Waarom community members zich engagen (de intro)

Waarom community members zich engagen (de intro)
, Clockwork

De kerntaak van communitymanagers is om engagement onder de communityleden te creëren. Tegelijkertijd zien communitymanagers dit ook als hun nummer-1 obstakel. Tijdens mijn scriptieonderzoek zoek ik uit waarom leden van een community engagen. Hierdoor weten communitymanagers op welke elementen ze zich het beste kunnen richten om de engagement te verhogen.

Communities

Het is inmiddels tot professionals doorgedrongen dat het internet niet alleen gebruikt kan worden als een handig reclameluik met lage kosten. Het echte goud zit in de mensen die het internet gebruiken en de sociale netwerken die ze vormen.

Een sociaal netwerk in zijn ultieme en tastbare vorm is een community. Communities leven voort op de engagement van hun members. Uit onderzoek van Moran en Gossieaux* (2010) blijkt dat communitymanagers het genereren van engagement onder hun community members als grootste obstakel zien. Dit onderzoek gaat communitymanagers helpen om engagement binnen hun community te begrijpen en aan te sturen.

De redenen waarom communityleden engagen

Academici hebben waslijsten vol met engagement-antecedenten onderzocht en wetenschappelijk aangetoond. Ik heb de populairste antecedenten eruit gepikt en in één onderzoek gestopt. Hierdoor weten we na afloop van het onderzoek welke antecedenten het belangrijkste zijn voor engagement en welke niet. De antecedenten zijn in de volgende drie groepen verdeeld.

1 Het sociaal kapitaal van de community

Er zitten vele sociale waarden in het netwerk van een community. Deze sociale waarden worden 'sociaal kapitaal' genoemd. Sociaal kapitaal staat voor een verzameling van waarden en middelen die verstopt zitten in het netwerk van relaties.

2 Het karakter van de community member

Elk persoon is anders. Karakteristieken worden vaak gebruikt in de psychologie om verschillen tussen personen meetbaar te maken en om te testen of de karakteristieken invloed hebben op het gedrag van een persoon.

3 De motivatie van de community member

Communityleden ontvangen persoonlijke beloningen voor hun engagement met communities. Wij mensen zijn rationele wezens en worden getriggerd door persoonlijke beloningen.

Help mee aan het onderzoek

Momenteel voer ik het onderzoek uit binnen de Marketingfacts community en heb ik jou nodig als respondent! Heb jij 5 minuutjes over voor het onderzoek en ben jij benieuwd naar de resultaten van het onderzoek? Klik dan hier voor de enquête.

Ik heb nog 33 respondenten nodig! De resultaten van het onderzoek plaats ik in een nieuwe blogpost.

Bron

* Moran, E., Gossieaux, F., Marketing in a Hyper-Social World- The Tribalization of Business Study and Characteristics of Successful Online Communities. Journal of Advertising Research. (2010) Volume 50. Issue 3. Pages 232-239.


Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Gaat de goede kant op! 10 mensen hebben de enquête al ingevuld. Bedankt! Ik heb er nog 23 helden nodig :)

    geplaatst op
  • Benieuwd naar het vervolg!
    Als taalpurist, wel even de vraag om de de t achter 'invloed' onder kopje 2 weg te halen :-)

    geplaatst op
  • @Trudy: dank voor de pointer, aangepast!

    geplaatst op
  • Bedankt Trudy en Bram voor de correctie en interesse! Resultaten volgen snel :)

    geplaatst op
  • Ingevuld! Interessant onderzoek heb je. Zojuist heb ik net een literatuuronderzoek afgerond met betrekking tot de invloed van de (big five) persoonlijkheidskenmerken op het gebruik van sociale netwerk sites. Is dit wat jij ook bedoelt met de karakteristieken van communityleden?

    Hoe zie jij in het algemeen de praktische implicaties van de verhouding tussen persoonlijke kenmerken en hun gedrag op communities? Het is namelijk interessant om te weten hoe verschillende persoonlijkheden zich gedragen op het web, alleen je weet van een communitymember niet welke persoonlijkheid deze heeft. Het lijkt mij in de praktijk dus moeilijk om hierop in te spelen.

    geplaatst op
  • @ Jurrie11: Bedankt voor het invullen en leuk dat je ook bezig bent met een soortgelijk onderzoek! Ik maak inderdaad ook gebruik van de big five. :)

    De persoonlijkheidskenmerken van een communitymember zijn inderdaad vooraf niet bekend. Wel leer je meer over het perspectief van de communitymember en hoe ze vannuit dit perspectief handelen. Om een voorbeeld te geven van een aanbeveling die je kan maken:

    Voorbeeld aanbeveling:
    De dienst aanpassen op basis van persoonlijkheden om zo engagement te verhogen.

    Persoonlijkheid 1 --> Blogt meer
    Persoonlijkheid 2 --> Leest meer

    Voorbeeld handeling:
    - bloggen meer toegankelijk maken voor persoonlijkheid 1.
    - Lezen meer toegankelijk maken voor persoonlijkheid 2.

    (In het echt zal de aanbeveling afhangen van meerdere factoren en gecompliceerder zijn. Dit is meer een voorbeeld dus.)

    Daarnaast is het ook goed om als community de communitymember beter te leren kennen. Persoonlijkheden zeggen vrij veel over een persoon. Dit is dus weer een klein puzzelstukje van het grotere geheel.

    Ik ben benieuwd naar de resultaten van jouw onderzoek! Kan je mij een inmail sturen via Linkedin als je klaar bent?

    geplaatst op
  • Hi Vincent,

    Interessant onderzoek.

    Ik zal allereerst eerlijk bekennen dat ik als pure IT-er, mij nog niet zo lang begeef in dit domein.

    Echter, het belang van Marketing wordt steeds meer onderstreept tijdens het nemen van strategische IT beslissingen, 1 van de redenen waarom ik mij recentelijk aanzienlijk meer ben gaan orienteren in jullie vakgebied. Een andere beduidende reden is dat er een bepaalde persoonlijke interesse in mij leeft.

    Terug naar jou artikel : herkenbaar. Binnen het bedrijf waar ik werkzaam ben, is de engagement van onze community members laag, en zakt dieper.

    En als ik zo vrij mag zijn om mijn visie als leek te delen; Mijn eerste gedachte is dat de oorzaak niet zozeer ligt aan de verscheidendheid van de karakters van de leden zelf (groep 2). Subjectief gezien, denk ik dat juist de diversiteit in de communities (en het gevoel van betrokkenheid) een grote mate van invloed heeft op het gedrag van haar members. Refererend aan Jurri11 zijn reactie, ik denk juist dat het interessant is om te weten hoe en waarom persoonlijkheden zich (anders) gedragen binnen verschillende communities. Deze argumenten zou men dan kunnen inzetten bij het verhogen van Engament.

    Verder geloof ik dat Groep 3 hoog scoort, persoonlijke beloning in de vorm van waardering en aandacht, twee elementen die tevens vallen onder het Sociaal Kapitaal in Groep 1.

    Nogmaals hier spreekt een leek, en ben zeer benieuwd naar de uitkomst van je onderzoek.

    Ik moet toegeven dat ik, vanwege het feit dat ik een "newbie" ben, niet je enquete heb ingevuld, ik vond dat niet helemaal fair.

    Gr,

    Brian Metekohy

    geplaatst op
  • @Brain Metekohy: Dank voor je interesse, visie en aanvulling!

    Ik ben ook benieuwd welke groepen en antecedenten eruit gaan springen en of je verwachtingen juist zijn. :)

    Bij de resultaten zal ik de antecedenten toelichten die ik heb meegenomen in het onderzoek. In deze blogpost heb ik alleen de onderwerpen kort toegelicht, zodat ik de resultaten van het onderzoek niet beïnvloeden.

    Hopelijk kun je de resultaten en informatie van de volgende blogpost gebruiken om de engagement te verhogen binnen jouw community.

    geplaatst op
  • @trudy @Jurrie11 @Brain Metekohy

    Het heeft even geduurt maar de resultaten zijn binnen!

    De resultaten van het onderzoek kan je lezen in de volgende blogpost:

    http://www.marketingfacts.nl/berichten/waarom-community-members-zich-engagen-de-resultaten?sqr=engagement&

    Het complete verslag is te vinden in de kennisbank:

    http://www.marketingfacts.nl/research/detail/how-to-get-community-members-to-engage-more

    geplaatst op
  • 'geduurd'

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.