Waarom (particulier) leasen de toekomst is

4 juli 2017, 13:35

Dat bedrijven vaker auto’s leasen in plaats van kopen is normaal. Het houdt de initiële investering laag en zorgt voor een overzichtelijk en voorspelbare uitgavenpatroon. Dat particulieren steeds vaker van dezelfde leaseconstructies gebruik maken is sinds enkele jaren een trend. Maar waarom zou je als particulier gaan leasen? Welke voordelen heeft een leaseconstructie? En wat mag je verwachten van de leverancier?

Wat betekent leasen?

Zoals het woordenboek Van Dale omschrijft: huren op lange termijn, m.n. van duurzame bedrijfsmiddelen zoals machines, auto’s. In de volksmond spreken we vaker over het in abonnementsvorm uitgeven van een fysiek product voor een lange, korte of flexibele periode. Hoe vertaald deze betekenis zich dan naar de particuliere markt? En welke verschuiving vindt er plaats op de particuliere markt?

Duurzame apparaten in het huishouden

We hebben tal van duurzame apparaten thuis staan. Over het algemeen worden al deze apparaten dagelijks gebruikt, bijvoorbeeld: de wasmachine, vaatwasser of koelkast. Tot voor kort was het heel normaal dat wij deze apparaten kochten. Iedereen had een spaarpot waar altijd een ‘buffer’ beschikbaar was voor een nieuw apparaat mocht deze onverhoopt kapot gaan. Dat laatste is echter niet meer vanzelfsprekend. De generatie die we tegenwoordig ook wel ‘millennials’ noemen, geeft zijn spaarcenten liever uit aan een wereldreis, stedentrip of een avond vol plezier. Geld uitgeven aan een nieuwe wasmachine? Liever niet, we kunnen wel iets leukers bedenken.

Grote uitgaven zijn taboe

Als we al een spaarrekening hebben, dan proberen we ons geld hier zo kort mogelijk op te laten staan. Voor de rente hoeven we het niet meer te doen en YOLO (You Only Live Once) is ons motto. Dus wat doen we als we toch die nieuwe wasmachine nodig hebben? We leasen hem gewoon.

Leasen is in onze ogen een voordelige oplossing. We krijgen er namelijk gemak voor terug en dat is ons veel waard. De belangrijkste spelregel bij een leaseconstructie is namelijk dat de aanbieder de eigenaar blijft van het apparaat. Dat betekent dat wij als particulieren het apparaat op eigen locatie in bruikleen nemen en hiervoor een vast bedrag per maand betalen. Omdat de aanbieder de eigenaar is, draait hij op voor eventuele reparatiekosten of vervanging van het apparaat. Wij hoeven ons dus niet meer druk te maken om onverwachte kosten en kunnen ons geld aan leukere doeleinde besteden. Zijn we het apparaat om welke reden dan ook zat? Dan kunnen we ons leasecontract op elk gewenst moment ontbinden. Bundles is bijvoorbeeld een bekende speler die inspeelt op deze trend.

Ook veranderingen zichtbaar in de telecom

Particuliere leaseconstructies zijn echter niet alleen interessant voor witgoed. Recent is Go Lemon bijvoorbeeld gestart met het in abonnementsvorm uitgeven (leasen) van een gloednieuwe iPhone 7. Hiermee speelt oprichter Bas van der Putten in op de gewijzigde wetgeving omtrent mobiele abonnementen. Per 1 mei 2017 moeten telecomaanbieders die een mobiele telefoon in combinatie met een telecomabonnement in maandelijkse termijnen ter beschikking stellen, voldoen aan de regels van de Wet op het financieel toezicht (Wft). Concreet betekent dit dat je de telefoon afbetaald tot en met het einde van je contractperiode, oftewel je sluit een lening af. Naast het feit dat we niet graag leningen afsluiten voor zoiets eenvoudigs als een telefoon, worden we ook nog eens geregistreerd bij het BKR (Bureau Krediet Registratie). Deze registratie kan weer (negatief) effect hebben op het kopen van een huis. Het effect op deze wijziging zie je direct terug bij telecomproviders: SIM-only abonnementen zijn nog nooit zo populair geweest. Ook refurbished aanbieders zoals Leapp, Forza en Swoop zitten enorm in de lift dankzij deze wetswijziging

Feit is dat we niet zonder telefoon kunnen. “In 2016 zijn er 1 miljoen iPhones verkocht. 46% van de mensen die een mobiel abonnement aanschaft doet dat in combinatie met een telefoon. Deze doelgroep heeft behoefte aan een alternatief.” Aldus Bas.

Bas ziet echter meer kansen in zijn business model: “Door een iPhone 7 twaalf (12) maanden te leasen heb je laagdrempelig toegang tot de nieuwste technologie van Apple. Daarnaast released Apple ongeveer elk jaar een nieuw model. Dankzij onze leaseconstructie kun je je huidige iPhone eenvoudig upgraden naar een nieuwe.”

Een telefoon leasen, dat bestond toch al?

Telecomproviders hebben in 2014 eerder een leaseconstructie geïntroduceerd. Je kon – weliswaar in combinatie met een abonnement – een toestel naar keuze leasen voor een x-bedrag per maand. Het business model is gefaald. Waarom?

Destijds had je twee (2) smaken, namelijk:

  • Leasen voor een x-bedrag per maand inclusief verzekering en reparatie
  • Een ‘gratis’ toestel ontvangen in combinatie met een telecom abonnement

Gratis bestaat niet. Waardoor er nu per 1 mei 2017 twee (2) andere opties zijn ontstaan:

  • Leasen voor een x-bedrag per maand inclusief verzekering en reparatie
  • Een toestel afbetalen in combinatie met een telecom abonnement en een BKR-registratie

Tijden zijn veranderd. De consument heeft behoefte aan gemak. Bezit is niet meer belangrijk, gebruik van of toegang tot voert de boventoon in onze behoeften. Een leaseconstructie voorziet in deze behoefte.

De risico’s aan leaseconstructies

Laten we eerlijk wezen, als een apparaat goed blijft werken is de particulier altijd duurder uit met een leaseconstructie. Echter kun je een defect pas ontdekken als het zich voordoet en zijn deze niet te voorspellen. Als je voor een leaseconstructie kiest vanuit particulier oogpunt, kies je voor gemak, het laag houden van de initiële investering en voorkomen van onverwachte kosten.

De risico’s vanuit een aanbieder zijn groter. Zo dien je kapitaal te hebben om de apparaten te financieren. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om eenmalige opstartkosten in rekening te brengen om het financieel risico te beperken. Zorg er daarnaast voor dat je samenwerkingen hebt met verzekeringen en monteurs, om jouw klanten altijd goed te kunnen bedienen.

Tot slot dient je betaalproces goed in elkaar te zitten. De meest voorkomende betaalmethode bij leaseconstructies is automatische incasso (SEPA). Draag dus zorg voor een geldige (online) incassomachtiging. Wordt er toch gestorneerd? Zorg er dan voor dat jouw klant tijdig geïnformeerd wordt en er direct actie ondernomen wordt wanneer een betaling uitblijft. Een goed debiteurenproces bepaald mede jouw succes en rendement.

Is leasen nu echt de toekomst?

Ja, we zien aan alle huidige aanbieders dat de particulier behoefte heeft aan leaseconstructies. De één heeft behoefte aan een wasmachine, de ander aan een auto en weer een ander aan een nieuwe telefoon. We bepalen zelf welke apparaten we willen leasen en waarom. Maar één ding hebben alle leaseconstructies gemeen: we krijgen een nieuw apparaat voor een lage investering en een hoop (kop)zorgen minder.

Jessica Risch
Founder & CEO bij Woosa B.V.

Jessica Risch is sinds 2017 gestart als ondernemer in de e-commerce en heeft inmiddels 7+ jaar ervaring met business modellen gericht op Subscription Commerce. Jessica is een echte voorvechter van e-commerce in combinatie met abonnementsmodellen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!