Volvo Ocean Race

Volvo Ocean Race

ABN AMRO @ Volvo Ocean Race

Toen ik vorige week op bezoek was bij Hemels van der Hart werd ik meegesleurd naar een van de pc’s waar ik toch echt even moest kijken naar de Virtual Spectator van de Volvo Ocean Race. De grootste en meest uitdagende zeilrace rond de wereld die op 5 november is gestart.

Nu heb ik helemaal niets met zeilen en heb alle media-aandacht voor de zeilrace gemist, maar ik moet toegeven, de virtual spectator is toch wel een fantastisch interactief speeltje. Je installeert het op je eigen pc, laadt de actuele data (weersomstandigheden, posities van deelnemers, etc) in als je online bent en je hebt vervolgens een compleet dashboard waarmee je de zeilrace op diverse manieren in beeld kunt brengen. Je kunt zelf ook aan boord gaan om onder de actuele weersomstandigheden een zeilsimulatie uit te voeren. Prachtig!

Tussen neus en lippen door werd mij ook verteld dat er wereldwijd miljoenen mensen deze race volgen. Heus? Zoveel? Nu begrijp ik in ieder geval dat ABN AMRO met twee teams deelneemt en daarvoor een bedrag van maar liefst 20 miljoen euro voor over heeft. Met zoveel mensen die deze race gedurende een heel jaar volgen, levert het je een veelvoud aan media-exposure op.

Toch jammer dat ik nergens iets van een weblog of rss-feed van deze zeilrace heb kunnen vinden. Iemand?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Zie net dat Adland verwijst naar de Volvo Ocean Race Online Challenge dat door Mindblossom is ontwikkeld voor Volvo Canada.

    Heeft ABN AMRO naast een webshop nog iets online gedaan met het feit dat ze met deze race meedoen? Ik heb het in ieder geval nog niet gezien.

    geplaatst op
  • Heb je team.abnamro.com gemist?

    geplaatst op
  • Inderdaad gemist, dank voor de update!

    geplaatst op
  • Via de RSS feeds van ClubRacer blijf je op de hoogte van de Volvo Ocean Race.
    Meer info over onze RSS feeds: http://www.clubracer.be/general.php?page=rss

    geplaatst op
  • Laten we eerlijk zijn, wil je op de lange duur (race duurt maanden) de aandacht vast houden dan heb je maximale competitie nodig, met een brede spreiding aan nationaliteiten en daarmee maximale spaning. Nu is via ABN AMRO al 40% van de schepens onder Nederlandse vlag en een derde schip heeft ook Holland connectie. Vraag me dan sterk af, hoe de belangstelling internationaal zal blijven, bij een race met zo weinig competitie in de breedte.

    geplaatst op
  • correctie: spanning :-)

    geplaatst op
  • Tsja, ben ook erg benieuwd. Ook het aantal schepen is riskant klein. Er zijn eigenlijk nog maar 4 boten in de running, en daarvan zullen er vast nog wel een paar uitvallen met een gebroken mast, kiel of benen. Dan ga je met je spanning en sensatie.

    geplaatst op
  • Acht, er is al veel te doen geweest over de sponsoring van ABN AMRO.
    Even ter vergelijk. het gaat hier om een drie jarig project en het bedrag ligt lager dan een jaartje sponsoren van Ajax. (alhoewel wel hoger dan de 20 miljoen die hier genoemd werd)
    De exposure die ze er uit halen is alleen in Nederland al de moeite waard geweest. (wekelijkse uitzendingen Studio Sport, BNN heeft er al aandacht voor gehad)
    Tel daar dan de aandacht in Brazilie en Amerika bij op en ze hebben het geld er al helemaal uit.
    En vergeet tenslotte het relatie varen niet wat niet alleen tijdens de pitstops maar ook na de race nog plaats zal vinden.

    En ook via http://www.oceanrace.nl/ kan je trouwens RSS feeds binnen zien krijgen.

    geplaatst op
  • Dat is wel erg kort door de bocht. Je noemt even Studio Sport en BNN. Daarna nog terloops Brazilie en Amerika en daarna de opmerking dat ze het geld er al uit hebben?


    geplaatst op
  • Wat ook niet vergeten dient te worden is de internationale aandacht voor het zeilen. In landen als Australie en zeker Nieuw Zeeland is zeilen na rugby de tweede volkssport, in Frankrijk is de Tour de France a voile (zeilende tour rond Frankrijk) het grootste sportevenement na de echte Tour de France. Ook landen als Engeland, Amerika en zeker ook de Skandinavische landen zijn zeer zeilminded. Vandaar ook het grote aantal zeilers uit die landen (en het lage aantal Nederlanders). Deze zeilers worden in hun thuisland gevolgd wat al met al aardig wat exposure oplevert voor ABN.
    Daarbij heeft ABN financieel gezien waarschijnlijk ook liever zeilers als klant dan de F-side van Ajax.
    Dit vind ik dan ook een mooie vergelijking als je de internationale aandacht van Ajax tegenover de internationale aandacht van de ABN boten en Volvo-oceanrace zet lijkt mij wel duidelijk waar ik mijn budget aan zou spenderen.....

    geplaatst op
  • Geen RSS feed maar wel een google earth applicatie waar de race op wordt bijgehouden: http://map.defoged.dk/VOR/

    geplaatst op
  • De VOR-organisatie heeft inmiddels wel een "geheime" feed op z'n site:
    http://www.volvooceanrace.com/xml/articles.xml

    geplaatst op
  • Even ter info. Dit gaat over de Assa Abbloy die een paar jaar geleden heeft meegedaan.
    En let wel dit is alleen over de naamsbekendheid.

    " ASSA ABLOY's brand exposure during The Volvo Ocean Race is estimated to be worth US$57.1 million. ASSA ABLOY was the syndicate that generated the largest quantity of brand exposure on television with 122 hours at a value of US$54.5 million and over 6000 articles to a value of US$2.6 million. In addition, some 3,000 ASSA ABLOY articles were clipped in countries that were not included in the study, leading to a media exposure valued at more than US$60 million.

    The global manager and employee survey, that was carried out by the international research company OPTICOM, showed that 14,250 employees during the year had increased their knowledge about ASSA ABLOY's mission, priorities and ways of working. 18,250 employees feel very proud of belonging to the ASSA ABLOY Group. In total the survey included 70 companies in the group."

    geplaatst op
  • Voor mensen die echt helemaaaaal niets meer te doen hebben, maar wel van zeilen houden en vooral van de Volvo Ocean Race: op mijn weblog kun je een uurtje luisteren naar een podcast waarin managing director Jan Berent Heukenfeldt Jansen van Team ABN Amro vertelt over de Volvo Ocean Race.

    Vorige week woensdag 23 november was hij te gast op het prachtige Landgoed Duin en Kruidberg om voor pakweg 33 leden van het Genootschap voor Eventmanagers, en 2 journalisten het een en ander te vertellen over dit evenement.

    Ik hepper ook een diashowtje bij gedaan van 147 foto's om de sfeer een beetje te scheppen van de presentatie.

    'Hoeveel zo'n bootje eigenlijk kost?' was een van de vragen. Dat wilde de teamleider alleen vertellen als de journalisten zouden beloven het NIET op te schrijven. En dat deden de aanwezige journalisten dus ook heel gehoorzaam niet... en verdorie ik was nét te laat om mijn digitale memorecorder uit te zetten.

    Klik hier voor het verslag, de foto's en de podcast.

    geplaatst op
  • Wat ik nog steeds niet snap is het volgende: De NOS heeft geen fatsoenlijke voetbal rechten meer. Vol goede hoop heb ik naar NOS sport gekeken, eindelijk eens een echte sport op tv? Helaas, engels voetbal. Is Jan Modaal nou echt zo simpel dat ze nog liever engels voetbal kijken dan sporten uit nederland, zoals hockey, volvo ocean race, etc?

    geplaatst op
  • Ondanks dat ik een ferfent zeiler ben zou ik niet dagelijks behoefte hebben aan uitgebreid VOR op tv. Een aantal boten die een route achter elkaar aan varen met als enige doel zo hard mogelijk varen, zolang er niets onverwachts gebeurt is er niet veel aan. In tegenstelling tot matchracen waar met twee boten tegen elkaar gestreden wordt en het om zowel boatspeed als boathandeling als tactiek gaat, dat is wél leuk om te kijken.

    geplaatst op
  • Inmiddels hebben ook Erwin en Richard de Virtual Spectator ontdekt. Al meer liefhebbers?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.