Dit is waarom hosting zo belangrijk is voor je SEO

Dit is waarom hosting zo belangrijk is voor je SEO

Hoewel hosting misschien niet het eerste is waar je aan denkt als je bezig gaat met het optimaliseren van je website voor Google, is het toch een niet te onderschatten element. Hosting is geen directe rankingfactor, laat ik daar duidelijk over zijn. Toch is webhosting wel het fundament van je website en hiermee raakt het ook vele facetten van zoekmachineoptimalisatie (SEO). In dit artikel leg ik je uit waarom hosting belangrijk is voor je SEO en waar je op moet letten bij het kiezen van de juiste webhosting.

1. Een stabiele website

Laat ik aftrappen met misschien wel de belangrijkste reden. Goede kwalitatieve en betrouwbare hosting zorgt namelijk voor een stabiele website. Dit is wat jij wilt, dit is wat je bezoekers willen en dus ook wat zoekmachines zoals Google graag willen.

Veel webhosters beloven tegenwoorden een uptime-garantie van +99 procent. Dit klinkt hoog en dat is het in principe ook, maar op jaarbasis zijn dit toch enkele dagen dat je website er in totaal uit kan liggen. Bij voorkeur zoek je dus een webhost die 99,9 procent uptime garandeert.

Bij voorkeur zoek je een webhost die 99,9 procent uptime garandeert

Naast het feit dat downtime voor je website natuurlijk erg vervelend is, kan dit voor Google, als dit te vaak gebeurt, ook een negatief signaal zijn. Tip: check real-time de uptime van je website via een tool als Statuscake.

Pro-actief monitoren

Zelfs grote websites liggen er weleens uit. Ook jouw website zal, als dit nog niet gebeurd is, soms uit de lucht zijn. Hoe snel je website vervolgens weer online is, hangt vaak af van de snelheid van je webhoster. Is deze pro-actief je website aan het monitoren? Hoe kun je ze het snelst bereiken? Veel webhosters hebben een klantenservice die je niet eens direct telefonisch kunt benaderen. Niet ideaal als je website eruit ligt en je deze zo snel mogelijk weer in de lucht wilt krijgen.

Bij regulier websitebezoek voldoet vaak de standaard hosting wel. Waar goede webhosters zich echter vaak onderscheiden is wanneer er zogenaamde piekbelastingen zijn op de server. Websites of webshops hebben over het algemeen geen steady bezoekersaantallen.

Websites of webshops hebben over het algemeen geen steady bezoekersaantallen

Dit wil zeggen dat er soms pieken in het verkeer naar de website te zien zijn. Deze pieken ontstaan bijvoorbeeld als je er een nieuwsbrief uit stuurt met een mooie kortingsactie. Dit zorgt voor een flinke piek qua aantal gelijktijdige websitebezoekers. Een piek die veel standaard webhostingpakketten niet goed weten af te handelen. Zul je net zien: heb je een fantastische aanbieding naar een paar duizend nieuwsbriefabonnees verstuurd, ligt je website eruit of is die enorm traag. Daar gaat je mooie actie met bijbehorende inkomsten...

Black Friday

Een ander goed voorbeeld van piekbelastingen zijn speciale momenten in het jaar. Denk aan Black Friday. Webshops steken duizenden euro’s in marketingbudget, snijden in hun marges en doen er alles aan om zoveel mogelijk bezoekers naar hun webshop te trekken. Je snapt het al… Zoveel gelijktijdige bezoekers hebben webshops nog nooit gehad, de webhosting is hier niet op ingericht en dus wordt de website enorm traag of ligt er in het ergste geval uit. Nieuwe bezoekers keren over het algemeen niet meer terug naar je website en in het ergste geval komen ze bij de concurrent uit.

2. Performance boost voor je website

Als ik het hier over performance heb, dan bedoel ik met name de snelheid van je website. Site speed is namelijk een belangrijke factor voor de performance van je website.

Google heeft site speed als officiële ranking factor toegevoegd aan het zoekalgoritme, niet alleen voor desktop searches, maar ook voor mobiel. Uit een recent onderzoek van Sparktoro onder 1.500 SEO-specialisten bleek ‘site speed’ op een twaalfde plek te staan als meest bepalende ranking factoren in Google in 2019.

Oke, snelheid is dus belangrijk. Maar wat heeft hosting daar mee van doen? Hosting heeft direct invloed op de snelheid van je website. Natuurlijk zijn er nog veel meer factoren van invloed, maar webhosting is toch wel een hele belangrijke. Allereerst heb je verschillende soorten webhosting. Bekende varianten zijn shared hosting, dedicated hosting en VPS hosting.

Oke, snelheid is dus belangrijk. Maar wat heeft hosting daar mee van doen?

Shared hosting

Veel kleinere websites zitten tegenwoordig op shared hosting. Het voordeel hiervan is dat dit heel goedkoop is. En laten we eerlijk zijn: veel mensen kiezen uiteindelijk voor de goedkoopste oplossing.

Maar goedkoop is bij sommige webhosters (zeker niet bij allemaal) soms ook duurkoop. Bij shared hosting betaal je inderdaad relatief weinig geld voor je webhosting, maar je ‘huurt’ dan ook een klein stukje hosting met veel anderen van dezelfde server.

Dit betekent dat je alle resources deelt en deels afhankelijk bent van je buren. Piekbelastingen op andere websites op dezelfde server hebben direct invloed op de snelheid van jouw website. Niet ideaal dus…

Dedicated hosting

Bij dedicated hosting heb je een eigen server tot je beschikking. Je bent de enige die gebruikmaakt van alle resources en hebt voor mogelijkheden om alles naar eigen wens en inzicht te configureren. Het nadeel hiervan is echter dat dit relatief veel geld kost en technische kennis vereist is.

VPS hosting

Een andere optie is VPS hosting. VPS hosting creëert een virtuele omgeving die een Dedicated Server imiteert, maar doet dit wel binnen een gedeelde hostingomgeving. Het voordeel van VPS hosting is dat je gebruik kan maken van de resources van andere websites, als deze niet gebruikt worden. Zo heb je de flexibiliteit van een dedicated hosting oplossing met de principes van shared hosting.

Dus wat moet je kiezen?

Heb je een statische website waar zoekmachine-optimalisatie bijvoorbeeld niet heel erg belangrijk is, dan kan je prima af met shared hosting. Heb je een dynamische website, die groeiende is en ben je bezig met het opzetten en opschalen van een (online) business, dan is VPS hosting een goede oplossing voor je. Met dedicated hosting krijg je zo goed als het beste wat hosting te bieden heeft. Verwacht je dus veel bezoekers met grote piekbelastingen en wil je dat je website soepel blijft laden? Dan moet je absoluut kiezen voor dedicated hosting.

Time-to-first-byte

Time-To-First-Byte (TTFB) is een metric die meet wat de reactietijd is van het HTTP-verzoek tot aan de eerste byte die ontvangen wordt vanaf de webserver. Hoe lager de TTF, hoe beter dit is.

Een lagere TTFB behaal je door bijvoorbeeld gebruik te maken van caching, een goede snelle DNS-provider en kwalitatieve hosting.

Gebruikt Google TTFB als een rankingfactor voor hun zoekresultaten?  Nee dat niet, zo blijkt ook uit een tweet van John Mueller (Webmaster Trends Analyst van Google):

Maar goed, we weten dat snelheid wél een rankingfactor is. TTFB kan hier een onderdeel van zijn, maar als losse metric gebruikt Google dit dus niet als een rankingfactor.

Een goede reden waarom TTFB geen directe rankingfactor voor Google is, is omdat TTFB sterk afhankelijk is van de latency (vertraging van de connectie).

Goede hosting verhoogt de kans op een betere TTFB. En een goede TTFB hoeft nog geen snelle website te betekenen, maar een slechte TTFB staat haast garant voor een trage website.

Betere performance is ook een betere UX

Een betere performance van je website zorgt uiteindelijk ook voor een betere gebruikerservaring van de bezoekers op je website. Dit was voor Google namelijk ook de reden om snelheid toe te voegen als rankingfactor voor het zoekalgoritme.

Volgens Kissmetrics verlaat 40 procent van de consumenten een website die meer dan drie seconden nodig heeft om te laden.

Een vertraging van één seconde kan leiden tot een vermindering van 7 procent in conversies

Ze ontdekten ook dat een vertraging van één seconde kan leiden tot een vermindering van 7 procent in conversies. Bij een webwinkel die 15.000 euro per dag omzet, is dit toch een slordige 383.250 euro aan verloren omzet in een heel jaar.

Daarnaast zorgt een snelle website ervoor dat bezoekers het prettiger vinden om door je website heen te navigeren. De time-on-site wordt hierdoor een stuk hoger. Net zoals Dwell Time is dit voor Google niet direct een ranking factor. Wat wel zeker is, is dat Google zo relevant mogelijke resultaten wilt tonen aan ‘searchers’. En time-on-page, is dat toch sowieso geen negatief signaal. Eerder een positief signaal…

Waar moet je op letten bij het kiezen?

Het mag inmiddels duidelijk zijn dat webhosting een niet te onderschatten element is voor je SEO-game. Als je het hele artikel hebt gelezen weet je misschien al wel waar je op moet letten bij het kiezen van de juiste hosting.

Vooropgesteld: er is geen ideale standaard hosting-oplossing. Veel hangt af van je wensen, eisen en het beschikbare budget.

Hoeveel bezoekers verwacht je?

Dit is een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen als je op zoek gaat. Wanneer je dit weet kun je voor je zelf bepalen of bijvoorbeeld shared hosting, dedicated hosting of VPS hosting de beste oplossing voor je is.

Welk serviceniveau?

Over het algemeen kun je stellen: hoe goedkoper de hosting, des te minder mag je verwachten van de beschikbare support. Voor mij is een goede (en vooral snelle) service van essentieel belang als je een succesvolle website of webshop hebt. Lang downtime, losse verzoeken of andere urgente zaken: die wil je meteen afgehandeld zien worden.

Bepaal je budget

Ieder hostingpakket bij iedere hosting provider komt met een andere prijsklasse. Hoe meer je wordt ontzorgd, hoe meer en betere support je wilt, hoe sneller de hardware van je server moet zijn, hoe meer je uiteindelijk gaat betalen.

Dit is niet erg en geheel logisch. Maar zorg ervoor dat je geen hosting neemt die overkill is en bespaar tegelijkertijd ook absoluut niet op je hosting.

We weten inmiddels wat voor een nadelige gevolgen hosting heeft als je het verkeerde pakket hebt, je website een stuk trager is en je weinig tot geen support hebt.

Kortom: onderschat het belang van goede hosting voor je SEO niet. Wat mij betreft is dit het fundament van je website en je SEO-game. En ook nog eens een element waarop jij direct invloed kunt uitoefenen.

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.