‘Vrouwen vertegenwoordigen meer dan de helft van CMO’s’

In totaal was slechts 15% van de CMO's in 2021 afkomstig uit een traditioneel ondervertegenwoordigde raciale of etnische groep; een bescheiden stijging ten opzichte van 13% in 2020.

27 juli 2022, 11:00 1856 x gelezen

Oké. In de VS. In de onderzoekspopulatie van een grote recruiter daar. Maar voor het eerst sinds hun studie begon met het volgen van gender- en etnische diversiteit zijn er meer vrouwen dan mannen in de CMO-rol: 51% van de CMO’s in de top 100-adverteerders van het advertentietijdperk 2021 was vrouw. Deze mijlpaal is vooral het resultaat van een forse stijging van het percentage nieuw aangestelde CMO’s; 71% van de eerstejaars CMO’s in 2021 waren vrouwen, tegenover 52% in 2020.

Op zich een goed en stevig onderzoek trouwens, hier vind je het hele artikel van SpencerStuart waar we dit uitpulkten. In lijn met vorig jaar blijft de etnische en raciale diversiteit achter. In totaal was slechts 15% van de CMO’s in 2021 afkomstig uit een traditioneel ondervertegenwoordigde raciale of etnische groep, een bescheiden stijging ten opzichte van 13% in 2020. Dat wordt door de onderzoekers als verrassend aangemerkt gezien de toegenomen vraag van hun klanten naar leiders met verschillende achtergronden en ‘hun toewijding om echte vooruitgang te  boeken op dit gebied’. Het goede nieuws is wel dat de eerstejaarsklasse iets diverser is, met 18% van de inkomende CMO’s in 2021 afkomstig uit een ondervertegenwoordigde raciale of etnische groep, vergeleken met 11% in 2020.

Meer bedrijven kijken buiten hun organisatie naar CMO’s

Ook opvallend, maar bepaald geen nieuw geluid is dat de gemiddelde doorlooptijd van een CMO-dienstverband intussen minder dan de helft zo lang duurt als dat van een CEO. Schreven we vorig jaar al over. Wel nieuw is het fenomeen dat steeds meer CMO’s worden aangetrokken van buiten het eigen bedrijf. De onderzoekers zagen een piek in het aantal externe aanwervingen in vergelijking met interne promotie in 2021. Externe aanwerving is vaak een teken dat CEO’s op zoek zijn naar fris en innovatief denken van hun marketingteams, omdat de ‘oude manier van werke’” niet genoeg meer is. Het aantal externe medewerkers is in 2021 gestegen van 37% naar 45% in 2021. Zelfs wanneer organisaties voor het eerst CMO’s inhuurden, waren ze eerder geneigd om extern te zoeken.

Sommige bedrijven zochten extern naar talent om de diversiteit van hun team op te bouwen.

Van de eerste CMO’s werd 30% extern aangenomen, bijna het dubbele van de 16% in 2020. Andere organisaties keken naar extern talent om hun capaciteiten rond creatief, merk, product, media, acquisities, de customer journey, klantervaring, marketingtechnologie, CRM en e-commerce. Sommige bedrijven zochten extern naar talent om de diversiteit van hun team op te bouwen.

Vijfenvijftig procent van de CMO’s werd van binnenuit gepromoot, wat een daling is van 63% in 2020 en 64% in 2019.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De redactie van Marketingfacts bestaat uit Luuk Ros & Matthijs van den Broek. Alle postings op de site worden door ons beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!