Volvo Ocean Race

28 november 2005, 12:40

ABN AMRO @ Volvo Ocean Race

Toen ik vorige week op bezoek was bij Hemels van der Hart werd ik meegesleurd naar een van de pc’s waar ik toch echt even moest kijken naar de Virtual Spectator van de Volvo Ocean Race. De grootste en meest uitdagende zeilrace rond de wereld die op 5 november is gestart.

Nu heb ik helemaal niets met zeilen en heb alle media-aandacht voor de zeilrace gemist, maar ik moet toegeven, de virtual spectator is toch wel een fantastisch interactief speeltje. Je installeert het op je eigen pc, laadt de actuele data (weersomstandigheden, posities van deelnemers, etc) in als je online bent en je hebt vervolgens een compleet dashboard waarmee je de zeilrace op diverse manieren in beeld kunt brengen. Je kunt zelf ook aan boord gaan om onder de actuele weersomstandigheden een zeilsimulatie uit te voeren. Prachtig!

Tussen neus en lippen door werd mij ook verteld dat er wereldwijd miljoenen mensen deze race volgen. Heus? Zoveel? Nu begrijp ik in ieder geval dat ABN AMRO met twee teams deelneemt en daarvoor een bedrag van maar liefst 20 miljoen euro voor over heeft. Met zoveel mensen die deze race gedurende een heel jaar volgen, levert het je een veelvoud aan media-exposure op.

Toch jammer dat ik nergens iets van een weblog of rss-feed van deze zeilrace heb kunnen vinden. Iemand?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

21 Reacties

    media

    Inderdaad gemist, dank voor de update!


    28 november 2005 om 14:18
    Stephan Fellinger

    Laten we eerlijk zijn, wil je op de lange duur (race duurt maanden) de aandacht vast houden dan heb je maximale competitie nodig, met een brede spreiding aan nationaliteiten en daarmee maximale spaning. Nu is via ABN AMRO al 40% van de schepens onder Nederlandse vlag en een derde schip heeft ook Holland connectie. Vraag me dan sterk af, hoe de belangstelling internationaal zal blijven, bij een race met zo weinig competitie in de breedte.


    28 november 2005 om 21:21
    Stephan Fellinger

    correctie: spanning 🙂


    28 november 2005 om 21:21
    Anders

    Tsja, ben ook erg benieuwd. Ook het aantal schepen is riskant klein. Er zijn eigenlijk nog maar 4 boten in de running, en daarvan zullen er vast nog wel een paar uitvallen met een gebroken mast, kiel of benen. Dan ga je met je spanning en sensatie.


    28 november 2005 om 22:03
    Stephan Fellinger

    Dat is wel erg kort door de bocht. Je noemt even Studio Sport en BNN. Daarna nog terloops Brazilie en Amerika en daarna de opmerking dat ze het geld er al uit hebben?


    29 november 2005 om 06:48
    Richard

    Wat ook niet vergeten dient te worden is de internationale aandacht voor het zeilen. In landen als Australie en zeker Nieuw Zeeland is zeilen na rugby de tweede volkssport, in Frankrijk is de Tour de France a voile (zeilende tour rond Frankrijk) het grootste sportevenement na de echte Tour de France. Ook landen als Engeland, Amerika en zeker ook de Skandinavische landen zijn zeer zeilminded. Vandaar ook het grote aantal zeilers uit die landen (en het lage aantal Nederlanders). Deze zeilers worden in hun thuisland gevolgd wat al met al aardig wat exposure oplevert voor ABN.

    Daarbij heeft ABN financieel gezien waarschijnlijk ook liever zeilers als klant dan de F-side van Ajax.

    Dit vind ik dan ook een mooie vergelijking als je de internationale aandacht van Ajax tegenover de internationale aandacht van de ABN boten en Volvo-oceanrace zet lijkt mij wel duidelijk waar ik mijn budget aan zou spenderen…..


    29 november 2005 om 09:22
    burger

    Even ter info. Dit gaat over de Assa Abbloy die een paar jaar geleden heeft meegedaan.

    En let wel dit is alleen over de naamsbekendheid.

    ” ASSA ABLOY’s brand exposure during The Volvo Ocean Race is estimated to be worth US$57.1 million. ASSA ABLOY was the syndicate that generated the largest quantity of brand exposure on television with 122 hours at a value of US$54.5 million and over 6000 articles to a value of US$2.6 million. In addition, some 3,000 ASSA ABLOY articles were clipped in countries that were not included in the study, leading to a media exposure valued at more than US$60 million.

    The global manager and employee survey, that was carried out by the international research company OPTICOM, showed that 14,250 employees during the year had increased their knowledge about ASSA ABLOY’s mission, priorities and ways of working. 18,250 employees feel very proud of belonging to the ASSA ABLOY Group. In total the survey included 70 companies in the group.”


    29 november 2005 om 16:45
    Jop Brocker

    Wat ik nog steeds niet snap is het volgende: De NOS heeft geen fatsoenlijke voetbal rechten meer. Vol goede hoop heb ik naar NOS sport gekeken, eindelijk eens een echte sport op tv? Helaas, engels voetbal. Is Jan Modaal nou echt zo simpel dat ze nog liever engels voetbal kijken dan sporten uit nederland, zoals hockey, volvo ocean race, etc?


    2 december 2005 om 17:56
    richard

    Ondanks dat ik een ferfent zeiler ben zou ik niet dagelijks behoefte hebben aan uitgebreid VOR op tv. Een aantal boten die een route achter elkaar aan varen met als enige doel zo hard mogelijk varen, zolang er niets onverwachts gebeurt is er niet veel aan. In tegenstelling tot matchracen waar met twee boten tegen elkaar gestreden wordt en het om zowel boatspeed als boathandeling als tactiek gaat, dat is wél leuk om te kijken.


    2 december 2005 om 19:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!