Waarom voorkeursmerken altijd winnen

25 december 2020, 08:00

Boekrecensie ‘Why winners give it all’ van Ed Stibbe

Met ‘Why winners give it all’ heb je een uiterst praktisch marketingboek in handen. Reclameman/marketeer Ed Stibbe beschrijft in zijn eerste boek op een zeer toegankelijke manier waarom voorkeursmerken altijd winnen en hoe jij dit ook zou kunnen.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en werkzaam bij Nature’s Pride en daar verantwoordelijk voor marketing en communicatie. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.

‘Why winners give it all’ bevat de nodige theorie met daaraan gekoppeld inspirerende voorbeelden van uiteenlopende aard. Het uitgangspunt is telkens merkvoorkeur creëren of behouden. Na de inleiding volgt een hoofdstuk met een gedegen onderbouwing de pijlers van merkenvoorkeur. Dat geeft je een kader om je te verdiepen in de verschillende voorkeuren in de markt.

Destructieve concurrentie

We hebben te maken met groeiende concurrentie die soms uit onverwachte hoeken komt en zeer destructief kan zijn. Met technologisch ontwikkelingen die, wat gisteren nog onmogelijk leek, morgen mogelijk maken. Neem daarbij nog eens de onverwacht veranderende omstandigheden die de zaak volledig op zijn kop kunnen zetten zoals covid-19. Dit alles maakt het uitdagender om een succesvolle groeistrategie te ontwikkelen.

Al deze factoren gebruikt Ed Stibbe in dit boek om uit te leggen hoe je hiermee kunt omgaan om uiteindelijk tot merkvoorkeur te komen. Het boek omvat goede bestaande theorie, geplaatst in de werkelijkheid met voldoende eigentijdse voorbeelden. Het zal je helpen de juiste keuzes te maken.

Eigenlijk is het een heerlijk boek om de zaak weer eens op te frissen en je op nieuwe ideeën te brengen. En ook zeker om je te realiseren in welke tijd we leven. Zoals Ed Stibbe in het nawoord schrijft: “Het werk van de marketeer is nooit af. De wereld is constant in beweging”. En inderdaad, morgen kan het weer anders zijn. Het grootste bewijs daarvan is wel de huidige pandemie. Een mooi bewijs van wat Darwin ooit stelde, namelijk: “Het is niet de sterkste soort die zal overwinnen, noch de meest intelligente, maar degene die zich het beste aanpast aan de veranderende omstandigheden”.

‘Why winners give it all’ is een aanrader voor iedere marketeer. Het zet je aan het denken en je realiseert je weer wat voor boeiend vak marketing is.

Why winners give it all

Auteur: Ed Stibbe

ISBN: 9789089655332

Uitgever: van Duuren management

Druk: 1e druk

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!