Waarom doet de telegraaf het met water?

Waarom doet de telegraaf het met water?

Waarom doet de telegraaf het met water?Al een paar weken ben ik stomverbaasd over de campagne-invalshoek die de Telegraaf heeft gekozen. Even de praktische werking helder: ik loop op het strand of op een braderie en vervolgens komt er een dame in een geel Telegraaf pakje naar mijn toe met een flesje water met daarop een Telegraaf-sticker. ‘Het water van ons allemaal, geschonken door de Telegraaf’, zo luidt de campagne-kopregel. Wat probeert de Telegraaf hiermee te bereiken? En wie is er verantwoordelijk voor deze ‘laten-we-weer-eens-iets-aparts-doen’ campagne?

Dagbladen hebben op dit moment grote problemen. Ik heb dit probleem een tijd geleden aangekaart tijdens een interview op Business Nieuws Radio. Dagbladen en tijdschriften hebben op dit moment te maken met een jaarlijkse teruggang in abonnees tussen de 10-30%. Dat zijn dramatische aantallen en daarbij gaat het om miljoenen aan gemiste inkomsten. Ook de adverteerders zien de kranten niet altijd meer staan. Sla maar eens een gemiddelde Telegraaf open en tel het aantal advertenties. Als je dat vergelijkt met 5 jaar geleden, dan zijn de eerste tekenen van verval duidelijk zichtbaar. Het werven en houden van abonnees, het bedenken nieuwe uitgeeftconcepten (met als basis de krant) en het ontwikkelen van nieuwe salesproposities zouden op dit moment tot de kerntaken van deze krant moeten behoren. En dan komt de meest ‘wakkere krant van Nederland’ met een millimeter verslindende water-campagne die natuurlijk wel heel gezellig en lief is, maar in feite niets doet aan de kern van het probleem.

Een verdieping op dit artikel lezen? Lees hier verder.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Hadden de bedenkers van Marktplaats hier niet iets mee te maken?

    geplaatst op
  • Die tussen de 10 en 30 procent abonneeverlies komt mij voor dagbladen zeker niet bekend voor. De oplages dalen en ook de abonnee aantallen, maar zeker voor de dagbladen is de daling in oplage een stuk minder (3,1%) en dat is al lastig genoeg (http://www.cebuco.nl/cms/data/images/16/HOI-vgl-1ekw05vs1ekw04.pdf). De bruto reclame bestedingen stijgen zelfs (zie BBC +9% voor 2003 tov 2004).

    Het is dus wel erg, maar zo erg nu ook weer niet. Ook ik breek mij overigens al weken het hoofd over het doel van deze actie, volgens mij moet die ook nogal wat kosten. En ze adverteren niet voor abonnementen en ook niet om dat water uiteindelijk te verkopen.

    geplaatst op
  • de drup op de gloeiende plaat?

    geplaatst op
  • Is de kern van het probleem niet dat men gewoon heel veel digitale concurrentie heeft en dat het consumentengedrag gewoon veranderd? Men leest gemiddeld minder, wordt goed multimediaal geïnformeerd en neemt het nieuws op andere momenten tot zich. 20 jaar een krant gehad maar de laatste twee jaar laaf ik mij aan internetnieuwsgeving. Daar ben ik niet uniek in. Verder heb ik over de marketingactie niet echt een mening al komt hij wel sympatiek over. De Telegraaf die incentives weggeeft op een leuk moment. Vriendjes worden?

    geplaatst op
  • Bij de Telegraaf proberen ze 'remarkable' te zijn gok ik zo. Net zoals de billboards die tijden lang op Nederlandse stations hebben gehangen met de tekst "Gusty, iedereen praat erover".

    Nu vraagt iedereen zich af wat de Telegraaf met water doet, who cares... mensen zijn verwonderd en praten erover. Het doet me denken aan Kelly van Married with children tegen haar broer Bud: "They may call me a bimbo, but at least they call me"

    geplaatst op
  • Is dit niet gewoon een stunt van Willem van Kooten die op deze manier slim 'zijn' water aan de man weet te brengen.
    De doelstelling van Willem is duidelijk, 'Binnen afzienbare tijd Spa van de troon stoten'.

    geplaatst op
  • Adverteerde Willem van Kooten niet al tijden op 'zijn' Arrow Classic Rock met 'Anloo Water, lekker watertje uit Drenthe'?

    geplaatst op
  • Wat krijg je als je De Telegraaf leest? Zwarte vingers van de inkt. Dan is zo'n flesje water toch handig om je handen te wassen?

    geplaatst op
  • Ik kan er niets aan doen dat ik elke keer aan rioolwater denk als ik de reclameposters van de Telegraaf zie omdat de Telegraaf vaak een rioolkrant genoemd wordt. Proberen ze zo misschien de naam te zuiveren met zuiver water?

    geplaatst op
  • Als ik naar de tekst op het flesje kijk lijkt het een advertentie van H2Olland (The Royal Institute of Dutch Architects BNA). Zie ook:
    http://www.h2olland.nl/

    De Billboards zijn een nieuw advertentiekanaal voor de Telegraaf (net zoals je miniadvertentie zowel op de site als in de krant komt, komt ie nu met een beetje geluk op een billboard)....


    ;-)


    Groeten, Huub

    geplaatst op
  • Paar maanden geleden al eens een keer zo'n flesje gezien: NEAU van www.vandejong.nl : 'Nederland is een van de weinige landen waar je zó uit de kraan kunt drinken. Daar heb je geen gebotteld bron- of mineraalwater voor nodig.
    Daarom is er Neau, gemaakt van 100% kraanwater. Nét zo gezond en verfrissend voor jou, maar béter voor anderen. Neau wordt namelijk tegen bronwaterprijs verkocht. Alle meeropbrengsten komen ten goede aan drinkwaterprojecten van Plan Nederland.'

    Goed gepikt?

    geplaatst op
  • @ Antoinette: de juiste link behorende bij Neau is verassend genoeg... http://www.neau.nl/

    ;-)

    geplaatst op
  • Tja, aan de flesjes hangt een label, met een aantrekkelijke prijsvraag, ik denk dat het een manier is om adressen te vergaren voor marketingdoeleinden, en tegelijkertijd lanceren zij een actie waar, zie boven, heel wat mensen over praten. Best slim van de Telegraaf. Misschien toch maar eens zo'n krantje kopen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.