Voorkeur voor print is afhankelijk van leeftijd

17 april 2005, 16:20

Print is over tien jaar misschien wel verdwenen. Die voorspelling doet de chief executive officer (ceo) van International Data Group (IDG). IDG is het leidende onderzoeksinstituut voor de wereldwijde ICT-industrie. Tot de uitgeverstak van IDG behoren onder meer ComputerWorld, InfoWorld, en MacWorld. Zo`n 1,4 miljard mensen maken gebruik van de informatie van IDG. Patrick McGovern, ceo van IDG, is positief gestemd. De mediabusiness groeit in West-Europa met 5 tot 6% per jaar, Oost-Europa met 15 tot 17% en Azie met gemiddeld 24%. McGovern ziet vooral een grote toekomst weggelegd voor online uitgeven, dat een hogere winstmarge kent dan print.Desondanks denkt McGovern niet dat print helemaal zal verdwijnen. Nieuws komt op het web vooral tot zijn recht als het kort en bondig is. Achtergrondverhalen, analyses en verdieping zullen altijd in print blijven, zo verwacht de ceo van IDG. Mensen zijn immers gewend om lange teksten af te drukken in plaats van vanaf het scherm te lezen. Wel geeft McGovern toe dat dit leeftijdsafhankelijk is. Met name lezers ouder dan 30 hebben een voorkeur voor print. Jongere generaties lezen gemakkelijker van het scherm.

Bron : Management Scope nr. 4, p. 52, 3 p. (via: MarketingData 2005)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!