Waarom elke zelfstandig professional een corporate story moet hebben

22 november 2012, 10:29

Mensen zijn van nature liefhebbers van verhalen. We vertellen ze graag en luisteren ernaar. Verhalen geven betekenis aan abstracte zaken, worden beter onthouden en spreken mensen aan. Binnen het bedrijfsleven krijgen verhalen steeds meer aandacht. Deze trend heet corporate storytelling. Het is een nieuwe combinatie van het eeuwenoude verhalen vertellen en je bedrijfsfilosofie presenteren. Zoals de naam het eigenlijk al zegt: dat gaat verpakt in een 'echt verhaaltje'. Onlangs verdiepte ik me in corporate storytelling. Ik kwam erachter dat met name grote organisaties een corporate story hebben, en dat het inzetten daarvan in de praktijk regelmatig succesvol is. Dat inspireerde me, maar riep ook vragen op. In Nederland werken er steeds meer mensen voor zichzelf. Zouden zelfstandig professionals ook baat hebben bij een corporate story, vroeg ik me af. En ja, dat bleek het geval.

Deze gastblogpost is geschreven door Lisa Smith, werkzaam bij Brand! communicatie. Daarnaast studeert ze af als tekstschrijver aan de Universiteit van Amsterdam.

Waarom een corporate story?

Ten eerste, een corporate story helpt je omgeving zich identificeren met wat jij doet. Ook al weet je zelf wie je bent, dit is voor de buitenwereld niet altijd even duidelijk. Freelancers werken veel in opdracht van grotere organisaties of ze werken samen met andere zelfstandigen. Des te belangrijker dus om een helder verhaal te hebben wanneer je aan samenwerking begint. Hoe vertel jij bijvoorbeeld wat je doet in je 'elevator pitch'?

Ten tweede, een corporate story positioneert een onderneming ten opzichte van anderen. Dus ook voor zelfstandigen met andere zelfstandigen. Het verhaal vertelt waar je vandaan komt, wie je bent, en waar je naar streeft. Juist wanneer je voor jezelf werkt moet je je kunnen onderscheiden op de markt. In de periode van 2002 tot 2011 nam het totale aantal zelfstandigen onder de 65 jaar toe van 867 duizend naar 1,1 miljoen personen. Meer zelfstandigen betekent dus ook meer concurrentie. Daarom moet jouw dienst – jouw verhaal – eruit springen. Een goede corporate story is bij uitstek de manier om dit te bereiken.

Ten derde, corporate stories kunnen een veranderingsproces ondersteunen. Met je verhaal kun je communiceren hoe je in de loop der jaren bent gegroeid. Het biedt ook ruimte om te vertellen waar je nog verder naartoe wilt groeien. Waar je vroeger alleen nog maar de communicatie uitvoerde, stel je nu de gehele strategie op. Je hebt een eigen team onder je die tegenwoordig de communicatie voor jou uitvoert. Met je corporate story maak je van jouw professionele ontwikkeling een logisch vervolg.

Kortom, vele multinationals kwamen al goed voor het voetlicht met een corporate story. Het is nu aan de zelfstandig professionals om zichzelf te presenteren met een aansprekend verhaal. Je kunt helder en duidelijk communiceren wat je doet en waar je kwaliteiten liggen. Maar hoe stel je een eigen verhaal op? Lees hier verder hoe je dat aanpakt.

Hoe schrijf ik mijn corporate story?

Een corporate story schrijven bestaat uit twee onderdelen: het wat en het hoe van je verhaal.

Het wat van je verhaal

Verzamel alle informatie die je in verhaal wilt hebben. Laat jezelf hiervoor interviewen. Denk bijvoorbeeld aan deze vragen:

  • Waar sta en ga je voor?

  • Wat was je eerste kennismaking met het vak?

  • Wat zijn mijlpalen geweest en wat waren zware periodes?

  • Hoe reageerde je omgeving toen je besloot voor jezelf te gaan werken?

  • Hoe wil je graag gezien worden door je omgeving?

Het wat is pas compleet wanneer je de visie van anderen erbij betrekt. Interview daarom personen die jou zakelijk goed kennen.

Het hoe van je verhaal

Als je alle informatie hebt, is het tijd voor zaken als opbouw, structuur en stijl. Vooraf stel je vast of je in het heden of het verleden schrijft, vanuit welk perspectief en wat de toonzetting wordt. Met behulp van de narratologie, de leer van verhalen, ga je echt aan de slag. Zo maak je van een standaard bedrijfsprofiel een echt verhaal dat leeft.

Hoe schrijf ik verhalend?

Verhalen gaan over helden. Wijs dus een centraal figuur aan. Als zelfstandig professional ligt het voor de hand jezelf als hoofdpersoon te nemen, maar je kunt ook een fictief persoon inzetten. Het maakt niet uit wie de hoofdpersoon wordt, zolang hij maar een doel nastreeft. Wanneer je dit lastig vindt, bedenk dan wat destijds je motivatie was om voor jezelf te beginnen. Voor wie verricht je je werk? Wie profiteert van jouw inzet en diensten? Deze groep vormt de begunstigers en zijn onmisbaar in een verhaal.

Maar een verhaal naar de werkelijkheid, bestaat niet alleen uit rozengeur en maneschijn. Er zijn ook tegenslagen die je doel in de weg staan. Deze obstakels moet je overwinnen. En hoe je dat doet, is ook een onderdeel van je verhaal. Je deelt misschien liever niet wat er in het verleden moeizaam is verlopen, maar dit creëert wel betrokkenheid vanuit je omgeving. Je toont je menselijk kant, die soms voor moeilijke keuzes heeft gestaan.

Hoe vertel ik mijn verhaal?

Het schrijven van je verhaal is nog maar het begin. Het verhaal moet ook effectief worden. En daar is pas sprake van als het verhaal wordt doorverteld. Of dat gebeurt, hangt af van de manier waarop je het zelf vertelt.

  • Vertel een compleet verhaal met een begin, een middenstuk en een eind. Je begin is het moment van oprichten, en het eind is wat je hebt bereikt. Het middenstuk bestaat uit de weg daar naartoe, met alle ups en downs.

  • Vertel je verhaal consequent. Of het nu in een zakelijk rapport is, een subsidieaanvraag, tijdens een kennismakingsgesprek, je webteksten of op social media. Met een persoonlijk en origineel verhaal zullen ze je niet snel meer vergeten.

  • Wijs ambassadeurs aan die jou helpen je verhaal te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan partners in een gerelateerd werkveld of opdrachtgevers die jou al lang kennen. Wanneer mensen hun eigen draai aan een verhaal kunnen geven is de kans groter dan ze het doorvertellen, laat hier dus ruimte voor over in je corporate story.

  • Vertel vanuit het perspectief van de luisteraar. Het is altijd beter te schrijven vanuit de ontvanger zodat het verhaal duidelijk is.

Credits afbeelding: Andi Licious (CC)

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Ton Jasperse

    Beste Lisa,

    Je schrijft in je interessante verhaal dat je onderzocht hebt of een corporate story nuttig is voor zelfstandige professionals en “En ja, dat bleek het geval” maar waaruit blijkt nu dat dit nuttig/nodig is?


    22 november 2012 om 12:57
    Bas Meijerink

    Mag ik een onderdeeltje toevoegen?

    Een goede CS begint met Waarom. Dat is namelijk wat je onderscheidend en uniek maakt. Pas dan hebben de Wat en Hoe betekenis. Of, in het geval van het verhaal van de Held, begin met de oproep tot avontuur.


    22 november 2012 om 13:03
    Richard Koopman

    Volgens mij dwalen we hier in papagaaien land. Als zelfstandige ‘moet’ je pitchen, dan gaan ‘branden’, vervolgens gaan ‘storytellen’ .. Dit wordt nog ondersteund door een reactie dat we vooral de ‘why’ vraag centraal moeten stellen ( goh..nog een Sinekje erdoor). Teveel youtube.

    Uiteindelijk zijn een paar dingen echt belangrijk:

    a. versta je je vak

    b. ben je echt interessant voor andere partijen (zie a)

    c. zit de markt een beetje mee.

    De rest is onzin en is gebaseerd op ‘hoop op betere morgen’.

    Als zelfstandige heb je geen ‘corporate story’ te vertellen, tenzij je echt een orgineel en onderscheidend idee en aanpak hebt en een opiniemaker bent..(en je interessant bent voor partijen). Dan heb je echt iets.

    Voor de rest van zzpers is het aansluiten in de rij – met of zonder ‘story’.

    Dit verhaal is gebaseerd op het psychologische fenomeen dat we denken beter te zijn dan dat we werkelijk zijn. Wise-up!


    26 november 2012 om 07:23
    Peter Mader

    Goed verhaal! Maar hoe breng je als zelfstandig professional je corporate story? Ik maak videofilms, dus ik zou voor video kiezen. Gelukkig ik niet alleen. De trend is dat video meer en meer online gebruikt gaat worden. Mensen overtuigen mensen. Een gezicht werkt beter dan een logo. Ben benieuwd hoe andere hierover denken.


    6 juni 2014 om 08:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!