactieve marketing maar zo zou je natuurlijk ook een weblog kunnen starten op het gebied van cross-media formats, rich internet applications, search engine marketingduurzaam ondernemen of RFID.

2. Klantrelatie
In een forum waar verkoop niet het primaire doel is, bouw je veel sneller een persoonlijke relatie op met klanten en potentiele klanten. Weblogs bieden immers de mogelijkheid om snel een discussie te starten, tips te delen en feedback te ontvangen. Het zal je dan ook niet verbazen dat een groot aantal bezoekers van dit weblog klanten zijn van Share of Mind, het bedrijf waar ik werkzaam ben.

3. Mediarelatie
Het is de ultieme wens van iedere PR-afdeling om een direct communicatiekanaal te hebben naar de media. Een kanaal waar de media regelmatig langs komt om te kijken of je iets nieuws hebt te melden. Hoe vaak gebeurt het nu dat je een persbericht verstuurt naar de verschillende media om vervolgens te zien dat er niet of nauwelijks iets mee gebeurt?

4. Interne samenwerking
Weblogs zijn uitermate geschikt als platform waar (projekt)medewerkers elkaar op de hoogte kunnen houden zonder dat er tijd en moeite wordt vespild aan het schrijven en versturen van rapporten of nog erger, het zoeken naar de juiste gegevens in de emailbox of netwerk.

5. Kennismanagement
Weblogs werken in twee richtingen. In de eerste plaats bieden weblogs de webloglezer een snelle en eenvoudige manier om informatie te vinden. Dit geldt voor zowel intern als extern kennismanagement. Ten tweede biedt het bijhouden van een weblog de weblogger(s) een soort van training-on-the-job. Het dagelijks bijhouden van dit weblog heeft mij in korte tijd een goed beeld gegeven van de ontwikkelingen op het gebied van interactieve marketing, heeft het geleid tot vele nieuwe contacten en heeft het bijgedragen tot de wijze waarop ik mijn vakliteratuur lees en hierover rapporteer.

6. Personeelswerving
Als je als bedrijf eenmaal hebt gepositioneerd als kennisleider, dan zullen de mensen in het vak (meer) aandacht voor je hebben. Ze zullen je berichten lezen en in voorkomende gevallen hierover discussieren. De kans is groot dat studenten en mensen die in het vak werkzaam zijn, je zullen zien als een aantrekkelijke werkgever (of werknemer). Via dit weblog heb ik, bijvoorbeeld, de afgelopen 1,5 jaar bijna wekelijks contact gehad met studenten die bezig zijn met een scriptie of afstudeeronderzoek.

7. Testomgeving
Een weblog is informeel. Het is een omgeving waar je zonder al te veel risico een proefballon kunt laten opgaan. Webloglezers zullen hier op reageren en de reacties vormen een goede eerste indicatie van de haalbaarheid van je idee. Plaatsen andere weblogs een link naar jou bericht? Wordt het bericht zelfs overgenomen door de erkende media? In dat geval weet je zeker dat er belangstelling voor bestaat en zou het niet onverstandig zijn om het idee verder uit te werken.

8. Positionering in zoekmachines
Het laatste argument heeft weinig te maken met kennis en/of relatiemanagement maar is een gunstig bij-effect van webloggen. Google en andere zoekmachines geven namelijk websites die regelmatig worden geupdate en een groot aantal (inbound) links hebben (beide karakteristieken van een weblog), een hogere ranking. Zo heeft dit weblog inmiddels een pagerank van 5/10 en zijn er ruim 12.000 pagina’s geindexeerd in Google. Dit betekent dat, wanneer je bijvoorbeeld zoekt op vakgerelateerde onderwerpen zoals cross-media marketing, viral marketing of online bereiksonderzoek (om er maar een paar te noemen), dit weblog een positie heeft op de eerste resultaatpagina. Een positie waar veel bedrijven op dit moment een aardig bedrag voor over hebben!

Deze lijst met argumenten is zeker niet compleet maar zou voldoende aanknopingsmogelijkheden moeten bieden voor bedrijven die nadenken over het wel of niet starten van een eigen weblog.

Selectie van bronnen:
http://www.creative-weblogging.com/
http://www.businessblogconsulting.com/
http://bigblogcompany.net/
http://www.corporateblogging.info/


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Mooi overzicht! Ook de bijdrage over businessblogs vind ik zeer de moeite waard.

    Bedankt!

    geplaatst op
  • Heb uw advies ter harte genomen en ben ook een weblog gestart voor ons bedrijf. Het is te vinden op http://www.krollerboomweblog.nl

    Bedankt voor de tips!

    geplaatst op
  • Graag gedaan! Zal binnenkort mijn overzicht van financiele weblogs weer eens updaten.

    geplaatst op
  • He Marco,

    Mooi overzicht, maar ben wel even nieuwsgierig als je het over een bedrijf/bedrijven hebt, over wat voor soort bedrijven je dan het exact hebt.

    Grtz, Jason

    geplaatst op
  • Jason, in principe kunnen dit alle bedrijven zijn alhoewel niet alle argumenten voor ieder type bedrijf even zwaar zullen tellen. Voor (online) retailers zal bijv. het argument om een goede positionering in zoekmachines te krijgen zwaarder tellen dan voor een bureau dat zich wil profileren als een autoriteit op een bepaald onderwerp. Kennismanagement en interne samenwerking (communicatie) zal vooral voor kennisintensieven bedrijven interessant zijn. Etc.

    geplaatst op
  • Helder, maar omdat je Nike, Amazon en Microsoft als voorbeelden noemt, zet je je content in een (amerikaanse en global) corporate context en daar geldt toch een hele andere business dynamiek dan bv bij een Kroller Boom (http://www.krollerboomweblog.nl). En dan laat ik de Nederlandse corporate business cultuur vs Amerikaanse business cultuur nog buiten beschouwing.

    Bv. een kennisintensief bedrijf zoals een Microsoft of IBM zullen een weblog niet als kennismanagement of interne samenwerkingtool gebruiken, maar zullen daar een collaboration suite voor gebruiken, waar content management/bloggen maar een onderdeel van is.

    Of bv. punt 3 Mediarelaties; het is zeker niet de ultieme wens van ieder corporate PR-afdeling om een directe communicatiekanaal naar de media te hebben, want die middelen hebben ze al (dat ze die niet goed inzetten/gebruiken is een tweede). En dat er niks met een persbericht gebeurt (wat voor alle bedrijven geldt) heeft niks met het middel (weblog, persbericht, etc) te maken, maar of het wel of niet nieuwswaardig is (is there a story, etc).

    geplaatst op
  • Hej Marco

    Ik was opzoek naar info over weblogs voor bedrijven en toen kwam ik dit tegen. Mijn vraag, hoe vind jij het bloggen voor je bedrijf? Hoe ervaar je het? Wat doe je met de reacties? Wat voor toegevoegde waarde heeft het bloggen voor jou en je bedrijf veroorzaakt?

    Groet,
    sns

    geplaatst op
  • Duidelijk overzicht, Ook de bijdrage over businessblogs zijn zeker de moeite waard.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.